Psykoosista ja Skitsofreniasta keskustelua <3
Hei! Haluaisin keskustella psykoosista ja skitsofreniasta ihmisten kanssa jotka niitä sairastavat tai joiden lähipiirissä joku sairastaa. Mulla on ollu 2 psykoosia. Oireita ollu n. kahden vuoden ajan. Olen saanu tämmöset diagnosit Paranoidinen Skitsofrenia harkinta-aika liian lyhyt, määrittelemätön skitsofrenia sekä pelko-foobinen ahdistuneisuushäiriö. Eräs lääkäri on sanonut mulle että kestää 5 vuotta todeta skitsofrenia. Kuitenkin mulle puhutaan niinku olisin jo skitsofreenikko. Millasia kokemuksia teillä on sairaalasta? En ole koskaan käynyt, mulla on ollu koko ajan vanhemmat tukena, enkä halunnut mennä sairaalaan. Entä miten pärjäätte sairautenne kanssa? Kuinka elämä sujuu? Kuulin aikasemmin ääniä 3-5 miesääntä ja yksi naisääni luonteeltaan uhkaavia tai loukkaavia ja vähätteleviä. Minulla oli harhaluuloja ja pelkoja ja koin ahdistusta erityisesti aamulla kun heräsin ja myös pitkin päivää. Lisäksi minulla oli väkivaltaisia ”mielikuvia” joita näin ympärilläni mutta kuitenkin mielessäni. Nyt kun minulla on oikea lääkitys olen päässyt kaikista näistä oireista ja minulla on hyvä ja levollinen olo. Aion parantua tästä ja mennä takaisin työelämään. Ainiin kelle kaikille olette kertoneet sairaudestanne? Ajattelisin että työpaikalla tuskin kannattaa sanoa olevansa skitsofreenikko?! Meinaan vaan että skitsofrenialla taitaa olla aika paha leima. ja varmaan kannattaa miettiä kelle tuttavallekkaan kertoa. Mulla on tässä vielä alan vaihtokin edessä.Eikä varmaan kannata hakea sosiaali ja terveysalalle kun siellä sanotaan että pitää olla henkisesti hyvässä kunnossa ja jos joudut sairaslomalle sut voidaan irtisanoa niillä perustein tai näin oon ymmärtänyt. Tekis tavallaan mieli kertoa sairaudestani että ihmiset ymmärtäis mua paremmin…mutta toisaalta tuskin ne ymmärtää…saan vaan lisää ennakkoluuloja osakseni.