Psyykkinen väsymys

Psyykkinen väsymys

Käyttäjä Kikka6 aloittanut aikaan 21.11.2015 klo 06:35 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Kikka6 kirjoittanut 21.11.2015 klo 06:35

Moikka.
Yksi näkyvimmistä masennus- ja ahdistustilani oireista on jäätävä yliväsymys. Jos ei olisi pakollisia menoja, voisin nukkua kellon ympäri silti tuntematta itseäni pirteäksi. Mulla on aina ollut hyvät unenlahjat ja mielikuvitus, ja uneen osaan uppoutua jos reaalimaailma ahdistaa liikaa. Tuntuu että jotenkin pakenen sinne uneen.
Aamut ovat masennusoireiden kannalta pahimpia ja herääminen täyttä tuskaa (tuntuu et aivot ei vaan jaksa käynnistyä niin nopeasti ku pitäis) ni saatan puolitahalleen nukkua pommiin sovituista menoista yms.
Kiinnostaisi tietää onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ja millä keinoilla vähentää väsymystä ? Ei ainakaan liiallisella nukkumisella…🙄

Käyttäjä LonelyWolf kirjoittanut 21.11.2015 klo 13:07

Hei Kikka6! Kuullostat ihan samanlaiselta kuin minä. "Hoidan" masennustani nimenomaan nukkumalla. Silloin pääsee hetkeksi pakoon pahaa maailmaa. Ei se kyllä virkistä yhtään. Menin eilen nukkumaan heti töiden jälkeen ja nukuin yhtä mittaa aamuun asti. Nyt on pää kipeä ja todella tokkurainen olo. Ei tule mitään tästä päivästä. En viitsi pukea edes päivävaatteita päälle, kun en ole minnekkään menossa.

Enpä kyllä tiedä miten väsymystä saisi vähennettyä. Olen tässä pikkuhiljaa yrittänyt lisätä liikuntaa, mutta liikunnasta vasta väsy tuleekin! Ehkä se piristää vasta sitten, kun kunto alkaa nousta. Pitäisi ensin päästä eroon pahasta olosta ja vasta sitten yrittää vähentää nukkumista. Ei oikein motivoi olla hereillä, jos se hereilläolo on vain pahan olon sietämistä. Elämässä pitäisi olla jotain minkä vetovoima voittaa nukkumisen.

Nytkin väsyttää taas niin paljon, että menen kohta päiväunille. Eipä tässä muutakaan tekemistä ole.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 21.11.2015 klo 14:56

Moi Kikka6!
Itselläni jonkin verran on auttanut tuohon samanlaiseen väsymykseen, vitamiinit ja Hyvää päivää juoma. Siinä on C-vitamiinia ja kofeiinia ja kun juo puolen litran pullon, niin varmasti piristyy ainakin vähäksi aikaa. Novelle plus:kin auttaa aika hyvin. Ja tietenkin kahvi, mutta sitä ei voi kyllä hirveen isoja määriä juoda, kun pakki menee sekkasin. Mutta kannattaa kokeilla tota Hyvää päivää juomaa, maku ei välttämättä alkuun miellytä mutta kyllä siihen tottuu, eikä se ole mikään sellainen epäterveellinen energiajuoma, eikä sisällä mitään tauriineja sun muita. Voimia sulle.

Käyttäjä Onnetar82 kirjoittanut 21.11.2015 klo 15:38

Tutulta kuulostaa. Minä olen nukkunut kohta 2kk ajan 10-14 tunnin yöunia ja päiväunet päälle. Silti aina väsyttää. Aamu heräämiset on tuskaa, silmistä valuu kyyneleet ja voisin nukahtaa istuilleen.Liikunta olen pikku hiljaa lisänny.

Masennuksen takia olen saikulla ja sen takia olen antanutkin itselleni luvan nukkua. Nyt alkaa fiilikset olemaan ihan hyvät ja maanantaina kokeilen töihin paluuta.
Vähän hirvittää ja pelottaa koko töihin paluu. ☹️

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 21.11.2015 klo 21:17

Mä tarvitsen aina 10-12 tuntia unta, että pystyn toimimaan. Nyt tuntuu, että olen syvässä mustassa kuopassa. Itsemurha ajatukset kiertää kehää ja ahdistus. Ahdistuslääkkeitä on tänään tullut otettua useampaan kertaan. Tekis mieli mennä nukkumaan, mutta ei halua, koska sitten herää liian aikaisin. Aamut ja aamupäivät on ihan hirveitä. "Herään" illalla, tai "tulen toimivaksi" vasta silloin. Saispa vaipua ikiuneen.

Käyttäjä Tuubihuivi kirjoittanut 21.11.2015 klo 23:48

Hei, mulla myös kova väsymys päällä, minulla on keskivaikea masennus. Illalla on ihana helpotus, kun pääsee nukkumaan ja voi vähäksi aikaa unohtaa kaikki murheet. Tänäänkin nukuin parin tunnin päiväunet, vaikka nukuin viime yönäkin 10 tunnin unet. Väsyn äkkiä enkä jaksa keskittyä pitkään. Nukahdan kuitenkin helposti, aiemmin illalla nukkumaan mennessä alkoivat kaikki maailman murheet pyöriä päässä ja tuli siksi valvottua kahteen kolmeenkin.
En ole töissä, työttömänä olen joten päiväunet on mahdollista ottaa. Väsyy kun murehdin niin paljon kaikesta mahdollisesta ja se on raskasta 😭

Käyttäjä LonelyWolf kirjoittanut 22.11.2015 klo 01:55

Googlettelin aihetta "liika nukkuminen" ja jäin miettimään kumpi oli ensin, muna vai kana?
Eli aiheuttaako masennus liikaa nukkumista?
Vai aiheuttaako liika nukkuminen masennusta?

Löysin monesta paikkaa netistä viitteitä, että tutkijat ovat todenneet liian nukkumisen vähentävän serotoniinia aivoissa ja sen aiheuttavan mm. päänsärkyä ja masennusta. En vain löytänyt mitään kunnollista ja luotettavan oloista lähdettä asialle.

Käyttäjä Tuubihuivi kirjoittanut 22.11.2015 klo 20:43

On totta että jos nukkuu liian pitkään tulee helposti päänsärky, aiemmin oli näin joskus nuorempana varsinkin. Nyt väsymys ainakin minulla on jotenkin erilaista, siihen ei auta pelkkä nukkuminen, henkinen väsymys ja uupumus. Liikkuminen auttaa vähän, silloin kun on virtaa siihen että saa lähdettyä. Olen kova stressaamaan asioilla mikä väsyttää henkisesti sekin 😞

Käyttäjä Kikka4 kirjoittanut 23.11.2015 klo 10:37

Itse saatan nukahtaa jo ennen ku pesen hampaat ja meikit. jotenkin se uni vaan tulee ja odotan sitä. se on niinkuin palkinto.

Onko olemassa tutkimustietoa siitä, vaikuttaako serotoniinitasot nukahtamisen helppouteen?

Itse oon aina ollut masennustaipuvainen ja todella helposti unenpäästä kiinni saava ihminen. Stressaan myös herkästi niinkuin Tuubihuivikin. Ainiin, kärsin myös herkästi migreenistä (nyt tosin vähentynyt onneksi) ja otan kovat suorituspaineet asiasta kuin asiasta.

Käyttäjä mietteliäsmamma kirjoittanut 23.11.2015 klo 12:16

Ihan sama väsymys ja paniikkioireet lisämausteena 💤