hei,
osanotot sinulle valtavasta menetyksestäsi.
minulta kuoli puoliso äkillisesti kolme vuotta sitten. se on pahimpia asioita mitä ihmiselle voi koskaan tapahtua. mutta siitä voi selvitä.
muut kuin saman kokeneet eivät voi ymmärtää tuskasi suuruutta. yritä olla välittämättä ihmisten hyväätarkoittavista typeryyksistä, siitä että he sanovat typeriä asioita ja saattavat vahingoittaakin sinua niillä. monet eivät ymmärrä ja jotkut pelkäävät sinua nyt, kun sinulle on käynyt se mitä he salaa pelkäävät, minkä takia he eivät osaa reagoida. muista, että sinä olet surussasi aina oikeassa. suremiseen ja suruun liittyy paljon sosiaalisia konventioita, siitä miten "surraan oikein", joita ei oikein tajuta mutta jotka näkyvät ihmisten toiminnassa. yritä olla välittämättä niistä. sinä tiedät miten.
kuuntele itseäsi. kaikki tunteet, katkeruus, viha, kaikki, ovat nyt hyviä. tunteesi ovat sinun puolellasi. anna niiden tulla, kaikilla niillä on oma tehtävänsä. älä kiellä itseltäsi mitään tunteita, vaikka ne tuntuisivat vääriltä. minä vihasin kuollutta puolisoani, koska hän oli jättänyt minut yksin. tiesin että se on irrationaalista, kuolema oli onnettomuus, mutta siltä minusta tuntui. olin katkera ja vihainen maailman epäoikeudenmukaisuudesta ja kateellinen kaikille, joiden puoliso oli elossa. toivoin että mielummin heiltä olisi puoliso kuollut kuin minulta. tämä kaikki kuuluu asiaan. se menee ohi. suhteellisuudentajun ja hyväksynnän aika tulee myöhemmin. se tulee, mutta se on oma vaiheensa. älä vaadi itseltäsi muuta kuin selviytymistä, siinä on aivan tarpeeksi. välillä minulla oli myös selittämättömiä valtavia onnentunteita. ne ovat mielen tapa antaa kivulle pieni hetki vastapainoa. koeta olla tuntematta syyllisyyttä jos sellaisia on. kaikki tunteet ovat sinun puolellasi.
huolehdi perusasioista: nuku, syö, lepää. nämä ovat tärkeimmät tehtäväsi juuri nyt. nuku, syö, lepää. jos et jaksa tai pysty, pyydä apua. juuri kuoleman jälkeen (sinäkin olet nyt tavallaan kuollut, puolisosi mukana, vaikka palaatkin vielä joskus elämään) pelkkä päivittäisten rutiinien hoitaminen voi olla ylivoimaista. pyydä apua ystäviltä, jos he eivät itse tajua niin sano että kunhan käyvät kaupassa, itse päättävät mitä kokataan ja tekevät ruoan. älä vaadi itseltäsi mitään, muista vain hengittää.
minulle oli apua kriisiterapiasta. ainakin sos-auto on antanut sitä, tietävät mistä saa jos heillä ei ole. pyydä jotain ystävääsi selvittämään mistä kriisiterapiaa voi saada vaikka ei olisi sen kummemmin "mielisairas" niin suosittelen menemistä pian, siitä saa tukea eikä kuormita liikaa ystäviä ym., vaikka he olisivat hyväntahtoisia ammatti-ihminen on kuitenkin eri asia. martti lindqvist on kirjoittanut erinomaisen puolison kuolemaan liittyvän kirjan surun tie. salli saaren kirja kuin salama kirkkaalta taivaalta - kriisit ja niistä selviytyminen on tieteellisempi mutta hyvä opus. älä pelästy jos et heti pysty lukemaan, keskittymiskyky usein väliaikaisesti katoaa kuoleman myötä, se tulee takaisin.
jos on jotain, mitä vaan, asioita jotka tuottavat sinulle iloa, tee niitä. vältä päihteitä ja ihmisiä jotka saavat sinut tuntemaan olosi pahaksi tai väsyttävät sinua. ensimmäinen tehtäväsi on suojella itseäsi, muut eivät voi tietää mitä sinä tarvitset. sitä kautta suojelet myös lapsiasi, he tarvitsevat ennen kaikkea vanhemman joka jaksaa toimia. muut voivat hoitaa ajoittain lapsiasi jotta saat itse levätä. sinun ensimmäinen tehtäväsi nyt on pysyä hengissä.
puolison kuolemasta voi selvitä. ainoa mikä auttaa on aika. ajan myötä kipu helpottaa. sitä ei nyt voi uskoa, mutta aika todella auttaa. yritä ottaa hetki kerrallaan äläkä ajattele liikaa tulevia. kuolemasta toipuminen kestää vuosia ja tapahtuu sykleittäin, välillä on parempia ja välillä huonompia kausia, sekin kuuluu asiaan. älä anna painostaa itseäsi, tee niinkuin sinusta tuntuu hyvältä. muista levätä. aika auttaa. vielä tulee päivä jolloin et ensimmäisenä herätessäsi ajattele puolisosi kuolemaa. se kestää, mutta se tulee.
voimaa sinulle. sinä voit selvitä.