Itselläni ei siis ole mitään noin pahoja oireita, mutta olen luonteeltani myös jännittäjä. Ja jännitystilat varsinkin sosiaalisista tilanteista jäi sitten päälle lihasmuistiin ja aiheuttivat moneksi vuodeksi alaselän kipua.
Itsellä auttanut paljon jännityksen purkamiseen myös kehon skannaus niminen mindfullness harjoitus, mutta olen ymmärtänyt että ihmisillä joilla on pahoja traumoja nimenomaan kehoon liittyen, kyseinen harjoitus olisi hyvä tehdä varovaisuudella ja ohjatusti, koska voi olla hyvin pelottava, ja tuoda traumat pintaan, jos traumat liittyvät kehoon ja siihen että on sulkenut trauman vuoksi kehotuntemukset kokonaan pois.
Toinen mistä saanut krooniseen lihas jännitykseen apua, on triggerpiste hieronta, eli pienellä hieromapallolla voi hieroa jännittyneiden lihasten triggerpisteitä, joko palloon seinää vasten nojaten ja pyörittäen (niskat ja olkapäät, lavat, kyljet lonkat sivuilta) , tai pallon päällä istuen ja pyörittäen hieromalla pakaroiden ja alaselän lihaksien triggereitä esim.
Mielestäni tälläinen hieronta toimii erittäin hyvin koska voi tehdä itse, ei maksa mitään eikä tarvitse jännittää toista vierasta ihmistä ja pääsee syviinkin lihaksiin "käsiksi" pallolla.
Nämä ovat sellaisia mitkä ovat itsellä auttaneet paljon ja päässyt omista kivuistani eroon, ja vähentänyt kroonista jännittämistä.
Mulla valitettavasti vaan tälläisiä fyysisiä juttuja, mitä voi kuitenkin itsenäisesti ainakin kokeilla jos toisi jotain apua, eivätkä maksa mitään.
Tosin kuten sanoin mun tilanne ja oireet ei noin pahoja kuin mitä kuvailet. ☹️
😳