Raha-asiat

Raha-asiat

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 02.08.2010 klo 13:29 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 02.08.2010 klo 13:29

Olen sinänsä vaikeassa tilanteessa, omassa mielestäni, että mulla on rahaa ns. liikaa. Saan tuet kelasta, mutta sitä kertyy kuukauden aikana niin paljon, että alan pelkäämään sitä.
En uskalla käyttää rahaani, kun pelkään sen loppuvan ja sitten kun se seisoo tilillä enkä uskalla käyttää sitä, niin sitä alkaa tulla ja tulla lisää. Maksan kaikki laskut ajallaan ja ehkä hieman liian aikaisinkin. Olen pystynyt ostamaan asioita ja kotiin tavaroita, mutta lasken tarkkaan pystynkö niitä ostaa.
Olen leikkimielisesti kysynyt sosiaalikeskuksesta, mutta sisältäni olen ihan tosissani, että onko heillä apua tälläisiin ihmisiin. Tiedän että velkaneuvonta on, mutta mulla kun ei ole velkaa.
Äitini on alkanut tajuamaan tilanteeni ja käyttää sitä hyväksi. Olen joutunut hänelle maksaa mahottomia määriä tänä vuonna, kun heillä kuulemma ”ei ole rahaa”. Äitini käy töissä ja isäni saa isomman eläkkeen kun mulla. Äitini lupasi ”lainatessa” maksaa viime kuussa velkansa takaisin, kun sai lomarahat, mutta en nähnyt siitä kun alle 200 euroa, eli 1/4 velasta.
Olen alkanut saada ympärille ns. vihaisia katseita ja tuntemuksia, kun kaikki eivät oikeen tykkää tilanteestani. Heistä olisi reilumpaa, että olisin korviani myöten velassa ja asuisin yksiössä tytön kanssa. Näitä katseita lähettelee niin äitini kun siskonikin ja yksi tuttu.

Yritän taistella jokaisesta päivästä, mutta alkaa tuntua jo aika epätodennäköiseltä. Jos voisin terveyteni tai jaksamista ostaa rahalla, niin ostaisin. Mutta niin kun jossain sanotaan, raha ei tee onnelliseksi, eikä rahattomuus.

Käyttäjä kirjoittanut 02.08.2010 klo 21:00

Mitä, jos menisit pankkiin puhumaan, sijoittaa voi hyvinkin pieniä summia.
Netissäkin voi asian hoitaa.
Ja se muuten on hyvin kiinnostava harrastus seurata sijoituksiaan vaikka ei olisikaan kovin suuria summia. Minä laitan kuukaudessa 30 euroa.

Äidillesi et enää lainaisi vaan sanoisit, että olet sijoittanut osakkeisiin kaikki rahasi.

Käyttäjä helemi kirjoittanut 03.08.2010 klo 08:10

Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa.
Ihan ensimmäiseksi sinä panet pussin suun kiinni ja senttiäkkän et anna vanhemmillesi, etkä kellekkään ja vaadit äitiäsi maksamaan velkansa, ne ovat sinun rahojasi ja et ole elatusvelvollinen vanhempiasi kohtaan....sanosinko, että ilikiivätkin...
Ei ne rahat sieltä pankista sinun silmillesi tule, jos tilin saldo vaivaa, niin avaa toinen tili, jonne pienennät sitä isompaa 😉)))
Sinäkään et voi tietää, mitä elämä tuo tullessaan ja joskus voi sinullekkin olla ylimääräinen raha tarpeen.

Käyttäjä pirppa48 kirjoittanut 03.08.2010 klo 09:28

HEI
Olen samaa mieltä että raha ei tee onneliseksi. Minulla kivasti säästöjä eroajalta, mutta silti voin huonommin kuin koskaan aiemmin.
Aluksi kuvittelin että eihän mulla mitään hätää, saa olla kotona ja on rahaa käytettävissä, mutta huh kuin väärässä olin. Tuntuu että en tohi ostaa kans mitään että ei rahat lopu.
Välillä tuntuu jopa että en tohi syödä tarpeeksi hyvin, kun menee rahaa ruokaan,,TYHMÄÄ
tiedän sen erittäin hyvin.