Ristiriitaisia fiiliksiä

Ristiriitaisia fiiliksiä

Käyttäjä Taikatemppu aloittanut aikaan 20.12.2013 klo 13:05 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Taikatemppu kirjoittanut 20.12.2013 klo 13:05

Vanha tuttu ahdistus joulun lähetessä nostaa päätään. Lapsuuden joulutunnelmat alkoholistiperheessä olivat kaikkea muuta kuin hyvät. Äiti on joutunut sairaalaan ja isä ryyppää kotona. Olen surullinen. Ahdistunut. Yritän vakuuttaa itselleni, etten ole vastuussa aikuisen ihmisen teoista. Surettaa ettei isä voi mennä äitiä katsomaan kun on kännissä. Surettaa äidin puolesta, mutta yritän vakuutella itselleni etten ole vastuussa myöskään äitini valinnoista. Haluan antaa lapsilleni hyvän joulun, vanhempani ovat aikuisena vastuussa omastaan. Vai onko Se oikein? Teenkö väärin? Samaa on jatkunut vuosi kymmeniä, miksi edelleen toivon että puhe auttaisi, ei Se auta. Kuka niistä huolehtii kun itse pilaavat elämänsä alkoholilla? Olenko minä siitä vastuussa vai olenko enemmän vastuussa omasta perheestäni. En jaksa tätä paskaa enää. Mitä minä oikein teen?

Käyttäjä stuttaaa kirjoittanut 20.12.2013 klo 22:43

Taikatemppu kirjoitti 20.12.2013 13:5

Vanha tuttu ahdistus joulun lähetessä nostaa päätään. Lapsuuden joulutunnelmat alkoholistiperheessä olivat kaikkea muuta kuin hyvät. Äiti on joutunut sairaalaan ja isä ryyppää kotona. Olen surullinen. Ahdistunut. Yritän vakuuttaa itselleni, etten ole vastuussa aikuisen ihmisen teoista. Surettaa ettei isä voi mennä äitiä katsomaan kun on kännissä. Surettaa äidin puolesta, mutta yritän vakuutella itselleni etten ole vastuussa myöskään äitini valinnoista. Haluan antaa lapsilleni hyvän joulun, vanhempani ovat aikuisena vastuussa omastaan. Vai onko Se oikein? Teenkö väärin? Samaa on jatkunut vuosi kymmeniä, miksi edelleen toivon että puhe auttaisi, ei Se auta. Kuka niistä huolehtii kun itse pilaavat elämänsä alkoholilla? Olenko minä siitä vastuussa vai olenko enemmän vastuussa omasta perheestäni. En jaksa tätä paskaa enää. Mitä minä oikein teen?

Pystyn helposti asettumaan asemaasi....mutta,muista SINÄ OLET VASTUUSSA OMISTA TEOISTA JA SANOISTASI. Itselläni on aina ollut viha-rakkaus suhde vanhempiani kohtaan.. koskaan en ole vihaisuutani näyttänyt, vaikka syytä olisi ollut. Olen nähnyt väkivaltaa, itsemurha uhkauksia, väkivaltaa itseäni kohtaan yms... kunnes lopulta ymmärsin, me kaikki vastaamme itse omista elämistämme, teoistamme ja sanoistamme. Valitettavasti kukaan ei voi päättää toisen aikuisen ihmisen puolesta. Anteeksi tämä "tylyisyys", mutta sinuna keskittyisin elämän positiivisiin asioihin, niihin joita olet tehnyt niin paljon kuin olet pystynyt ja mikä tärkein; omaan sisäiseen rauhaan. Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, mutta älä sekoita omaa elämääsi "toisten AIKUISTEN ihmisten asioilla". Rumasti sanottu ehkä, mutta tiedän sinun tunteesi ja usko pois, ei kannata kantaa "syyllisyyttä" asioista, joita ei ole tehnty 😉

