Raha-asiat solmussa?

Raha-asiat solmussa?

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:14 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:14

Painavatko raha-asiat mieltäsi tai mietitkö keinoja lasku- ja velkakierteen katkaisemiseen? Pelottaako perinnän tai ulosoton alkaminen? Mietitkö mitä laskuja tai velkoja olisi järkevää pyrkiä ensisijaisesti maksamaan? Ketjun tarkoituksena on keskustella velkojen hoitamiseen ja rahahuoliin liittyvistä asioista. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Ketjussa voi jakaa esimerkiksi omia velkatarinoita, selviytymiskeinoja tai ylipäänsä kertoa mistä tahansa omista tai läheisen rahahuolista. Rahahuolinen keskelläkin jaksamista voi helpottaa se kun kuulee muiden tarinoita ja saa jakaa kokemuksia vastaavissa tilanteissa olevien kanssa.

Sana on vapaa!

Käyttäjä Mirox-73 kirjoittanut 21.01.2017 klo 01:02

hei mulla ulosotossa 7000e vievät joka kk 550e eläkkeestä.ite sairastuin tosa 10v sitten
skitsofrenia masennus 2suunta häiriö + edunvalvoja kaikki laskut jäi maksamatta kun en ollut siinä kunnossa että olisin voinut hoitaa niitä.vvalkaneuvontaan ja säätiöstä ollaan kysytty apua mutta kukaan ei kuuntele minua vaikka edunvalvoja nykyjään hoitaa noi jutut

😞

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 21.01.2017 klo 21:14

Heipsis!

Asiantuntijoilta on turha kuvitellakaan saavansa apua. Jos ei itse pysy vahvana ja keksi keinoja niin elämä on vaikeata. Itse otin yhteyttä pankkiin ja takuu säätiöön, mutta velkajärjestelyä ei voitu tehdä koska en ole töissä. Se oli sitten siinä. Mitään muuta apua ei tarjottu tai neuvottu että mitä voisin tehdä. Tässä maassa joutuu aivan kaiken tekemään itse. Ja on ollut pakkokin kun perhe asuu kaukana muualla.

Vanhempien ja siskon kanssa voin puhua veloista. Oon ite tajunnut etten ota asiasta enää turhia paineita, vaan keskityn itteeni ja omaan hyvinvointiin. Miksi stressata asiaa kun en kuitenkaan enää pysty palaamaan työelämään ja maksamaan velkoja.
Oon tajunnut että maailma ei lopu luottotietojen menetykseen. Elämä on haastavaa, mutta ei mahdotonta.

Kiitollinen oon kuitenkin mun ulosottomiehestä. Hänen kanssaan voi keskustella asioista ja sopia maksuja. Hän ottaa kaikki mun menot huomioon lääkekuluja myöten ja on nyt todennut etten edelleenkään kykene maksamaan mitään joten luottotiedoissa lukee se varaton.
Oon kuullut hirveitä kauhukertomuksia muilta heidän uo miehistä/naisista. Nauravat vaan ja pilkkaavat, ovat alentuvia.
Hän on niitä harvoja ihmisiä tässä paperiviidakossa joka ajattelee muutakin kun omaa nahkaansa. Kiitos!

Käyttäjä Troop3r kirjoittanut 22.01.2017 klo 22:23

Femia, ei ne korot ihan tollasia oo, kato vaikka googlella kuinka tuo 7.5 prosenttiä jakautuu vuodelle. Helpottaa varmaan paljon kun saa selville.

Velkajärjestelyyn pääsee jos vakiintunut elämäntilalle, 18kk + työttömyys, säännöllisesti maksettava eläke jne.

