Psykoterapian kustannukset kauhistuttaa

Psykoterapian kustannukset kauhistuttaa

Käyttäjä Miiuli123 aloittanut aikaan 20.03.2009 klo 13:38 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Miiuli123 kirjoittanut 20.03.2009 klo 13:38

Olen hakeutumassa psykoterapiaan ja yksityinen terapeutti,joka kylläkin kuuluu kelakorvattavien piiriin alueellani ottaa käyntikerrasta 68eur.

Tässä taloustilanteessa ku nyt oon ei ole itse mahdollista maksaa tuota kyllä. En tiedä vielä mikä on lähtötilanne,että onko tapaamisia 1 vai 2 krt/vko. Kela korvaa enimmillään jonku 45eur kerta eli itselle jäis maksettavaa 23 eur kerta.

Vaan jollei kela lähdekään tukemaan,ei mulla lähiaikoina tule olemaan mahdollisuutta edes harkita aloittamista.

Kertokaa kokemuksianne näistä terapiakorvauksista. Niin hyvistä kuin huonoistakin. Sekoan yksin näiden mietteitteni kanssa.

Käyttäjä Kolperi kirjoittanut 21.03.2009 klo 10:48

Hei!
Minä aloitin juuri yksilöterapian, jonka Kela maksaa.

Psykologini, joka siis kuuluu Kela-korvattavien piiriin, ottaa yhdestä käyntikerrasta muistaakseni 52,5 euroa, joka on tasan se, minkä Kela korvaa, jottei itselle jäisi enään mitään maksettavaa.

Päästäksesi yksilöterapiaan, jonka Kela korvaa, sinun täytyy sitä ennen olla vuoden hoitosuhteessa esim. Mielenterveyskeskuksessa. Sen jälkeen hoitava lääkärisi voi kirjoittaa B-lausunnon, jolla haet yksilöterapiaan korvausta. Ensimmäisenä vuotena käydään sitten yleensä 2 kertaa viikossa, seuraavana vuonna, jota siis täytyy erikseen taas anoa, harkinnanvaraisesti kerran viikossa ja sen jälkeen vielä, jos ilmenee, että on tarvetta, Kela voi korvata vielä kolmannen vuoden niin, että käyt kerran kuukaudessa.

Jos Psykologisi laskuttaa sinulta enemmän kuin se, mitä Kela korvaa, voit aina hakea sosiaalitoimistosta harkinnanvaraista avustusta siihen loppuosaan. Yleensä sosiaalitoimistot mielellään myöntävät juuri tähän harkinnanvaraista avustusta, varsinkin, jos olet alle 25 vuotias, koska pidemmällä tähtäimellä ajateltuna on aina parempi, että nuori kuntoutetaan takaisin työelämään ja voit olla taas veroja maksava kansalainen 😋 Se tulee paljon halvemmaksi yhteiskunnalle kuin se, että joutuisit jäämään vaikka työkyvyttömyys eläkkeelle 25 vuotiaana...

Matkakustannuksista kela maksaa avustusta halvimman kulkuneuvon mukaan (bussi yleensä), mutta ensin sinun täytyy maksaa matkasi itse 157 euroon asti ja Kela korvaa ylimenevän osan. Kaikki maksukuitit, esim. bussiliput täytyy säilyttää ja lähettää ne todisteena Kelalle matkakorvausten mukana. Bussilipuista kannattaa otta kopiot, koska ne valottuvat herkästi ja teksti menee epäselväksi pitkän ajan kuluessa. Jos et pysty maksamaan matkakulujasi 157 euroon asti taloudellisen tilanteesi takia, siihenkin voi hakea sosiaalitoimistosta harkinnanvaraista avustusta. 🙂

Kaikki mitä olen tässä kertonut, on tietoa, joka ei välttämättä ihan joka kohdasta päde kaikkialla ja koska en ole sosiaalitoimiston työntekijä, enkä kelan työntekijä, tietoni eivät ole sataprosenttisesti varmasti oikein, että älkää suuttuko minulle, jos joku kohta on väärin 🙂🌻 Varaudu siihen, että saat käydä ihan jumalattoman paperisodan saadaksesi psykoterapiasi korvatuksi ja saat odotella päätöstä pahimmassa tapauksessa kuukausia, mutta sinnikkyys palkitaan! Kai tämän asian vaikeus testaa sitä, että onko ihminen oikeasti valmis tekemään töitä paranemisensa eteen, psykoterapiahan ei ole ollenkaan helppoa ja ainakin itsestä tuntui alussa, kun ruvettiin noita asioita kaivelemaan, että oloni paheni joksikin aikaa, varaudu siis siihen! 🙂

