Rakkaan lemmikin poismeno
Viime perjantai aamuna rakas kissamme jouduttiin lopettamaan 16 vuotisen elämänsä jälkeen. Kissalla todettiin pitkälle edennyt munuaisten vajaatoiminta, jota ei olisi voinut enää täysin hoitaa. Olin lopettamistilanteessa mukana loppuun asti ja toivotin hyvää matkaa. Olisin halunnut sanoa enemmänkin ja pitää sylissä.
Suru on ollut käsittämättömän suurta ja se on jopa onnistunut yllättämään, sillä en osannut odottaa että kissan vointi olisi mennyt niin nopeasti niin huonoksi.
Minusta tuntuu, etten osaa käsitellä tätä surua ja pelkään jopa masennuksen puhkeavan tämän johdosta. Kissa oli niin rakas ja mukana kaikissa elämäntilanteissa teini-ikäisestä aikuisuuteen saakka. Tasavertainen perheenjäsen.
Nyt sydämessä tuntuu iso tyhjä aukko. Aina kun katson ulos ja taivaalta sataa lunta, mieleni täyttää haikeus ja kyyneleet vierivät silmiini. Talo tuntuu hiljaiselta ja tyhjältä.
Minun pitäisi jaksaa vielä mennä hääjuhliinkin ja esittää iloista. Tuntuu niin vaikealta mennä. En haluaisi, mutta on pakko. Pelottaa jos kesken kaiken tulee itku ja en saa sanaa suustani surun vuoksi. Eikö minulla ole oikeus kuitenkin surra ja jättää vaatimukset hieman taka-alalle?
Oli pakko purkaa jonnekin tätä asiaa.