Psykoterapiaa…

Psykoterapiaa...

Käyttäjä Koppelo  aloittanut aikaan 13.09.2011 klo 08:28 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Koppelo  kirjoittanut 13.09.2011 klo 08:28

Hei!

Psykiatrinen sairaanhoitajani laittoi lähetteen psykoterapiaan. Pengottavaa riittää.. Olen kuullut puhuttavan että sinne pääsy vaikeaa jaati Kela korvauksen saaminen.
Minkälaisia kokemuksia teillä on kyseisestä terapiasta? Meneekö rahat turhaan. Tokihan se riippuu terapeutistakin…

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 13.09.2011 klo 21:28

Riippuu, riippuu... Se on henkilökemiaa, vaikka tosin on yleisiä lainalaisuuksia, joita kaikkien elämä noudattaa, vaikka kuinka ylpeilemme yksilöllisyydellämme.

Minä olen nyt aloittanut terapian, ja kyllä: siitä on apua. Löysin hienon ja henkevän terapeutin, joka on lämmin ja suora ja miellyttää minua. Yleensä vaisto sanoo hyvinkin nopeasti, voiko toiseen luottaa ja onko hänellä sinulle jotain annettavaa.

Joskus voi joutua vähän etsiskelemään sopivaa henkilöä. Niin kuin yleensäkin elämässä, onneen ei ole oikotietä. Mutta yksin voi olla todella vaikeaa selvitä.

Tunnen monta ihmistä, jotka ovat käyneet terapioissa ja yleensä jokainen on ollut sitä mieltä, että sijoitus on kannattanut. Mitä epävarmempaa aikaa elämämme, sitä järkevämpää on investoida itseensä...

Käyttäjä repukka kirjoittanut 13.09.2011 klo 21:38

Mistä terapiasuuntauksesta on ollut puhetta? Itse käyn kognitiivisessa, mutta on vielä vaikea sanoa, auttaako se, koska ollaan sen verran alussa.

Käyttäjä Koppelo  kirjoittanut 14.09.2011 klo 15:32

Repukka, en tiedä muuta kuin että psykoterapiaa. Odottelen sitä arvointikutsua psykiatriselle. Sitten voi olla viisaampi ja köyhempi.

Ja asiasta kolmanteen, nyt vasta kun on kohta 2v miehen kuolemasta niin lapsille ehdotetaan myös lastenpsykiatrista hoitoa kun tyttäreni oireilee todella voimakkaalla kuolemanpelolla.. Hän on 9v. Mutta onneksi kuitenkin nyt joku tajusi...

Itseni kohdalla ehkäpä hieman pelottaa se että mitä kaikkea löytyy...

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 15.09.2011 klo 00:03

Itselläni on alkanut toinen vuosi psykoterapiaa. Matka on pitkä ja kivinen. Pidän terapeutistani ja luotan hänen ammattitaitoonsa. 🙂

Toivon sulle Koppelo kaikkea hyvää! Ja onnea terapeutin etsintään! 🙂🌻

Käyttäjä White princess kirjoittanut 17.09.2011 klo 07:27

Hei!

Sanoisin tuohon, että terapia suuntauksella ei ole merkitystä. Pääasia on, että kokee tulleensa ymmärretyksi ja tosiaan että henkilökemiat toimivat. Terapeuttina myös Kelalla voi kuitenkin toimia edelleen kaikenlaisia ihmisiä. Tosin ei voi yleistää. Ole siis tarkka valintatilanteessa. Jos tuntuu, että ei ole kyse hyvästä terpeutista, niin luota omaan arvioosi. Terapiasta ei tule mitään vastauksia elämääsi, jos niitä etsit. Terapian tehtävä on auttaa ihmistä itseään löytämään vastaukset omiin ongelmiinsa. Esim. koulujen ongelmia terapeutti ei pysty ratkaisemaan, mutta auttaa elämään niiden kanssa. Terapian lisäksi täytyy olla myös muuta elämää, eli varo kierrettä, että alat puhumaan kaiken vain terapeuttisi kanssa. Hänkin on vain ihminen. Etsi siis elämääsi myös ystäviä, liiku ja harrasta, mene eteenpäin. Jos ystäviä ei löydy, lähde vaikka ulkomaille. Tässä joitain vinkkejä.