Rahat loppu

Rahat loppu

Käyttäjä ekaenkeli aloittanut aikaan 25.07.2011 klo 09:40 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä ekaenkeli kirjoittanut 25.07.2011 klo 09:40

Ei pelkästään itsellä vaan myös vanhemmilla. Jouduin s-lomalle kesän alussa masennuksen takia suoraan opintotuelta. Rahat ei kertakaikkiaan riitä. Maksoin vuokran ja siihenkin tarvitsin avustusta vanhemmiltani. Menoja ei juuri ole paitsi lemmikit, joista luopuminen olisi sama kuin itsemurha.

Nyt tilillä on 10e ja seuraavat s-päivärahat tulevat ensi kuun puolivälissä. Yleisen asumislisän päätös on kestänyt 6 viikkoa. Soitin siitä tänään ja lupasivat kiirehtiä. MTK on kesätauolla joten sos.tt. ei saa yhteyttä… Tilanne on aivan kestämätön. Luulin päässeeni itsemurha-ajatuksista, mutta ne ovat palanneet. En tiedä kuinka kauan tätä taistelemista kestää. Vanhemmat syyllistävät heikosta taludellisesta tilanteestani ja auttavat pitkin hampain. Olen myynyt tavaroitani netissä saadakseni muutaman euron ja nekin menevät laskuihin.

Nöyryyttävä tilanne lähes kolmikymppiselle ihmiselle.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 25.07.2011 klo 13:52

Heippa
Kirjoitan sinulle heti huomenna aamulla kun nyt on kiire enkä kerkiä
mutta neuvon mistä saat apua olet oikeutettu saamaan varmasti toimeentulotukea ???
Mut kyllä elämä järjestyy.
Kaunista kesää sinulle

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 25.07.2011 klo 18:52

Lähde mustikkaan, poimi jos mahdollista ainakin ämpäri ennekuin luovutat.
Tai puolukkaan.
Tai poimi sieniä.(Ota ensin selvää millaiset sient on ok, varo myrkkysieniä).
Jos et tunne tienoota, pyydä mielessäs johdatusta ja rohkeutta mennä metsään.
Varmista ettet poikkea liian kauas tien läheisyydestä ettet eksy.
Ota juotavaa mukaan.
Tänään katsoin kaupassa esim.puolukkapusiin kilohintaa : 9,80eur !
Kun olet poiminut, katso lähialueeltasi kuka ostaa niitä ja käy myymässä ne.
Siunausta sulle!

Käyttäjä ekaenkeli kirjoittanut 26.07.2011 klo 10:30

Sain varattua itselleni ajan kaupungin sosiaalityöstä toimeentulotuen hakemista varten. Helpotuksen huokaus pääsi kun sos.tt. ymmärsi tilanteeni puhelimessa täysin.

Yritän olla katkeroitumatta mutta vaikeaa se on, sairastaminen tässä yhteiskunnassa on näköjään harvojen etuoikeus. Muut joutuvat kerjäämään rahaa ympäri kaupunkia etteivät joudu kadulle.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 26.07.2011 klo 10:46

Heippa
Minä vähän neuvon sinua niin toivon että on apua eläämääsi ja minulta voit
kysyä ihan mitä vaan niin yritän auttaa mutta usko minua kyllä elämä järjestyy
mutta hoidetaan nuo kiireelliset asiat pois niin se jo helpottaa elämää.
Eli oletko hakenut toimeentulo tukea ???!!!
Siihen sinä olet oikeutettu Esim jos asumistuki ei riitä vuokraan niin sosijaali toimisto
maksaa erotuksen ja olet oikeutettu saamaan toimeentulotukea elämiseen
olikohan noin 500.e kk et ota yhteyttä kunnan / tai kaupungin sosijaalitoimistoon
heti.
kiireellisessä tapauksessa päätös on tultava heti 1-2 päivää
mutta viimeistään 7 päivässä ( minun mielestä sinun asia on kiireellinen sano )
Ikonä me ei mietitä itsetuhoajatuksia vaan ratkaistaan asiat ja ongelmat niin
usko minua elämä kyllä järjestyy
Seurakunnalta yleensä saa avustusta Esim ruoka kuponkia ja rahallista avustusta
kysy omasta seurakunnasta kuka niitä asioita hoitaa.
Toivoisin että käyt ammattiauttajan luona jos on itsetuhoajatuksia ja on paha olla
niin saat varmasti avun.
Onkos sinulla ystäviä / kavereita jolle voisit kertoa iloja ja suruja ???
se helpottas elämääsi
Ei ole hävettävää eikä nöyryyttävää kun tarvitsee apua niin sillon pitää hakea apua
niin sitä selvijää vaikeasta elämän tilanteesta ja elämä jatkuu.
Kuinka sinä nyt olet jaksanut ???
Kaunista kesää sinulle

Käyttäjä Maybelle kirjoittanut 27.07.2011 klo 00:02

On surullista että kun on masentunut, sairas ja väsynyt, että saa apua sitä pitää jaksaa juosta luukulta luukulle ja etsiä tietoa. Pitää osata kysyä oikeita asioita.

