Hei Anksu2! Minulla oli samankaltainen tilanne vuosia sitten. Tosin kysymys ei ollut terapiasta vaan tapasin opiskelijapastoria viikoittain. Hänen kanssa koitin selvitellä sitä valtavaa ihmispelkoa, ahdistusta ja häpeää, joka tuntu hallitsevan koko elämää. Omista asioista puhuminen oli tavattoman vaikeaa. En ollu ikinä ennen luottanut kehenkään ihmiseen tai puhunu omista asioistani. Häpesin kauheasti itseäni ja pelkäsin, että hänkin turhautuu ja kyllästyy minuun, kun en saa edes suutani auki. Pelotti niin paljon, että sanat ei vaan tullu.
Tapasimme neljän vuoden ajan joka viikko. Hiljalleen luottamusta syntyi. Puhuminen oli silti hyvin vaikeaa. Jonkun verran auttoi se, että kirjoitin sähköpostiviestiä niistä asioista, mistä en pystyny puhumaan. Hän sanoi, että ei se haittaa, vaikka et saisi puhuttua mitään. Kyllä me voidaan olla hiljaakin. Kyllä se tästä, vähän kerrallaan
Kolme vuotta sen jälkeen, kun nämä tapaamise papin kanssa loppui, aloitin terapian. Siinä ei ole ollut puhumisen suhteen enää mitään ongelmaa. Välissä olin oppinut jossain määrin luottamaan pariin muuhunkin ihmiseen seurakunnassa ja olin omista asioistani heidänkin kanssa puhunut. Joten kyllä se luottamuksen rakentamisen aika oli merkityksellistä, vaikka silloin tuntui niin typerältä, kun en saanut suutani auki sitten millään.
Olis hyvä, jos saisit jotenkin kommunikoitua terapeutille, että pelkäät paljastuvasi huonoksi ja vääränlaiseksi. Samoin sitä, että koet painetta siitä, että et saa puhuttua ja se hävettää. Luottamussuhteen syntyminen vie aikaa. Se ei ole tuhlattua aikaa, se on tärkeää ja tarpeellista. Omista asioista puhuminen on luottamusta
se ei ole mikään suoritus. Häpeä itsestä, vaikeus luottaa ja vaikeus puhua on kaikki osa sitä, miksi olet terapiassa. Siinä ei ole mitään hävettävää, tai syytä kokea itsesi epäonnistuneeksi sen tähden. 🙂