Käyttäjä spellcaster kirjoittanut 22.01.2017 klo 22:39

Pitääkö muuten paikkaansa, että ulosottoon menee kuussa kaikki ylimääräinen raha? Eli jos lasketaan että henkilön pakolliset kuukausittaiset menot ovat vaikka tasan 1000 euroa, ja hän saa tuloja 1300 euroa kuussa, niin se 300 euroa laitetaan ulosoton maksuihin?
En tiedä pitääkö tämä paikaansa, olen vaan uullut jotain tällaista, mutta mietin että miten tässä tapauksessa pystyy yhtään edes yrittää säästää rahaa vaikka pahan päivän varalle jos kaikki ylimääräinen heti viedään? Hätätilanteessa ei ole sitten yhtään vararahastoa mistä ottaa ja uusi velkaantuminen on taas mahdollista (vaikka tuskin enää ainakaan mitään pikavippejä luottotiedoton saa...).
Tajusikohan kukaan mitä tarkoitin?

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 25.01.2017 klo 21:35

Hei Spellcaster!

Jos tienaat 1300e kk niin sulta menee paljon enemmän kun 300 e kk uo. Valitettavasti☹️. 418 e. Ainakin laskurin mukaan. Mutta voi olla jopa puolet☹️.

Suojaraja joka jäätävä yksinasuvalle kk on: 672 e. Periaatteessa kaiken muun voi viedä:/. Ootko keskustellu sun uo miehen kanssa?

Käyttäjä spellcaster kirjoittanut 27.01.2017 klo 19:56

Axuli83, siis mulla ei onneksi ole tuota ongelmaa, en ole ulosotossa, vaan heitin kysymyksen ihan mielenkiinnosta kun olin jostain lukenut tällaista 🙂

Siis ihanko oikeasti viedään pahimmillaan jopa puolet tuloista?! Millä ihmeellä ihminen selviää pakollisista kustannuksista muutamalla satasella?! Vuokrat, laskut, ruoka.... Aika surullista ☹️
Enkä nyt väitäkään että pitäisi olla rahaa kaikenmaailman bailaamiseen ja jatkuvaan turhanpäiväiseeen shoppailuun jos on jo raha-asiat muutenkin solmussa ja ehkä jopa siellä ulosotossa, mutta kyllä minusta kaikilla pitäisi olla mahdollisuus pystyä edes yrittää saada sitä rahaa säästöönkin pahan päivän varalle, vaikka kuinka pitäisi ulosottoon rahaa maksaa...

Käyttäjä NAIVI VELALLINEN kirjoittanut 04.02.2017 klo 14:37

Tämän aloittattanut takuu-säätiön ihminen. Kysyisin apua miten eteenpäin? Mistä apua? Luotin, takasin 1,5 milj. ja jouduin maksaamaan. Samalla hlö tuhosi yksityityisomaisuuteni.
Hakenut apua oikeusavustajalta (useasti) ja vastaus etteivät auta tämäntyyppisissä tapauksissa. (Petos ja kavallaus). Kun ei jäänyt mitään niin mitään ei voinut realisoida maksaakseni asianajajan. Sain tietää, että hlö joka vei ja tuhosi koko omaisuuteni on myös tehnyt vastaavasti toiselle henkilölle. Itse luulin, että Suomi on oikeusvaltio ja tälläistä ei voisi tapahtua. Miten haen takausvelan takaisin? Miten saan korvauksen koko kotini tuhoamisesta? Keneltä apua tai neuvoja? Taloudellisesti ei ole mahdollista ajella virastoihin Tku, Hki, Tre hakemaan apua.😳

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 07.02.2017 klo 11:44

NAIVI VELALLINEN kirjoitti 4.2.2017 14:37

Tämän aloittattanut takuu-säätiön ihminen. Kysyisin apua miten eteenpäin? Mistä apua? Luotin, takasin 1,5 milj. ja jouduin maksaamaan. Samalla hlö tuhosi yksityityisomaisuuteni.
Hakenut apua oikeusavustajalta (useasti) ja vastaus etteivät auta tämäntyyppisissä tapauksissa. (Petos ja kavallaus). Kun ei jäänyt mitään niin mitään ei voinut realisoida maksaakseni asianajajan. Sain tietää, että hlö joka vei ja tuhosi koko omaisuuteni on myös tehnyt vastaavasti toiselle henkilölle. Itse luulin, että Suomi on oikeusvaltio ja tälläistä ei voisi tapahtua. Miten haen takausvelan takaisin? Miten saan korvauksen koko kotini tuhoamisesta? Keneltä apua tai neuvoja? Taloudellisesti ei ole mahdollista ajella virastoihin Tku, Hki, Tre hakemaan apua.😳

