Rakkauden - rakkaan - menetys vei kaiken ilon elämästä
Olen kokenut sellaisen nuoruuden rakkauden, että kun se päättyi, niin ilo katosi elämästä eikä koskaan palannut. En ole enää nuori ihminen, mutta tämä tapahtui nuoruudessani, ja siksi voin sanoa, että elämä ei tilannetta koskaan korjannut enkä koskaan löytänyt uutta rakkautta, joka olisi hälventänyt tämän rakkauden menettämisen aiheuttaman surun. Suru jäi elämääni. Vieläkin ahdistaa kun ajattelen tämän rakkauden menettämistä ja miestä, joka siinä oli rakkauteni kohde.
Myöhemmin tapasin kyllä jokusen ihanan miehen, joiden kanssa olisin voinut perustaa perheen, mutta mitään samankaltaista en heidän kanssaan kokenut. Kaikki nuo jutut loppuivat, mikä milläkin tavoin. Voi olla, että miehet vaistosivat, että en panostanut heihin sataprosenttisesti. Itse ehkä ajattelin, että on väärin varastaa noilta miehiltä elämä, jos voivat löytää toisen naisen, joka panostaa heihin täysillä, siis enemmän kuin minä. Juuri nyt tuntuu siltä, että en ajatellut vain itseäni eli en siis ollut itsekäs.
Mutta nyt istun yksin kämpässäni ja vietän yksinäistä, alkavaa vanhuutta. Minulla on ihana kaverisuhde ihanaan mieheen ja välillä tunnen, että omalla tavallani rakastan häntä. Hän ei kuitenkaan ole sidottu minuun ja on tietysti mahdollista, että hän löytää itselleen jonkun ihanan naisen ja avioituu vielä toisen kerran. Minä, häntä paljon vanhempi, en tietenkään voi olla este. Mutta uskoisin, että vaikka hän löytäisi toisen naisen, niin ystävyytemme voisi jatkua. Voisikohan? En voi enää ollenkaan ajatella elämääni ilman tätä ystävyyssuhdetta. Jotenkin tuntuu siltä, että vaikka hän löytäisi toisen naisen, niin tämä ei voisi korvata välistämme suhdetta – niin voimakas se on. Ja välillä tuntuu siltä, että tämä mies on ainoa mies, joka oikein tuntee minut ja minä hänet. Ihmissuhteet ja rakkaus on käsittämätöntä, mutta ei todellakaan mikään leikin asia. Rakkaus menee syvemmältä kuin itse tunteiden kestäessä voi edes kuvitella.
Taidan siis uskoa yhteen suureen rakkauteen elämässä, vaikka muita partnereita voi kyllä myös löytyä. Miten sinulla: uskotko sinäkin yhteen suureen rakkauteen, vai voitko löytää useita tasavertaisia partnerikandidaatteja jne ? Miten siis on?