Älä luovuta, vaikka asiat eivät heti onnistuisikaan ja muista olla kohtelias kaikille virkailijoille, ei se ole heidän vikansa, että byrokratia on mitä on 🙂 Ja ainakin itse olen huomannut, että kohteliaisuudella olen saanut paljon aikaan ja vaikka välillä oli semmoinen olo, että jätän koko hakemuksen sikseen ja olin vihainen, muistin aina sanoa ihmisille, jotka tätä asiaa hoitivat, että tiedän, että vika ei ole heissä vaan lakikiemuroissa🙂

Onnea sinulle, älä luovuta tuon psykoterapian kanssa, kyllä kaikkeen löytyy aina ratkaisu!🙂🌻

Käyttäjä Kamelin selkä kirjoittanut 21.03.2009 klo 11:56

Niin, se on totta, että psykoterapia on kallista. Pelkkä omavastuukin on jo todella suuri summa pientä kuntoutustukea saavalle. Jos en olisi saanut kelan tukea, koko terapia olisi minullekin täysin mahdotonta. Kiitos siitä, että se minulle myönnettiin. Terapia on pitänyt minut kirjaimellisesti hengissä ja ohjannut kuntoutumisen pitkälle polulle. Siksi suosittelen sitä lämpimästi muillekin pohjamudista ponnistaville.

Käyttäjä Auringonpilkku kirjoittanut 21.03.2009 klo 23:30

No hei. Meidän perheessä on tuo sama edessä. Puolisoni menee psykoterapiaan, hinnaksi arveltiin n. 250 euroa kuukaudessa itselle maksettavaksi. Hurja hinta tietenkin, mutta ainoa elämähän tämä (kai) on...
Ystäväni hankkiutui omasta pahasta henkisestä ongelmastaan eroon vaikka maksoi.
Ja maksaa pankkilainaa edelleen, mutta elämä luistaa paremmin...
Sydämmellä, Auringonpilkku.

Käyttäjä niddeh kirjoittanut 13.07.2010 klo 20:19

Hei!

Kustannukset ovat kalliit! Itse sain arviointikäyntien jälkeen kelan korvaukset heti mukaan 8krt/kk. Omavastuuksi käyntikerralta jäi n.3e. Ensimmäisen ja toisen vuoden sain kulkea terapiassa kohtuullisin kustannuksin, kun omavastuu oli niin pieni. Noh, nyt kolmantena vuonna kustannukset ovat olleet aika kovat! Olen saanut kelalta korvattuina 4krt/kk. Niihin omavastuuosuus plus neljä kokonaan omakustanteista käyntikertaa kuukaudessa!!(jotta käyntitiheys 2krt/vk säilysi). Opiskelijalla ei olisi mitenkään varaa, olen epäsäännöllisesti töissä, joten vanhempani ovat joutuneet avustamaan minua rahallisesti todella paljon. Nyt hain kelalta takautuvasti vammaistukea, jolla PITÄISI saada omakustannekäynneistä takautuvasti jonkin verran takaisin, tarkkaa summaa ei oikein kukaan osaa sanoa :S. Itseenhän tässä sijoitetaan, mutta jotenkin tuntuu hassulle, että miten kaiken maailman liput ja laput täytyy täyttää kelalle! Ja ei puhettakaan, että julkisella puolella olisi terapiasuhdetta saanut aloitettua niin pian kuin tarvitsin, vähintään puolen vuoden jonotus! Ja yksityisellä on aika kalliit taksat.. Mutta ei auta.. Pakko vaan maksaa ja elää niukemmin, että olis rahaa laskuihin, vuokraan ja ruokaan edes.. Kaikenlisäksi, opiskelu "sairaana" ei kannata, vaikka se kuntouttavaa pitäisikin olla! Jos olisin työttömänä ja hakisin sossusta tukia, sieltä kautta korvattaisiin osa terapiakäynneistä.. Mutta joskus kai ammattiinkin on valmistuttava.. Kummaa touhua nämä lakipykälät vaan kertakaikkiaan on..!! Jaksamisia kaikille, ja koitetaan elää säästeliäästi ja parantaa itsemme! 🙂 🙂👍

Käyttäjä Desper kirjoittanut 15.07.2010 klo 15:25

Omavastuuosuuteni n. 56 € /kerta. Ei mahdollisuutta Kelan kuntoutusrahoihin.

Käyttäjä Hattivatti kirjoittanut 16.07.2010 klo 10:20

Mene keskustelemaan Seurakunnan perheasiain neuvottelukeskukseen tai Mielenterveysseuran ylläpitämiin Kriisikeskuksiin, mikäli jokin näistä on saatavillasi. Ovat ilmaisia.