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 27.12.2013 klo 18:42

juurikin näin. Vähän samaa "syyllisyyttä" koen itsekin, kun en jouluksi vanhempieni luoksa jaksanut lähteä vaan valitsin joulunvieton oman perheeni kanssa. Minulla on mies ja kaksi jo aikuista lasta, mutta päätin mielummin nauttia joulusta kuin kuunnella ainaista valitusta ja nälvimistä.
Vanhempieni tilanne on sellainen että molemmat ovat eläkkeellä ja liikkuvat rollaattorin avulla. Tulevat kyllä hyvin toimeen kotonaan. Ainoa asia mikä rassaa on äitini negatiivinen suhtautuminen joka asiaan. Hänen mielestään joulua ei saisi viettää tai ylipäätään ei mitään hauskaa saisi olla elämässä. He ovat uskovaisia, mutta toisaalta kyllä kiroilevat ja tekevät samaa "syntiä" kuin kaikki muutkin ihmiset. En vain jaksa sellaista kaksinaamaisuutta. Tänä jouluna äitini keksi pilata toisten joulua lähettelemällä tekstiviestejä kuinka masentaa ja kuinka jalkoja särkee yms. Yritti näin pilata toisten joulumielen.
Mielestäni osaltaan äiti on itse aiheuttanut vaivansa, koska hänellä on todella paljon ylipainoa. Siitä johtuen diabetes, korkea verenpaine ym vaivoja. Hän yrittää jatkuvasti syyttää ylipainostaan sitä että on synnyttänyt neljä lasta. Eli ylipaino olisi meidän lasten syytä. Itsessään ei näe mitään vikaa. Näen parhaaksi olla menemättä äitini luokse koska en todellakaan jaksa kuunnella syyllistämistä ja valitusta.
Ei ole itsekästä ajatella omaa ja perheensä hyvinvointia!

Käyttäjä Ké80 kirjoittanut 28.12.2013 klo 17:27

Itse vietin joulun isäni ja äitipuoleni kanssa, ja mukavaa oli. Olen kuitenkin samansuuntaisia ristiriitaisia fiiliksiä kokenut viime aikoina enenevässä määrin äitiäni kohtaan. Oikeastaan olen harventanut kotikunnassa käymisiänikin hänen takiaan. En vaan jaksa sitä negatiivista asennetta kaikkeen (tosin siskoni sanoi minulle, että sellainenhan äiti on aina ollut). Viime vuosi oli monesta syystä raskas itselleni, ja siskoni ja eräs ystäväni sanoivatkin minulle toisistaan tietämättä lähes samoin sanoin, että minun pitää opetella itsekkäämmäksi. No, kovasti olen sitä yrittänyt nyt opetella, ja suurin osa opettelusta koskee juuri äitisuhdettani. Välillä on tuntunut siltä, että minä olisin se vanhempi ja viisaampi, vaikka ihan päinvastoinhan se pitäisi olla. Joten olen siis harventanut yhteydenpitoa häneen ja koittanut olla suostumatta ihan jokaiseen rahanlainauspyyntöön. Hankalaa se oli etenkin alussa, mutta voiton puolella ollaan 🙂 Ihmettelen vaan hänen suhtautumistaan asioihin, mutta en jaksa niistä enää kauheammin pulttia ottaa - jokainen on vastuussa omista teoistaan..
Viime aikoina taas eräs äitini ystävä on ruvennut häiriköimään minua, koska äitini ei vastaa hänen puheluihinsa. Olen pyytänyt häntä lopettamaan, mutta hän ei kuulemma lopeta minulle soittelua, ennen kuin äitini ottaa häneen yhteyttä. Ikäänkuin minulla olisi aikuiseen ihmiseen mitään vaikutusvaltaa 😐 Joskus mie vaan en ymmärrä... No, ehkäpä tämä soittelu loppuisi, kun jätän vastaamatta puheluihin ja viesteihin. Epäilen tosin. Mutta aika kummallinen pitää ihmisen ajatusmaailman olla, kun minua "häiriköi" moisesta syystä. Itsellänihän ei ole siis osaa ei arpaa koko asiaan, satun vaan olemaan äitini tytär 😠
Mutta tosiaan, yritetään vaan muistaa, että aikuiset ihmiset vastaavat ite omista teoistaan - ei niistä pitäisi ainakaan kauheasti pulttia aikuistenkaan lasten ottaa, vaikka se kuin hankalaa olisi olla "välittämättä" ☺️