PULASSA!!!!!!!!!!NEUVOJA

PULASSA!!!!!!!!!!NEUVOJA

Käyttäjä man80 aloittanut aikaan 16.12.2009 klo 21:00 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä man80 kirjoittanut 16.12.2009 klo 21:00

Olen pahasti hukassa juuri loppui vuoden mittainen työvalmennus enkä kuntoutunut työelämään. Olen aivan yksin. Vointi mennyt huonompaan suuntaan. Diagnoosini on muuttunut keskivaikeasta masennuksesta vaikeaan psykoottiseen masennustilaan ja pakko-oireinen häiriö sekamuotoiseen harhaluuloisuus häiriöön. En saa mistään rahaa koska vakuutusyhtiö ei ole myöntänyt kuntoutustukea.kuntoutusraha loppui äskettäin. Tuntuu ettei ulospääsyä ole. Vakuutuslääkärit tekevät vaikeasta sairaudesta entistä vaikeamman. Olisin kiitollinen vinkeistä että miten tästä eteenpäin.

Käyttäjä Jasse kirjoittanut 18.12.2009 klo 09:16

Hei,

Oletko kirjoittanut täällä henkilökohtaiselle tukihenkilölle - luulisi, että he ainakin osaisivat neuvoa tukijärjestelmien viidakossa ja viimeisenä keinona on kirkon diakoniatyö (luin Kotiliedestä juuri artikkelin eräästä diakonissasta ja siitä tämä tuli mieleeni). Miten toimeentulotuki kunnalta?

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 18.12.2009 klo 20:51

Paikallisesta sosiaalitoimistosta pitäisi saada apua. Jos asut suuremmassa kunnassa, myös psykiatrian poliklinikalla on sosiaalityöntekijöitä. Heiltä voi pyytää tukea, vaikeana hetkenä. Eli jos olet psyk.pkl:lla kirjoilla ota sinne yhteyttä, jos sosiaalitoimistoon yhteyden ottaminen tuntuu hankalalta. Asiat tuntuvat nyt vaikeilta, mutta sinä saat apua, kun pyydät.

Kerrohan kuulumiset, kun asiat alkavat rullaamaan tai kirjoita uudelleen, jos asiat ovat vielä ylitsepääsemättömän vaikeita. Tälläkin palstalla on tosiaan henkilökohtaisia tukihenkilöitä, heiltäkin saat varmasti pyydettäessä apua.

Jos tilanne on aivan akuutti on olemassa myös ruoka-apu paikkoja. Tästä blogista (http://leipajono.blogspot.com/) löydät ruoka-apu paikkoja.

Minusta kuitenkin tuntuu, että tarvitset itsellesi tukihenkilön, joka auttaa vaikean tilanteen yli.

Paljon tsemppiä sinne!

Käyttäjä man80 kirjoittanut 21.12.2009 klo 14:43

man80 kirjoitti 16.12.2009 21:0

Olen pahasti hukassa juuri loppui vuoden mittainen työvalmennus enkä kuntoutunut työelämään. Olen aivan yksin. Vointi mennyt huonompaan suuntaan. Diagnoosini on muuttunut keskivaikeasta masennuksesta vaikeaan psykoottiseen masennustilaan ja pakko-oireinen häiriö sekamuotoiseen harhaluuloisuus häiriöön. En saa mistään rahaa koska vakuutusyhtiö ei ole myöntänyt kuntoutustukea.kuntoutusraha loppui äskettäin. Tuntuu ettei ulospääsyä ole. Vakuutuslääkärit tekevät vaikeasta sairaudesta entistä vaikeamman. Olisin kiitollinen vinkeistä että miten tästä eteenpäin.

Tuli tänään työeläkelaitokselta ilmoitus ettei hylkäyspäätöstä oikaista. Ei tästä umpikoujasta tunnu olevan ulospääsyä. En tahallaan ole kipeä. Nautin ylikaiken työnteosta, en vaan enää siihen kykene. Tämä yhteiskunta haluaa että tällanen hylkiö tekee omat johtopäätökset. Ei täällä sairasta ainkaan haluta tukea ja auttaa

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 21.12.2009 klo 17:32

Hei!

Valitettavasti joskus käy niin, että kun apua eniten tarvitsee, niin tuntuu siltä, että ne auttavat tahot, joilta apua odottaa, laittavatkin kiviä rattaisiin. Erityisen pahalta ja voimia vievältä se tuntuu silloin, kun itse ei jaksaisi mitään ylimääräistä.

Se, että et nyt kykene työntekoon, ei tarkoita sitä, ettetkö voisi mahdollisesti joskus taas kyetä. Valitettavasti yhteiskuntamme todellakin on kovinkin byrokraattinen ja juuri silloin, kun itse vähiten jaksaa, se tuntuu erityisen raskaalta.

Edelleen muistuttaisin noista tukihenkilöiden olemassaolosta, sekä sosiaalitoimistoon yhteydenottoa (toimeentulotuki). Tuo ruoka-apu linkki muuten tuo ensin vastauksen, että: Sivua ei löydy, mutta kun sieltä sitten painaa uudemman kerran pääsee sivulle.

Aurinko paistaa aina pilven takaa, ennemmin tai myöhemmin 🙂🌻

Käyttäjä K83 kirjoittanut 22.12.2009 klo 00:25

Hei!
Jos kuntoutustukesi on loppu, niin menet työkkäriin ilmottautumaan ja haet uudestaan sitä kuntotustukea! Sinulla täytyy olla kunnollinen kuntoutussuunnitelma ja kunnolliset perustelut. Kuntoutustukea voi hakea uudestaan ja odotteluajalta voi olla työkkärissä "työnhakijana", mutta työtä ei tarvitse terveydellisistä syistä ottaa vastaa. Eli perustoimeentulo on turvattu.

Eli yhteys omahoitajaan. Teet hänen kanssaan kattavat perustelut, miksi ET ole työkykyinen ja teette kunnollisen kuntoutumissuunnitelman, eli kunnon tavoitteet, vaikka työkokeilua, kuntoutuskurssia, jotain. Kattava kuntoutustumissuunnitelma on oltava, jotta kuntoutustuen saa!

Minulla oli kahden sivun suunnitelma, omat tavoitteet mukana ja omat perustelut. Sain kaksi vuotta kuntoutustukea. Tosin minulla on hyvin erilaiset diagnoosit, olen sairastanut monta vuotta ja sairaalajaksoakin on ollut mukana, mutta silti.

Eli nou hätä! Työkkäriin hakijaksi, selvität siellä tilanteen, yhetys omahoitajaan, jonka kanssa kattava suunnitelma ja kattavat perustelut ja päälle kunnollinen kuntoutumissuunnitelma kunnollisine tavoitteineen. Sitten uudestaan lääkärille ja uutta paperia vetämään!