Tästä aiheesta jaksaisin keskustella vaikka kuinka ja paljon. Olemme olleet pitkään yhdessä, kohta 19 vuotta ja vieläkään en ole "saanut" miestäni puhumaan, ei edes tärkeistä asioista. Itse pidän kovasti siitä, että keskusteltaisiin, suunniteltaisiin ja sovittaisiin asioita, asetettaisiin ns "tavoitteita" elämään, joita kohti elämä meitä veisi ja joita kohti pyrkisimme. Meillä on yksi lapsi, liki aikuinen jo. Hän tuli elämään yllättäen, eikä niinkään sovitusti ja olenkin usein sanonut miehelleni, että meillä ei olisi edes tätä yhtä lasta, ellei hän olisi tullut suunnittelematta. Miehen kanssa on mahdotonta keskustella, hän ei pysty siihen. Jos häneltä esimerkiksi kysyn, että osaisitko sanoa haluaisitko lapsia vielä lisää, on hänen vastaus yleensä "Hmm, en osaa sanoa. Voidaanko puhua myöhemmin". Eli vastausta en saa. Toisinaan "keskustelu" menee riitelyksi, jolloin mies sulkeutuu entisestään ja yleensä poistuu paikalta, koska ei pidä siitäkään. Olen monesti sanonut, että tästä elämästä ei tule kertakaikkiaan mitään, ellei hän opi puhumaan, mutta silti täällä vaan ollaan samassa osoitteessa, samojen ongelmien kanssa. Vaikka rautalangasta vääntää, että mitään ei saa, jos me emme puhu ja suunnittele, eikä se onnistu niin, että minä puhun ja suunnittelen. Tuolloin kuormitan itseäni hirvittävän paljon, kun pohdin kahden puolesta ja yritän arvailla toisen puolen vastauksia. Mieheni on kuitenkin sosiaalinen muuten, mutta siinä kohti, kun mennään asioihin, jotka ovat ns. tärkeitä ja totisia niin siitä ei tule kerrassaan mitään.