Poikaystävä painostaa kirjoittamaan opinnäytetyötään
Tilanteemme on se, että poikaystäväni on opinnäytetyön päässä valmistumisestaan ammattikorkeakoulusta. Hän työskentelee kokopäiväisesti kaverinsa firmassa ja välillä päivät venyvät pitkiksi. Itse olen ollut nyt puolen vuoden ajan työttömänä. Poikaystäväni käyttää tätä hyvänä syynä sille, että minun pitäisi kirjoittaa hänen opinnäytetyötään, onhan hän itse ”täystyöllistetty”. Kuitenkin hän asuu väliaikaisesti vanhempiensa luona työn takia, joten kotitöitä hänellä ei ole tehtävänään. Jos välillä on lyhyempi työpäivä, ilta menee hänellä todennäköisesti kuntoillen tai jalkapalloa katsellen. Itse asun siis eri paikkakunnalla, muutin hänen asuntoonsa kk sitten ja asun täällä pääosin yksin.
Olen kyllä luvannut auttaa häntä teoriaosuuden kirjoittamisessa, koska se tuntuu olevan hänelle erityisen vaikeaa. Lähdekirjojen etsimisessä olen jo auttanut, samoin lähteiden merkitsemisessä aikaisemmissa koulutehtävissä, kun hän ei ole sitä viitsinyt opetella. En kuitenkaan suostu ottamaan päävastuuta toisen opinnäytetyöstä, eikä se ole minusta oikein. Olen itse valmistunut samasta koulusta samalta alalta pari vuotta sitten, mutta ei se tarkoita, että lopputyön kirjoittaminen sujuisi ihan tuosta vain, eikä aihe erityisemmin kiinnosta minua.
Oma opinnäytetyöprosessini oli raskas; stressaannuin liikaa, tahti oli loppua kohden liian tiukka, omat mielenterveysongelmat pahenivat eikä yhteistyö kaverin kanssa sujunut. ☹️ Koen siis saaneeni opinnäytetyöstä jo tarpeekseni. Nyt minua kuitenkin painaa tietty ”velvollisuus” poikaystäväni työstä. Hän on kyllä sanonut voivansa maksaa minulle palkkaa kirjoittamisesta, jos hyvää tekstiä syntyy. Motivaatiota kun ei vaan itsellänikään ole, niin ei tunnu reilulta että vierittää asian minun niskoilleni. Olisiko jollakulla mielipiteitä asiaan? 🙂 Tänään ajattelin jotakin teoriaa saada aikaiseksi, niin voin sanoa ainakin jotakin tehneeni auttaakseni.