Psykoosiin sairastumiskuvaukseni

Psykoosiin sairastumiskuvaukseni

Käyttäjä siskom aloittanut aikaan 22.02.2013 klo 13:47 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä siskom kirjoittanut 22.02.2013 klo 13:47

Minun vajoamiseni psykoosiin lähti liikkeelle kuuloharhoista. Rupesin kuulemaan lyhyitä lauseita tai sanoja. Useimmin toistuivat lauseet ”turpa tukkoon” ja ”suus kiinni”. Sitten oli yksi paha syyllistävä lause, joka kylläkin syyllisti ihan oikeasta asiasta.

Katson siis, että kuuloharhat syntyivät omista ajatuksistani, peloistani ja muistoistani. Psykoosi astui kuvaan, kun en tajunnut, että kuuloharhat olivat harhaa, vaan rupesin miettimään, miten ihmiselle saadaan kuulohallusinaatioita. Sitä tietä harhauduin ajattelemaan, että olin joutunut sirutuksen uhriksi. Syyksi oletin sen, että olin joutunut erään kostomaanikon syyllistämäksi johonkin suureen rikokseen ja minua tutkittiin viranomaistahon ja omaisteni toimesta.

En siis ajatellut, että minua yritetään tuhota, vaan vain selvittää, olinko ollut mukana jossain suuressa rikoksessa. Olin nimittäin ärsyttänyt erään suuren konkkarikoksen tehneen miehen sillä, etten suostunut kierrättämään hänen konkkapetsovelkojaan tai -rahojaan ja hän uhosi tuhoavansa minut sen takia.

Koen harhaluulot nyt täydellisen harhaisiksi. Kyselyni ja syyttelyni, piilotteluni ja eristäytymiseni seurauksena vajosin täydelliseen yksinäisyyteen, joka on musertaa minut. Itse asisassa en edes pysty vielä näkemään mitään ulospääsytietä eristäytyneisyydestäni, vaikka kuuloharhat on saatu lääkkellä kuriin ja harhaluulo on paljastunut harhaluuloksi.

Vaikeinta on siis kestää psykoosin seuraukset eli yksinäisyys, köyhyys ja erityneisyys.

Käyttäjä siskom kirjoittanut 23.02.2013 klo 10:11

Nimimerkki ARKA nosti saman asian esille kuin on itselläni.

Pienistä tuloista ei tahdo riittää rahaa edes välttämättömään, jonka takia joka ikinen uusi menoero pelottaa. Pelottaa jopa mennä uusimaan lääkeresepti, kun ei tiedä uusitaanko se ja mitä yllätyksiä senkin kanssa on odotettavissa.

Juuri tuo YLLÄTTÄVIEN ASIOIDEN PELKO tekee elämästä helvetillisen jännittävää ja pelottavaa. Voi olla, että käyttämäni lääke luo osan levottomuudesta ja jännityksestä, mutta osa tulee kyllä ihan konkreettisista asioista, joihin ei osaa varautua. Sitä maalaa lisäksi piruja seinälle sitä tahtia, että itse piruakin taitaa naurattaa.