Psykodynaaminen vs. kognitiivis-analyyttinen terapia

Psykodynaaminen vs. kognitiivis-analyyttinen terapia

Käyttäjä repukka aloittanut aikaan 21.09.2011 klo 17:22 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä repukka kirjoittanut 21.09.2011 klo 17:22

Etsiskelen terapeuttia, koska nykyinen lopettaa. Olen käynyt nyt puolisen vuotta kognitiivisessa terapiassa, mutta se ei oikein tunnu etenevän. Sikälikin vaihto voi olla ihan perusteltua. Hahmotan hyvin ongelmani ja tuntuu, ettei kognitiivinen terapia tuo asiaan mitään uutta. Kiinnostaisikin kokeilla hieman analyyttisempää suuntausta. Olen yrittänyt netistä tutkia, mitä eroa on kognitiivis-analyyttisella ja psykodynaamisella terapialla, mutta minusta ne vaikuttavat melko samanlaisilta. Onko kellä kokemusta jommasta kummasta? Tai muuten tietoa asiasta. Haluaisin vähän jotain pohjaa tähän projektiin. Kiitos.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 25.09.2011 klo 15:32

Olen psykoanalyyttisessa/psykodynaamisessa terapiassa. Olen tyytyväinen. Ei ole kokemusta kognitiivisesta, mutta ennakkoluuloni on, että se keskittyy ajatteluun, kun taas analyyttinen terapia keskittyy enemmän tunteisiin. En voi kuvitella, että pääsisin mihinkään pelkästään miettimällä ajatustottumuksiani ja muuttamalla niitä väenvängällä. Se olisi päinvastoin samaa itsekontrollia, joka on ongelmieni syy. Analyyttisessa terapiassa transferenssi on keskeinen asia. Terapeutin persoonallisuus eon keskeinen asia tutkimusten mukaan. Herää kysymys, millainen persoona hakeutuu kognitiiviseksi terapeutiksi, millainen analyyttiseksi.... Tästä riittäisi juttua palstakaupalla, lopetan tällä kertaa tähän.
Tutki lisää - ja onnea ja menestystä tulevaisuudellesi!