Psykiatrinen päiväosasto

Psykiatrinen päiväosasto

Käyttäjä Anksu aloittanut aikaan 03.04.2012 klo 16:49 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Anksu kirjoittanut 03.04.2012 klo 16:49

Onko kenelläkään kokemusta päiväosastosta? Minulla on lähete sinne ja menen tutustumaan 11.4. Olen vakavasti masentunut. Lääke on Venlafaxin 300 mg/vrk. Lisäksi minulla on diagnosoitu määrittelemätön persoonallisuushäiriö, mitä se sitten tarkoittaakin?? Vierastan ajatusta, että minua ”ravisteltaisiin” takaisin työn syrjään kiinni. Haen kuitenkin aktiivisesti töitä, tosin työvoimatoimisto käski lopettaa hakemisen ja keskittyä paranemiseen. Työn saaminen minun terveydentilassani on lähes mahdotonta. Vajaakuntoisia otetaan erittäin harvoin töihin. Ehkä siitä päiväosastosta on apuakin, kun saisin päivittäin hoitoa sen sijaan, että nyt minun kanssani on keskusteltu kuukauden välein. Kommentteja….

Käyttäjä arka kirjoittanut 04.04.2012 klo 15:41

Hei!
Itse olin lokakuussa päiväosastolla. Meillä oli aamukokous 5 minuuttia ja yksi ryhmä 45 min joka päivä. Muu aika oli omatoimista ajan kuluttelua. Ainoa mielekäs asia hoidossa oli, että sai hyvän lounaan.
Olisin toivonut hoitajilta enemmän työskentelyä potilaitten kanssa. Kuvittelin sinne mennessäni että omahoitaja keskustelee kanssani useita kertojaja ja että muutenkin olisi ylipäätään jotain keskustelua tilanteestani johon olen ajautunut. Keskustelu oli kaksi kertaa kahdessa viikossa ja ilman mitään mainintaa asioista joiden olin kertonut minua vaivaavan. Ymmärrän kyllä että itse olisin voinut pyytää lisää keskustelua ja keskusteluissa ohjata aiheita siihen suuntaan kuin halusin. Näin masentuneena sitä kuitenkin toivoo jotain aloitteellisuutta hoitavalta osapuolelta, tunnetta siitä että yritetään mennä eteenpäin heidän opastuksellaan.
Voi olla että sinä saat hoidosta paljonkin.Oli meidänkin ryhmässä yksi töissä uupunut. joka koki hoitavaksi sen kun me vain keskenään istuttiin ja mitään ohjelmaa ei juuri ollut. Toivon että kokemus on sinulle antoisa.

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 05.04.2012 klo 10:14

Hei, Anksu 🙂

Olin nuorten psykiatrisella osastolla joskus nelisen vuotta sitten. Siellä oli paljon ohjelmaa. Aikuisten puoli kuulemma eroaa siinä, että siellä sitä ei niin paljoa ole.

Enää en haluaisi osastolle, en enää tarvitse tai halua sellaista hoitoa. Mutta ne, jotka kokee tarvitsevansa apua eivätkä koe selviävänsä tilanteestaan yksin, osasto voi olla erittäin hyvä vaihtoehto.

Luulen, että kyseinen hoito auttaa eniten niitä, jotka suhtautuvat siihen myönteisesti. Muille se voi tuntua aikamoiselta takkuamiselta - eihän mikään hoito kai auta, jos sitä ei itse halua ottaa vastaan.

Muista kysyä hoitajiltasi aktiivisesti asioista, jotka mietityttävät. Sinulla on oikeus saada vastauksia.

Käyttäjä Anksu kirjoittanut 07.06.2012 klo 20:09

Olen nyt viidettä viikkoa päiväosastolla. Kanssani on keskusteltu kolme kertaa viikossa omanhoitajan toimesta. Lisäksi on ollut kaksi hoitoneuvottelua psykiatrian erikoislääkärin kanssa. Toimintaterapiaa on kaksi kertaa viikossa, musiikkiterapia kerran viikossa, kulttuuriryhmä päivänä käydään eri paikoissa tutustumassa. Vertaistuki on ollut kaikkein tärkeintä ja olen löytänyt kaksi uutta ystävää sieltä. Jatkosuunnitelmatkin kuullostavat ihan hyvältä, terapiaa ja ammatillista kuntoutusta. Saan olla osastolla tämän kuun loppuun saakka. Heinäkuun päiväosasto on kiinni.🙂👍