Raha ahdistaa

Raha ahdistaa

Käyttäjä Spir aloittanut aikaan 26.11.2012 klo 01:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Spir kirjoittanut 26.11.2012 klo 01:15

Epätoivossa googletettuani päädyin tänne, hyvä että on paikka, josta voi saada apua ja neuvoja.

Miehelläni on peliriippuvuus, laskut ulosotossa ja vuokrat rästissä. Hän aloitti vastikään uuden työn, mutta palkan hän tulee saamaan vasta 15.12. Itse jouduin muutama viikko sitten työttömäksi työsuhteeni päättymisen vuoksi. Saan luultavasti peruspäivärahaa n.500e/kk mutta ei ole hajuakaan milloin.
Minulla on kamala ahdistus, että miten me pärjätään taloudellisesti. Mies on jättänyt omaa osuuttaan vuokrasta maksamatta (luultavasti pelannut taas kaikki rahansa) ja viime torstaina tuli ylimääräinen vuokralasku 690e tämän kuun vuokran lisäksi. Miehelläni on luottotiedot menneet vuosia sitten, en itse haluaisi omiani menettää. En tiedä miten nämä laskuasiat saataisiin hoidettua, olen aivan hukassa. Toimeentulotukea en usko, että saataisiin.

Käyttäjä troubles kirjoittanut 26.11.2012 klo 10:08

Millainen sopimus teillä on vuokranmaksun suhteen ? Maksatteko vuorokuukausin vaiko kuukausivuokra puoliksi ? Minun käsitykseni mukaan saattaisi hyvinkin ollaa mahdollista saada toimeentulotukea, koska työttömäksi jäämisen jälkeen kestää aikansa saada raha-asiat virastojen kanssa rullaamaan. Kannattaisi varmaan soittaa sosiaalitoimistoon ja kertoa, kuinka kiireellisestä asiasta on kyse. Ajan saaminen voi muussa tapauksessa kestää.
Tuo miehesi tilanne onkin sitten jo hankalampi juttu. Jos hän pelaa rahansa eikä hoida velvoitteitaan, on hyvin epävarmaa ja ahdistavaa elää tällaisen ihmisen kanssa. Hän on ilmeisen syvällä riippuvuudessaan ja itselläni herää huoli, ettei hän luottotietonsa menettäneenä ota velkaa sinun nimissäsi. Hän vaarantaa sinun elämäsi omansa ohella.
Olen itse velkaantunut ja kärsin nyt ajattelemattomuudestani, mutta joku järki minulla vielä kuitenkin on tallella. Oletko pohtinut lähdön mahdollisuutta ? Kuulostaa julmalta, mutta jos miehesi ei yritäkään saada toista suuntaa elämälleen ja tuhoaa holtittomalla käytöksellään myös sinun elämäsi, miksi jäädä suhteeseen ?
Sosiaalitoimisto olisi nyt kuitenkin ensimmäinen etappi, johon sinun kannattaisi olla yhteydessä.