Harmillista kuulla epäonnestasi ja että et saanut asiaa vietyä yhtään eteenpäin oikeusavustajankaan kautta. Jos sinulla on voimassa olevia vakuutuksia niin kodin tuhojen osalta voisi toki ainakin selvittää vakuutusyhtiön kautta saatavia korvauksia. Lisäksi selvittäisin oman kotikunnan talous- ja velkaneuvonnasta mahdollisuutta siihen, että voisiko tuon takausvelan saada järjesteltyä yksityishenkilön velkajärjestelyn kautta. Silloinhan käytännössä velasta voisi päästä eroon parhaimmillaan 3 vuodessa. Jos kyse on petoksesta ja kavalluksesta niin toivottavasti olet tehnyt asiasta myös rikosilmoituksen.

Toivottavasti näiden avulla asiaan saisi jonkunlaista ratkaisua, sillä onhan sinulle tästä koitunut kohtuuttomia kuluja ja harmia. Tärkeintä kuitenkin olisi pyrkiä pitämään mieli positiivisena. Kyllä asiat vielä kääntyvät parhain päin, kun jaksaa siihen uskoa!

Käyttäjä ruusak kirjoittanut 10.02.2017 klo 12:38

Minun käsittääkseni velkaneuvontaan voi olla todella pitkät jonot. Itsellä ei ole onneksi ollut tarvetta, mutta tuttavalta olen näin kuullut. On aika lannistavaa, jos jono on monta kuukautta. Kannattaa siis hakeutua velkaneuvontaan mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

Käyttäjä Whoopi76 kirjoittanut 15.03.2018 klo 12:03

Moi!

Minulla on noin 42 000€ velat vireillä käräjäoikeudessa + lisäksi 16 000 tonnia opintolainaa pankille. Kantajia on tällä hetkellä käräjäoikeudessa 11. Haastemiehestä ei ole vielä kuulunut mitään. Ilmeisesti käräjäoikeudet ovat ruuhkautuneet pahasti velkomusasioissa.

Asun vuokralla vaimoni kanssa ja minulla on 1 lapsi. Omaisuutta henkilökohtaisesti minulla ei varsinaisesti ole. Luottotietoni ovat menneet.

Velat ovat syntyneet kulutusluotoista, luottokorteista sekä Bank Norweigianin myöntämästä lainasta.

Käyn töissä, mutta tuloni vaihtelevat 1000-1850€/kk väliltä. Vaimo tienaa sen sijaan huomattavasti enemmän n.3500€/kk ja hänellä on myös omaisuuttakin. Olen valmistumassa, joten työmarkkinaprofiilini voi mahdollisesti muuttua paljonkin silloin tienaisin 2-3kertaa enemmän.

Olen hankkiutumassa velkaneuvontaan sekä harkinnut oikeusapua.

Onko kenelläkään vinkkejä tilanteeseeni ja mitä minulle nyt tapahtuu? Kokemuksia?

Käyttäjä Mirduli kirjoittanut 30.06.2018 klo 20:00

Kaipailisin apua ja tietoa että miten se elämä sitten jatkuu kun tulee maksuhäiriö merkintä?
Onko sillä ns merkitystä nykyiseen asuntolainaan jota on kaikesta huolimatta maksanut moitteettomasti, entä onko pankilla oikeus ilmoittaa merkinnästä takaajalle? Entäs ulosotto? Pystyykö heidän kanssaan sopimaan jonkinlaista suunnitelmaa että maksaisi itse heille vai onko se automaattisesti että palkasta ottavat jonkun osan? Vai kajoavatko he omaisuuteen kuten esim taloon?

