Jouduin asumaan mieheni kanssa vanhempieni luona remonttimme ajan. Valitettavasti remontti pitkittyi... Sinä aikana ehdin kuitenkin tajuta, millainen vaikutus kotioloillamme minuun täytyi lapsena olla. Olen sitä vuosien varrella pohtinut. Välillä puolustanut vanhempiani henkeen ja vereen, välillä syyttänyt heitä. Todellisuus vaikuttaa olevan, etten ole koskaan voinut tuntea oloani kotona turvalliseksi. Kun elämä muuallakin sitten potki päähän kiusaamisen muodossa, turvaton olo kotona ei antanut juuri tilaa rentoutua. Todennäköisesti olin jo lapsena kroonisesti stressaantunut.
Näin aikuisena remontti toki itsessään aiheuttaa stressiä. Se olisi kuitenkin helpompaa kestää, jos muuten voisi olla mukavasti oma itsensä ja tuntea olonsa turvalliseksi. Yhteisvaikutuksena kaikesta oli jatkuva stressitilanne, joka ei päässyt purkautumaan oikein millään. Ainut henkireikä olivat satunnaiset reissut lähialueelle, jotka tosin aikataulujen vuoksi jäivät lyhyiksi.
Kuten lapsena tapahtui, myös aikuisena aloin ajan myötä kaiken tämän seurauksena vetäytyä pääni sisälle. Jo hellittämässä ollut masennus palasi ja valitettavasti pään sisään vetäytyminen tarkoittaa kohdallani erityisesti vaipumista harhoihin ja mielikuvitusmaailmoihin. Mielikuvituksessa ei toki ole mitään pahaa, mutta kun se tuppaa rupeamaan hallitsemaan elämää liikaa. Terapeutilleni olen aikoinaan jonkin verran puhunut asiasta, koska sama tapahtui yrittäessäni loppuunpalamisesta huolimatta saada opintosuorituksia kasaan riittävästi säilyttääkseni tuet (en jaksanut hakeutua hoitoon kun tilanne oli akuutti, vaan vasta olon hieman parannuttua). Kuulemma se on todennäköisesti vain aivojeni tapa vaihtaa vapaalle.
Myös mieheni kärsi tilanteesta henkisesti - hänellä on vastaavasti ollut vielä epävakaammat kotiolot ja hänet olisi kaiketi otettu huostaan lapsena, jos tilannetta ei olisi peitelty ts. jos olisi tullut viranomaisten tietoon. Onneksi pääsimme vihdoin omaan kotiin ja saimme aloittaa palautumisen.
Vanhempani toki moitiskelevat sitä, ettemme ole tehneet riittävästi. Koko ajan kun pitäisi olla pitämässä järjestystä yllä. Äidilläni on myös noita marttyyritaipumuksia. Kaikkien pitäisi aina tietää, mitä hänen mielestään milloinkin pitäisi tehdä. Muuten seuraa huutoa siitä, että hänkö täällä on ainut, joka koskaan mitään tekee, jne. Meidän lasten olisi pitänyt tehdä elämässämme valinnat sen mukaan, mitä vanhemmat haluavat. Jossain määrin olemme tehneetkin. Oman tahdon mukaan toimimisesta on seurannut hirveitä riitoja, mutta ainakin minä olen perinyt itsepäisyyden, joten jollain konstilla olen ne pitkälliset riidat kestänyt ja pitänyt pääni. Ei sillä, etteikö se olisi vaatinut veronsa henkisesti.
Jotenkin tuntuu, että äitini mielestä ihminen ei saisi olla heikko - henkisesti siis. Kipua pitäisi kestää, mielenterveysongelmia ei ole olemassakaan (tuntuu hullulta käydä "salaa" terapiassa ja syödä lääkkeitä, mutta omapa on elämäni enkä ole vanhemmilleni tilivelvollinen - näistä asioista vain on heidän kanssaan mahdoton puhua, enkä nuorena saanut koskaan hoitoa, vaikka olisin sitä tarvinnut, minullahan oli vain vaikea murrosikä...), pelkoa ei pidä tuntea, jne.
Äitini on tosin näin vanhoilla päivillään tainnut hieman pehmetä, kun on kyennyt tunnustamaan sairastavansa migreeniä ja olleensa töissä täysin uupunut. Ongelmat ovat sitten purkautuneet kotona. Joka viikonloppu riitoja, tavaroiden paiskomista, isäni vaatteiden tuhoamista ja heittämistä ulos, uhkailuja tappamisesta. Mitään fyysistä väkivaltaa ei ole koskaan ollut silti. Aivan pienenä pelkäsin ja itkin. Teini-ikäisenä sulkeuduin huoneeseeni ja haudoin ajatuksia kotoa karkaamisesta. Lähdin pois heti kun se oli mahdollista, enkä ole koskaan kaivannut takaisin.