Volvomies jo tuossa sinua auttoikin, mutta kun menet sinne sosiaaliyöntekijän tapaamiseen listaa kaikki sun menot ja tulot ja kerro mitä tukea tarvitset ja kysele mitä tukea sulla olisi mahdollisuus saada. Mitä laskuja kunta on valmis maksamaan puhelinlaskut vuokra jne.... Missä vaiheessa sun on mahdollisuus hakea KELA:sta sairaspäivärahaa, kuntoutustukee jne. jne..

Eri kaupungeissa on hyvin erinlaiset kuviot. Kysy sossulta alla olevista asioista eli mistä saa lisätukee jne... Seurakunnilta saa ruoka apua ja diakonia apua eli joku voi tulla käymään kotonasi juttelemaan kanssasi.

Mielekästä tekemistä pitäisi olla ja on olemassa paljon ilmaisiakin harrastuksia. Kirjastot, erinlaiset yleisöluennot, yhdistystoiminta,työttömien piirit, mielenterveyskeskusliiton ja mielenterveysseuran kaikki ryhmät ja retket. Erinlaisissa paikoissa tarjotaan edullisia ruokaannoksia ja niissä osassa voi lukea päivän lehdet ja tavata ihmisiä. Meillä Oulussa on asukastuvilla tämmöinen mahdollisuus.

Ja koska sinulla on todettu masennus olevat varmaankin jo hoidon piirissä jos et niin sit se vaatii lääkärissä käynnin ja mielenterveystoimistossa käyntiä. Kyllä asiat rupee hoitumaan vaikka välillä joskus liian hitaasti.😞

Voimia jaksamista ja haleja🙂👍

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 27.07.2011 klo 07:29

Siltikin sun kehon kannalta on hyvä juttu, jos löydät jonkun kaverin
(joka kanskaan ei ole ollut aiemmin innostunut marjojenpoiminnasta)
ja keksitte paikan(kun käytte katselemassa tienoita)
ja käytte poimimasaa 'markat' pois.
Meidän laiskuus on vitsaus.
Itselläkin on hankaluuksia mennä metsään.
Puolukat on mitkä minut kuitenkin saa liikkeelle.
Metsässä kasvaa myös vadelmia jotka vielä makeampia kuin ns. puutarhavadelmat.
Ikä ei ole este! eikä se jos ikää ei kovin kauheasti vielä olekaan.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 27.07.2011 klo 11:57

Heippa
Millon sinä sait ajan sossuun ???
Sinun pitäisi saada aika kiireellisenä !!!
Joo ei katkeroiduta tähän elämään vaan ratkaistaan asiat ja ongelmat ja näin
elämä jatkuu.
Kysy sossusta heti mitä papereita ne tarvii yleensä selvitykset tuloista ja menoista
2 kuukauden tiliotteet jne niin asian hoito nopeutuu.
Ja niinkuin sanoin mielestäni olet kiireellinen asiakas kun on kyse elämisestä, ruuasta,
asumisesta, terveydenhoidosta jne.
Eli ratkaisun on tultava heti tai seuraavana päivänä.
Mutta kunnat / tai kaupunki rikkoo yllättävän paljon tuota lakia.
Mutta jos sinulla olisi mahdollista saada joku ystävä tai tukihenkilö tueksi
niin se olisi sinun tukena.
Asiat kyllä järjestyy usko minua.
Kaunista kesää sinulle

Käyttäjä rrr kirjoittanut 27.07.2011 klo 14:07

hei, tiedän; tilanteesi oli kamala.
Itellä oli kanssa touko-kesäkuun työttömyysraha silleen myöhässä, että se maksettiin heinäkuun puolessa välissä. Osin syynä oli se, että sovellettua päivärahaa varten piti tutkia keikkatyön laatu. Eli otin vastaan kuukauden työn, silläkin riskillä, että joudun odoteleemaan rahoja. Koska olen valinnut linjan, että mielummin teen ja en ikinä voi soveltaa osaamistani, jos en tartu pieniin tehtäviin.

Itelle nostan hattua, koska kaiken kurjuuden keskellä kesällä opiskelin ja osallistuin yliopiston pääsykokeisiin, joiden kautta pääsin yliopistoon eli 7 vuoden tavoite toteutui. Lisäksi kotonani oli vielä parvekeremontti eli puolet ikkunoista oli muovin alla. Pikkasen ahdisti kuumuus jne.

Laitoin juuri oman toimeentulotukihakemukseni heinäkuulta ja tarkistutan kesäkuun hakemuksen. Lisäksi olen neuvotellut vuokranmaksun maksusuunnitelmia kesällä.

Tiedän, se on kauheata kun ei oikeasti rahat riitä, ja sitten vielä se, että yrittää pysyä jotenkin edes järjissään, kun näkee ihmisiä ostoksilla herkkujen äärellä.

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 27.07.2011 klo 17:19

Onneksi olkoon RRRR,
unelman tavoittamisesta!
Olet vahva ja sisukas, joita ominaisuuksia tässä tukipykälien viidakossa tarviaa.
Työntekeminen on tehty mutkikkaaksi kaikenlaisten paperikoukeroiden takia.
Kun systeemi selkiytyisi, lisääntyisi ihmisillä työhalut myös tilapäistöihin.
Itse olen myös tullut sinuksi systeemin - ainakin jonkun osan - kanssa, mikä ei ole ollut yksinkertaista.