Rajat ihmissuhteissa ja yksinäisyyden kokemus

Rajat ihmissuhteissa ja yksinäisyyden kokemus

Käyttäjä VesimiesNainen aloittanut aikaan 18.06.2023 klo 13:41 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä VesimiesNainen kirjoittanut 18.06.2023 klo 13:41

Minulla on elämäni aikana ollut ihmissuhteita (perhe-, kaveri- ja parisuhteita) jotka ovat olleet rajattomia. Näissä ihmissuhteissa minä sekä toinen/toiset osapuolet ovat olleet rajattomia. En ole lapsuuden toimimattomassa, epäterveessä ja turvattomassa kasvuympäristössä oppinut terveitä rajoja ja niiden vetämistä, joten sen on joutunut kantapään ja psykoterapian kautta opettelemaan. Tie ei ole ollut helppo.

Nyt koen, että minulla on rajoja ja osaan vetää rajoja muiden ihmisten käytökselle ja sille, mitä hyväksyn ja mitä en. Elämänlaatuni ja itseluottamukseni on parantunut rajojen myötä ja olen löytänyt itsekunnioitusta itseäni kohtaan. Vaikeinta on ollut hyväksyä se, että viime vuosina monet ihmissuhteet on päättyneet rajojen vuoksi ja uusia ei ole juuri tullut tilalle. Vaikeaa on ollut myös havaita ja hyväksyä, että ihmissuhteissa on esiintynyt kateutta minua kohtaan kun minä olen muuttunut ja elämäni on muuttunut tosi paljon ja nimenomaan positiiviseen suuntaan.

Hetkittäin edelleen huomaan ajattelevani, että missä rajoissani voisin joustaa, jotta elämääni tulisi ihmisiä enkä joutuisi olemaan yksin ja tämä on varmaan menneisyyden vanha totuttu toimintamalli. En tiedä onko se ihan vääränlainen ajattelutapa miettiä, että missä joustaa omien rajojen kohdalla, koska terveet rajat ovat terveiden ihmissuhteiden edellytys, mutta sitten toisaalta ei pitäisi rakentaa muuria itsensä ja maailman sekä muiden ihmisten väliin. Koen elämäni melko yksinäiseksi kun rajojen asettamisen myötä moni ihmissuhde on päättynyt. Nyt olisi tilaa löytää ja vastaanottaa uusia ihmisiä elämään mutta se tuntuu vaikealta kun pelkää pettymyksiä. Ja toisaalta elämässä on aika paljon kuormitusta myös työelämässä. Olisi kuitenkin ihanaa saada terve ja tasapainoinen parisuhde sekä uusia, antoisia ystävyyssuhteita. Antaa ja saada. Vastaan itse omista perustarpeistani mutta ihmislajin tarve liittyä muihin lajitovereihin on bioginen fakta.

Käyttäjä VesimiesNainen kirjoittanut 23.06.2023 klo 11:29

Joko olen ainoa ihminen joka tätä miettii tai sitten aihe tai teksti ei ketään kiinnosta.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 24.06.2023 klo 11:55

Miettimäsi asiat ovat tärkeitä, mutta en ole itse samanlaisessa tilanteessa joten tekstisi ei herättänyt tarvetta reagoida. Olen joutunut hakemaan/asettamaan rajoja enemmän suhteessa töihin, mutta ihmissuhteissa niitä ei ole tullut enemmälti vastaan.

Kuuntelen ja luen, jos jotain haluat kertoa mutta en pysty sitoutumaan siihen että vastaisin.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 15.07.2023 klo 15:13

Jäi harmittamaan että tulin lähettäneeksi edellisen viestin ärsyyntyneessä mielentilassa, anteeksi siitä! Kiinnostaisi todella kuulla lisää kuulumisiasi tai ajatuksiasi asian suhteen.

Mun terapiassa opeteltiin yhtä tai korkeintaan paria asiaa (rajojen asettamista töiden suhteen ja itsetunnon/-myötätunnon vahvistamista) ja nyt kun tuota ensimmäistä pyrkii omassa elämässään toteuttamaan, jatkuvasti on sellanen alitajuinen pelko siitä että entä jos heilahdan ns. toiseen ääripäähän (pyrin tietoisesti vähentämään sitoutumistani töihin tai ylitekemistä) ja alankin yrittämään liian vähän. Ehkä tässä on jotain samaa kuin siinä kuin siinä että sinä alat epäröimään sen suhteen olisiko joissakin rajoissa järkevää joustaa, jos sillä tavalla saisi aikaan jotain muita muutoksia joita kaipaa.

Millä tavalla arvelet käytännössä, että asettamasi rajat estävät uusien ihmissuhteiden muodostumista?

Lähtökohtaisesti uskon että kaikkien ihmissuhteiden ylläpitäminen vaatii jonkin verran kompromisseja ja joustavuutta, mutta varmasti on myös rajoja joiden ylittämisen suhteen nollatoleranssin noudattaminen on järkevää.