Vuosien mittaan olen onnistunut kehittämään vanhempieni kanssa mielestäni ihan hyvän suhteen. Luotan siihen, että he ovat apuna aina kun tarvitsen - paitsi jos kyse on mielenterveyspuolesta. En puhu vanhempieni kanssa kaikesta, todellakaan. Olen jollain tapaa etääntynyt heistä jo lapsena, kasvanut isoksi liian varhain. Välillä tuntuu, etteivät he oikeasti tiedä elämästäni mitään. Äitiä ei tunnu aina edes kiinnostavan kuunnella. Hän uskoo vain omiin juttuihinsa, ei kenenkään muun. Hän soittaa joka päivä puhuakseen omista asioistaan. Mieheni kanssa olemme jo oppineet jättämään puhelimen välillä jonnekin itsekseen tai kuuntelemaan vain puolella korvalla sen verran, että voi välillä ynähtää väliin jotain ja keskittyä tekemään oikeasti aivan muuta. Yllätyksekseni äitini on tainnut viime aikoina alkaa tajuta, ettemme oikeasti kuuntele kaikkea. Puhelut kun voivat kestää jopa 2 tuntia.
Tosi ristiriitaisia tunteita minulla on vanhempiani kohtaan, mutta olen myös oppinut ymmärtämään heitä. Kaikki ovat oman aikansa kasvatteja, elinolot ovat olleet heidän kodeissaan mitä ovat. Ja kulttuuri ympärillä on vaatinut jossain määrin erilaisia asioita kuin nykyään. Olen perinyt vanhemmiltani tosin paljon luonteenpiirteitä ja valitettavasti myös käyttäytymistaipumuksia. Luonteelleni minäkään en sinänsä voi mitään, mutta voin vaikuttaa käyttäytymiseeni ja siihen miten ilmaisen reaktioitani eri asioihin. Yritän kovasti kehittyä paremmaksi ihmiseksi. En koskaan halua tulla äitini kaltaiseksi. Siitä huolimatta, että hänessä kuten isässänikin on tosi paljon hyviä piirteitä. Meitäkin lapsia on aina rakastettu, vaikkei sitä ole näytetty. Teot kuitenkin kertovat paljon. Tämänkin olen oppinut ymmärtämään.
Elän omaa elämääni omalla tavallani ja esim. puhun tunteistani, halaan ja ilmaisen rakkauttani suoraan. Se on minun tapani, vanhemmillani on omansa. En pysty muuttamaan heitä, eivätkä he koe minkäänlaista tarvetta muuttua (koska ovat aina mielestään oikeassa). Siispä pyrin ymmärtämään pitämään yllä suhdetta heihin niin kauan kuin ovat elossa. Jos ei muuten, niin oman tulevan mielenrauhani vuoksi. Tiedän, että syyllistäisin itseäni varmaan hautaan saakka siitä, jos en viettäisi aikaa läheisten ihmisteni kanssa kun vielä voin.
Jokaisella on omat ongelmansa ja oma tarinansa. Omissa vanhemmissani on niin paljon hyvää, että huonot puolet pystyy kestämään kunhan pitää riittävästi välimatkaa. Olen myös yrittänyt opetella sanomaan asiat suoraan, vaikka varsin hyvin tiedän äitini loukkaantuvan. Joskus siitä on apua, joskus ei. Minä kun en kuitenkaan tiedä/ymmärrä/osaa mitään. Onneksi voin puhua kaikesta tästäkin mieheni kanssa. Terapoimme toinen toisiamme. Mieheni vanhemmat eivät ole enää elossa, kuolivat jo ennen kuin tapasimme. Mieheni ongelma tosin oli isä ja tämän alkoholismi. Osa minusta on todennäköisesti tulevaisuudessa helpottunut äitini kuollessa. Tätä on kauheaa ajatella tai tunnustaa, mutta mieheni ymmärtää mistä puhun. Ristiriitaisia tunteita tosiaan. Kun rakastaa, kantaa huolta ja toisaalta olisi onnellisempi ilman. Omaishoitajaksi en ainakaan ikinä rupea, niin paljon arvostan omaa mielenterveyttäni ja parisuhdettani.