Oma taloudenhallinta on myös minulla lähellä sydäntä. Itse lähdin liikkeelle talouden hallinnassa ensinäkin siitä, että kiinnitin postiluukkuun "ei mainoksia" -tarran ja sitten tein puhelinmyyntikiellot. Jos oikein radikaaliksi haluaa ryhtyä, niin lehtien tilauksista ja televisiostakin voi luopua. Kokeilkaa vaikka viikko.
Näin alkaa houkutukset huomaamattomien turhuuksien ostoon vähetä. Sitten saakin jo ottaa taulukkolaskimen tai ruutupaperia käyttöön ja ryhtyä seuraamaan kulutusta ja varallisuuden kehittymistä. Kannattaa käyttää vaikkapa pelkkää käteistä ruokakaupassa. Tiliotteesta näkee miten usein on tullut tarvittua rahaa ja miten paljon. Sitten vaan jatkaa samalla summalla tai miettii, voisiko jonkun jutun tehdä järkevämmin.
Järkevämpiä valintoja on vaikkapa investointi termospulloon ja kahvin keittäminen itse kotona sen sijaan, että kittaisi maksullista automaattikahvia monta kupillista pitkin työ- tai koulupäivää.
Seuraavaksi voi suunnitella itselleen turvaan, unelmiin ja kasvuun tarkoitetut tilit ja niiden käytön. Summilla ei ole väliä, kunhan tapa on säännöllinen. Joka kuukausi tai aina kun rahaa jostain tulee.
Ei kannata kuitenkaan tehdä tästä hommasta liian isoa ja raskasta kerralla, vaan edetä vaihe vaiheelta. Liian tiukalla säästämisellä ei saa kuin hankaluuksia itselleen ja se ei ole tarkoitus.
Koko homman pointti on mulla ainakin siinä, että lakkaan /yrittämästä/ vaurastua tai rikastua tai säästää ja ryhdyn /tekemään/ jotain. Ihan sama, miten pientä, kunhan jaarittelu vaihtuu tekoihin. Vitonen kuussa tekee 60e vuodessa. Sen kerää vaikka pulloina kadulta.
Leipää, lempee ja lämpöö voi myös tehdä itte kuluttamatta ihan kauheesti rahaa. Ite leivottu leipä on sitäpaitti parempaa ja ainakin tietää mitä syö.
Taitamaton rahankäyttö aiheuttaa myös huolta ja ressiä, sillä rahaa saattaa mennä yllättäviin asioihin ihan tolkuttomia summia. Jos tuon reiän saa tilkittyä yksinkertaisella tapamuutoksella niin huoli ja ressi vähenee myös. Ainakin minun huoleni muuttui uteliaisuudeksi.
Uteliaisuudeksi siitä, mitä muuta voisin valita viisaammin. Miten voisin vaihtaa osaamistani rahaksi siitäkin huolimatta, että olen työtön? Entä voisiko rahan saada toimimaan itsekseen?
Kannattaa käydä kirjastossa lukemassa henkilökohtaisesta taloudenhallinnasta selkeitä oppaita. Kirjaston hienous on siinä, että kirjan selkeyden voi arvioida ostamatta sitä ja tuhlaamatta sen lukuun liikaa aikaa. Hyvä kirja on selkeälukuinen ja lähtee liikkeelle jokaisen omalta ymmärrystasolta.