Punastuminen

Punastuminen

Käyttäjä Pikkutomaatti aloittanut aikaan 15.11.2023 klo 12:29 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Pikkutomaatti kirjoittanut 15.11.2023 klo 12:29

En puhu nyt mistään söpöstä punastumisesta. Jos et tiedä, millainen kamala vaiva punastuminen voi olla, asiaa avaa esimerkiksi seuraava artikkeli:
http://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/punastuminen-on-valtava-energiasyoppo/133114
Minun tilanteeni:
Olen keski-ikäinen nainen. Lapsena ja nuorena kärsin todella voimakkaasta punastelusta. Nykyään olen päässyt sitä pitkälti eroon, kiitos terapian. Olen myös syönyt sosiaaliseen pelkoon SSRI-lääkettä, kokeillut hypnoositerapiaa ja käyttänyt Joe Blascon meikkivoidetta. Tällä hetkellä käytössä on beetasalpaajat.
Ongelmani on, että en pysty henkisillä harjoituksilla tms. reagoimaan punastumiseen, koska se ei ole ennakoitavissa. Se iskee nykyään tilanteissa, joissa hämmennyn, esimerkiksi asiakkaan edessä. Se on kamalaa, koska koen sen vievän uskottavuuttani. Jos koen epävarmuutta, en pysty peittämään sitä, vaan kasvoni paljastavat tunteeni. Jos esimerkiksi jossain tulee ihminen moikkaamaan, enkä saa päähäni kuka hän on, menen tulipunaiseksi. Jos tuota paljastavaa reaktiota ei tulisi, olisin rento ja hoitaisin tilanteen paremmin. Samoin jos asiakas kysyy jotain mitä en tullut ajatelleeksi/tiedä, saatan punastua hyvinkin voimakkaasti, vaikka vastaan hänelle täysin rauhallisesti ja asiallisesti. Vihaan sitä, että tuo reaktio paljastaa epävarmuuteni ja saa sen näyttämään vielä pahemmalta kuin tunne oikeasti on.
Näitä tilanteita on harvakseltaan, pari kertaa viikossa, mutta niitä on. Käytän ikivanhaa Joe Blascon meikkivoidetta. Ei se auta peittämään punaa, mutta käytän silti. Pitäisi ostaa uusi, mutta mitä suositellaan nykyään kun ko. merkkiä ei enää ole? Syön myös beetasalpaajaa joka työpäivä 20mg, ihan vain varmuuden vuoksi. Jos siitä jotain apua olisi. Joudun syömään joka aamu (työpäivisin), koska en voi tietää koska tilanteita tulee. En osaa sanoa onko siitä apua, tuntuu että tilanteet on tulleet aina sillä tavalla että mahdollinen beetasalpaajan vaikutus olisi jo muutenkin vähentynyt. Pitäisi kai alkaa napsimaan niitä kaksi kertaa päivässä: aamulla ja iltapäivällä. Tuntuu niin kurjalta syödä niitä ihan vaan varmuuden vuoksi, jos sattuu tänään tulemaan ”tilanne”.
Laitoin kyselyä sympaattisesta salpauksesta Tr Sympaticaan, mutta pelkään mahdollisia haittavaikutuksia (liikahikoilu).
Kertokaa mistä saan apua! Onko oikeasti peittävää meikkivoidetta olemassa?

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 5 kuukautta, 2 viikkoa sitten. Syy: linkin korjaus
Käyttäjä Nótt kirjoittanut 15.11.2023 klo 14:36

Moi!

Joe Blasco katoamassa! 😮 Ei sillä, en ole sitä kohta pariin kymmeneen vuoteen käyttänyt, mutta oli ennen minun luottotuote. Sitten siirryin mineraalimeikkeihin ja sillä tiellä olen edelleen. En kärsi punastumisesta, mutta ihoni on helposti ärtyvä ja siksi usein punakka ja muutenkin sävyltään epätasainen.

Pikaisesti googlaamalla löysin Sokokselta tiedon, että Blasco poistuu meikkivalikoimasta ja jonkun verkkokaupan ilmoitus, että tuotesarjan maahantuonti on lopetettu. Onnistuisiko siis muualta tilaaminen?

Uutta sopivaa meikkivoidetta kannattaa myös rohkeasti kysyä kemppariosaston myyjiltä. Ainakin ennen wanhaan monista tuotteista sai pieniä kokeilupakkauksia, niin ei tarvinnut ostaa sikaa säkissä. Niin kuin meikeissä aina, niin ainoastaan kokeilemalla löytää sen itselleen parhaiten toimivan tuotteen.

Lääkkeisiin en osaa ottaa kantaa, mutta ymmärrän kyllä miten kurja vaiva voimakas punastuminen voi olla. Olen ollut valta osan elämääni korostuneen itsetietonen ihostani, joten on tilanteeseesi on helppo samaistua. Luinko oikein, että sinulla on punastumisen lisäksi erytrofobia, punastumisen pelko?

Toivon, että jokin ratkaisu löytyy niin meikin kuin itse ongelmankin osalta!

 

Käyttäjä kirjoittanut 15.11.2023 klo 18:30

Moikka!

Minulla ei ole näin keski-iän kynnyksellä olevana miehenä antaa sulle meikki vinkkejä mutta ongelmasi punastumisesta kuullostaa tutulta ja tiedän miltä tuo tuntuu. Punastun varmaan vieläkin mutta olen jo vähän unohtanut vaivani. Yläasteella tilanne olikin toinen kun naama helotti punasena jatkuvasti ja siitä sainkin sitte kuulla kysymyksen muodossa.. kysymys oli: minkä värinen on paloauto? Ja naurut perään ja koko luokka tuijottaa naamaani... ehkä olen lakannut välittämästä ja siksi en edes enään pelkää tilanteita jossa voisin punastua. En valitettavasti osaa neuvoa noissa meikki asioissa mutta toivon että löydät apua vaivaasi. Hyvää alkavaa talvea sinulle.

Käyttäjä Pikkutomaatti kirjoittanut 04.03.2024 klo 20:08

Kiitos teille vastauksista ja tuesta!