Rauhoittavien vaikutus ajatuksiin

Rauhoittavien vaikutus ajatuksiin

Käyttäjä minäitse89 aloittanut aikaan 14.12.2015 klo 09:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 14.12.2015 klo 09:02

Moi

Olen lukenut ja kokenut, että rauhoittavat saattavat laukaista IM-ajatuksia tai yrityksiä. Joten kannattaa tarkkaan harkita, jos on aloittamassa niiden käyttöä
Itse olen käyttänyt rauhoittavia aina silloin tällöin tarvittaessa jo 8 vuotta. Voin sanoa, että auttaa tilapäisesti, muttei kannata jäädä koukkuun. Se meinaan saattaa viedä aivan pohjalle. Kun arjesta tulee sellaista, että mietit vaan, koska voit ottaa seuraavan tabletin.
Lopulta se menee siihen ettei pieni annos enää riitä vaan alat nostamaan sitä, jotta hyvä olo jatkuisi. Sitten alat olla niin koukussa ettet pääse ilman tablettia sängystä ylös.
En suosittele kuin lyhyt kestoista käyttöä. Itsellä alkoi tulemaan itsetuhoisuutta lääkkeistä. Lääkäri ei sanonut aikanaan, että voin lyhyt kestoiseen käyttöön. Tässä sitä nyt ollaan. Lääkkeen orjana.😞

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 14.12.2015 klo 13:19

Hei, Minäitse89! Mullakin menee rauhoittavia päivittäin. Tuo, mitä kirjoitit, on varmaan ihan totta. Olen myös kuullut hoitajaltani, että vaikuttavat ajatteluun siten, että "tyhmentävät". Aiheuttavat aivoihin joitain sellaisia vaurioita, mitkä jäävät pysyviksi. En usko, että se on pelkkää pelottelua. Ja niihin jää tosiaan kiinni. Vieroitusoireet on kovat. Olen kertaalleen irroittautunut rauhoittavista, mutta aloittanut niiden käytön uudelleen. Nyt periaatteessa toivoisin taas pääseväni niistä irti. Mutta vähentäminen on tosi hankalaa!

Mulla on yksi lääke ilmeisesti aiheuttanut sivuvaikutuksena ahdistusta. Lääkettä on nyt vähennetty. Vähän vaikuttaa siltä, että voi olla niin, että ahdistus on jo vähän lievittynyt. Olen kuitenkin edelleen ottanut päivittäin rauhoittavia. Useamman päivässä. Tänään olen kuitenkin kuulostellut tuota "päiväahdistusta" enkä ole vielä ottanut rauhoittavaa. Mielessä se alkaa pyöriä, mutta katsotaan... Ehkä sitä voisi alkaa vieroittautumisen siten, ettei ottaisi joka kerta heti kokonaista vaan pilkkoisi tabletista pois ensin neljänneksen, ja sitten, jos tuo vähenys onnistuisi, niin enemmän. Ja söisi vain todelliseen isompaan ahdistukseen - harkitusti - eikä vain tapana. Paniikkikohtaus on sitten erikseen...

Käyttäjä arka kirjoittanut 16.12.2015 klo 09:49

Hei
Kyllä rauhoittavat lääkkeet ovat myös estäneet monta itsemurhaa kuten omalla kohdallanikin on ollut. Itseltäni otettiin rauhoittavat pois jo neljän kuukauden jälkeen ja työkyky meni ja tuli itsemurhayrityksiä. Sain ne sitten onneksi takaisin kahden vuoden tauon jälkeen. Itse kuuluisa psykiatri Kalle Achte on sanonut että rauhoittavia pitäisi määrätä enemmän. Olen kateellinen niille jotka voivat ottaa rauhoittavaa joka päivä ja jopa useamman kerran päivässä. Minulle määrätään niin vähän tätä elintärkeää lääkettä että joudun odottamaan päiväkausia ennen kuin taas voin ottaa. Alkoholia joudun lisäksi käyttämään apuna koska en saa riittävää lääkitystä. Psykiatrien on vaikea ymmärtää kärsivää ihmistäkun heillä itsellään on kaikki niin hyvin, on työpaikka, on rahaa.Näin hyviä ja vaikuttavia lääkkeitä tulisi käyttää kärsivien siunaukseksi ja hengissäpysymistä varmistamaan.