Pitkittynyt stressi ja uupumus
Hei,
Kirjoitan tänne kun en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Olen 39-vuotias mies ja elämäni ensimmäiset 32 vuotta elin oikeastaan terveenä kuin pukki. Mutta tuolloin, eli noin 7 vuotta sitten, tapahtui traumaattisia asioita joiden seurauksena jouduin jäämään akuutin stressireaktion vuoksi sairaslomalle. Määräaikainen työsuhteeni oli tuolloin loppuvaiheessa, ja olin loppuajan sairaslomalla jonka jälkeen en jatkanut työsuhdetta johtuen tilanteestani, vaan jäin työttömäksi.
En osannut hakea apua, ja parin vuoden ajan kun tuo traumaattinen tilanne oli menossa, kärsin aika yksinäni vakavasta ahdistuksesta ja unettomuudesta. Sitten tapahtui käänne olosuhteissa, niin että traumaattiset asiat päättyivät, ja pahin ahdistus ja unettomuus hellitti. Siinä vaiheessa yleinen henkinen ja fyysinen vointini oli kuitenkin jo heikentynyt huomattavasti.
Olen sen jälkeen yrittänyt palata työelämään tai opiskelemaan, olen viimeisen viiden vuoden aikana aloittanut työt tai opiskelut yhteensä seitsemän kertaa, ja aina pystynyt olemaan 1-2 kuukautta kunnes on pitänyt lopettaa. Sekin aika on mennyt niin, että työn/opiskelun lisäksi en ole pystynyt tekemään vapaa-ajallani juuri mitään. Ja näiden yritysten jälkeen olen ollut niin uupunut, että olen joutunut olemaan levossa parin kuukauden ajan kunnes on edes jollain tasolla jaksanut tehdä asioita.
Tämä kierre on saanut aikaan ongelmia monella tavalla, taloudellisesti ja terveydellisesti sekä henkisessä että fyysisessä mielessä. Koen että tämän kierteen johdosta olen elänyt aika kovan stressin alaisuudessa viimeiset 7 vuotta. Olen tutkinut paljon erilaisia julkaisuja ja vertaisryhmiä, ja päätynyt siihen että ongelmani johtuvat pitkittyneestä stressistä.
Mielialani oli muutaman ensimmäisen vuoden ajan aika synkkä, kun minun oli vaikea hyväksyä sitä että en pysty toimimaan normaalisti. Mutta sen jälkeen kun hyväksyin asian, on mielialan kanssa ollut ongelmia lähinnä vaan silloin kun unettomuus on äitynyt pahaksi. En koe olevani tässä mielessä masentunut.
Olen hakenut välillä apua terveyskeskuksesta, ja saanut pahimpiin unettomuusjaksoihin nukahtamislääkettä. Tk-lääkärin mielestä kärsin masennuksesta, ja minulla on kokeiltu erinäisiä masennuslääkkeitä (Efexor, Mirtazapin, Voxra). Näistä ei kuitenkaan ole ollut apua ja haittavaikutukset ovat joissakin olleet huomattavia. Voxra tosin auttoi alussa vähän paremmin jaksamaan, mutta pahensi unihäiriötä, ja Voxran tehokin hiipui parin kuukauden jälkeen. En ole säännöllisesti käyttänyt mitään lääkettä. Nyt en ole viimeiseen kahteen vuoteen saanut edes unilääkettä silloinkaan kun on ollut tosi paha tilanne ja olen valvonut monta vuorokautta putkeen. Tk-lääkäri pelkää että olen tullut riippuvaiseksi unilääkkeistä, eikä siksi halua sitä kirjoittaa.
Viimeksi tk-lääkäri sanoi, että luultavasti stressi on vaivojeni syynä. Mutta käsitin hänen vihjaavan, että kuvittelen fyysiset vaivani. En kuitenkaan kuvittele niitä, minulla on hermostollisia kipuja ja lihassärkyä yms vaivoja joiden vuoksi fyysinen toimintakykyni on 20-30% normaalista.
On vähän toivoton olo, kun en tiedä mitä tällaiselle ongelmalle voisi tehdä. Olen koittanut minimoida ja vähentää mahdollisimman paljon stressaavia asioita, mutta perheellisellä on aika paljon vastuuta ja stressiä josta ei pääse eroon. Kaikki self help ohjeet stressin lievittämiseksi on kokeiltu moneen kertaan.