Käyttäjä jaji84 kirjoittanut 10.07.2018 klo 23:29

Ulosotosta: onkohan kellään omakohtaista kokemusta? Luin tuolta keskustelupalstoilta että
"Sen jälkeen kun velalliselta on peritty toistuvaistulon ulosmittauksessa edeltäneen kahden vuoden aikana taulukkomaksuja yhteensä vähintään 18 kuukauden ajalta, taulukkomaksun perintää ei jatketa." Jos ymmärsin oikein niin oltuani kaksi vuotta uossa minulta ei pitäisi enää periä ulosottomaksuja. Pitääkö tämä paikkaansa, olen nimittäin ollut 6 vuotta uossa ja minulta vieläkin peritään nuo maksut...

Käyttäjä Jalmari12 kirjoittanut 19.07.2018 klo 14:52

No todella on😭 Ulosotto alkanut kovimmalla mahdollisella luokituksella eli menee puolet ja loma yms rahoista melkein kaikki. Velkaa on 58 000€ ja vielä tulossa 35 000€, kunhan käräjäoikeudesta tulevat.

Olen joutunut tilanteeseen hyvää hyvyyttäni, kun olen ihmisiä auttanut vaikeissa elämäntilanteissa. Ja tietysti omaa tyhmyyttäni.
Nyt on sitten maksun aika.Kuten sanoin aiemmin Uo vie puolet ja vaikka palkka onkin 2636€/kk niin jokainen osaa laskea mitä minulle tuon puolikkaan jälkeen jää 😭 Siitä sitten vuokra 790€ + muut asumiskulut ni tässä kuussa olisi pärjättävä 116€ , wuhuu 🙂

Mutta olen ottanut lusikan "kauniiseen" käteen ja alkanut selvittelemään vaihtoehtoja, jotta selviän joskus tästä tilanteesta. Kunta auttoi sähkölaskujen kanssa, että sain sähköt takaisin ( ei jää toista kertaa rästiin). Myös yhden kuun vuokran sain sitä kautta. Olen katsonut halvempaa asuntoa, mutta sen saaminen on työlästä luottotiedottomana. Olemme hakemassa kunnan talous- ja velkaneuvojan kanssa velkajärjestelyä, UOn suosituksesta. Tällöin tulisi tilanne, että velkojen maksua kohtuullistetaan tulojen mukaan ja olisi mahdollisuus maksaa velat pois. Taistelematta en luovuta.

En vieläkään ole menettänyt toivoa paremmasta huomisesta, mutta kyllä ajoittain mieli on musta☹️ Jos näistä joskus jotenkin selviän, en tule koskaan enää tekemään mitään velaksi, luottokortteja ei tule!!!!

Ilokseni huomasin tämän ryhmän ja saan ehkä täältä tukea tähän tilanteeseen.🙂👍

Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville🙂👍🙂👍

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 25.07.2018 klo 15:27

Jalmari12, hyvä ettet ole suostunut luovuttamaan. 3e/pvä on tiukka budjetti, mutta ihan tehtävissä vielä.

Mistä voisit saada lisää tuloja? Vaikka edes vähänkin? Mistä kuluerästä voisit vielä säästää? Vaikka edes vähänkin?

Voisitko harrastaa ja huolehtia itsestäsi edullisemmin?

Voisitko myydä turhaa tavaraa? Osaisitko korjata jotain asioita, vaatteita, koneita tai vaikka huonekaluja?

Voisitko säästää johonkin sellaiseen hankintaan, joka pitkällä juoksulla säästäisi, tai toisi lisää rahaa kukkaroon?

Käyttäjä Sardiini2 kirjoittanut 06.12.2018 klo 16:12

Hei, tänne ei ole pitkään aikaan kukaan kirjoitellut. Olen itse ajautumassa väistämättä syvään ulosottokierteeseen. Voimat on aivan loppu,en taida jaksaa. Jos jollakin on vahvistavia ajatuksia niin mielelläni kuulisin- voiko elämä enää jatkua.