Post-traumaattinen stressi ja somaattiset oireet

Post-traumaattinen stressi ja somaattiset oireet

Käyttäjä aeleh aloittanut aikaan 08.11.2018 klo 16:28 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä aeleh kirjoittanut 08.11.2018 klo 16:28

Hei,

Minulla on jonkinlainen sekamuotoinen ahdistus/masennustila ja somaattisia oireita. Ihmisten ilmoilla ja usein myös yksin tai kumppanin seurassa jännitän lihaksia enkä saa kunnolla henkeä. Myös veri saattaa paeta esim sormista ja jaloista.

Luulen että tautalla on lapsuuden koulukiusaaminen ja se että olen tavallista herkempi ja arempi ihminen. Se on iän myötä helpottanut hieman, mutta on yhä todella piinaava osa arkea. Sosiaalinen elämä on kärsinyt paljon. Ihmisiin luottaminen tai ystävystyminen on ollut pitkään lähes mahdotonta.

Onko kenellään samankailtaista? Oletko löytänyt apukeinoja?

Käyttäjä Annabell kirjoittanut 09.11.2018 klo 13:43

Hei aeleh, oletko kokeillut TRE-harjoituksia? Ne on kehitetty nimenomaan post-traumaattiseen stressiin. Ovat helppoja ja mukavia fyysisiä harjoituksia joilla saatetaan tietyt lihakset vapina/tärinä tilaan ja niitä voi tehdä itsenäisesti, ihan ilmaiseksi, myös youtubessa on hyviä ohjeita siihen. Olen itse kokeillut muutaman kerran ja auttaa tuollaiseen kroppaan jääneeseen jännitystilaan oman kokemuksen mukaan todella tehokkaasti. Oli hyvin yllättävä kokemus itselleni ja suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Vaikuttaa kaskushermostoon rauhottavasti ja lihaksien jännitystä laukaisee.
Fyysinen ja henkinen kokemus ovat läheisesti yhteydessä toisiinsa. Sillä voisi hyvinkin saada niitä kropan jännitystiloja laukaistua.
🙂👍

Käyttäjä Annabell kirjoittanut 09.11.2018 klo 14:03

Itselläni ei siis ole mitään noin pahoja oireita, mutta olen luonteeltani myös jännittäjä. Ja jännitystilat varsinkin sosiaalisista tilanteista jäi sitten päälle lihasmuistiin ja aiheuttivat moneksi vuodeksi alaselän kipua.
Itsellä auttanut paljon jännityksen purkamiseen myös kehon skannaus niminen mindfullness harjoitus, mutta olen ymmärtänyt että ihmisillä joilla on pahoja traumoja nimenomaan kehoon liittyen, kyseinen harjoitus olisi hyvä tehdä varovaisuudella ja ohjatusti, koska voi olla hyvin pelottava, ja tuoda traumat pintaan, jos traumat liittyvät kehoon ja siihen että on sulkenut trauman vuoksi kehotuntemukset kokonaan pois.
Toinen mistä saanut krooniseen lihas jännitykseen apua, on triggerpiste hieronta, eli pienellä hieromapallolla voi hieroa jännittyneiden lihasten triggerpisteitä, joko palloon seinää vasten nojaten ja pyörittäen (niskat ja olkapäät, lavat, kyljet lonkat sivuilta) , tai pallon päällä istuen ja pyörittäen hieromalla pakaroiden ja alaselän lihaksien triggereitä esim.
Mielestäni tälläinen hieronta toimii erittäin hyvin koska voi tehdä itse, ei maksa mitään eikä tarvitse jännittää toista vierasta ihmistä ja pääsee syviinkin lihaksiin "käsiksi" pallolla.
Nämä ovat sellaisia mitkä ovat itsellä auttaneet paljon ja päässyt omista kivuistani eroon, ja vähentänyt kroonista jännittämistä.
Mulla valitettavasti vaan tälläisiä fyysisiä juttuja, mitä voi kuitenkin itsenäisesti ainakin kokeilla jos toisi jotain apua, eivätkä maksa mitään.
Tosin kuten sanoin mun tilanne ja oireet ei noin pahoja kuin mitä kuvailet. ☹️

😳