satoshi kirjoitti 18.12.2016 7:40
Musta on aika huvittavaa, että ihmisten oletetaan jotenkin automaagisesti osaavan hallita talouttaan ilman, että siitä koskaan mitään puhutaan. Valitettavasti ihminen ei automaagisesti opi hoitamaan raha-asioitaan jos siitä ei missään elämänvaiheessa kukaan mitään opeta tai jos ei sattumalta itse tule asioita opetelleeksi. Ihminen ottaa mallia ympäristöstään ja jos malli johtaa hankalaan taloustilanteeseen niin siinä ollaan helposti itsekin. Ja tää ei oo kenenkään syy, koska se tuntuu olevan sukupolvienkin mittainen tapa, ettei rahasta puhuta.
Monesti se vaan johtuu yksinkertasesti siitä, että näin on oppinut käyttäytymään ihan siitä syystä, että on katottu mallia ympäristöstä jossa on sattunut kasvamaan. On opittu hokemaan, miten tili tulee ja tili menee. Elämään palkkapäivästä palkkapäivään, kuluttamaan kaikki mitä tulee. Huolestuttavin tilanne on niillä, jotka ovat oppineet että pikavippi. Mut se ei oo vieläkään niiden ihmisen syy, jos ainoa saatu informaatio on haitallista juuri heidän elämän kannalta.
Siinä oot kyllä ihan oikeassa että ne on mahollista saada riittämään. Joskus se vaatii tiukkaa talouskuria ja joskus se vaatii vaan sitä, että löytää keinoja hankkia lisää rahaa. Päivätyö 9-17 on vain yksi tapa. Se on kaikkein yleisin, mutta ei välttämättä se ainoa oikea kaikkiin elämäntilanteisiin tai tavoitteisiin.
Ei, en suinkaan oleta, että ihminen automaattisesti oppii hoitamaan talouttaan hyvin. Toisaalta, musta on täysin käsittämätöntä, että mun äidilläni ja toisella sen veljistä on aina ollut rahat loppu, mutta niiden molempien vanhemmat on aina hallinneet raha-asiansa. Vanhemmiltaan ne on molemmat aina olleet kilpaa ruinaamassa, siitä se mummi aina minulle valitteli.
Ja äitini meni aina omat tarpeet edellä: minä ja veljeni syötiin homeista leipää, mutta äidillä riitti rahat tupakkaan ja öljyväreihin. Täytyyhän hänellä olla herkkänä taiteeellisena ihmisenä jokin henkireikä. Sitten se yritti palkkapäivän saapuessa hyvitellä ostamalla meille kuivaneita tarjousviinereitä kaupasta. Joka kuukausi oli sama kuvio: palkan saapuessa ostetaan hyvää ruokaa ja hemmotellaan itseä ja viikon kuluttua on jo suurin osa rahoista mennyt. Sitten taas kituutellaan kolme viikkoa.
Mun äitini on kuuskymppinen ja se on aina urkkimassa mun rahatilannettani, ihan vaan varmistaakseen omia vippailumahdollisuuksiaan. Ei rahaa tarvitse käyttää, vaikka sitä olisi vain vähän. Pienituloisuudesta selviää vain yhdellä tavalla: hyväksymällä sen. Täytyy vain luopua kaikista niistä tarpeista, jotka vievät liikaa rahaa ja opetella tekemään itse. En mäkään ole äidiltäni saanut hyvää mallia raha-asioiden hoidosta, mutta nyt kun en enää lainaa sille enkä kellekään muulle, niin pärjään tarpeeksi hyvin. Jos ei tarvi käydä kahdeksaa tuntia päivässä töissä, niin ihan hyvin jää aikaa uusien taitojen oppimiseen.