Pitkittynyt masennus, kokemuksia/sen hoito?

Pitkittynyt masennus, kokemuksia/sen hoito?

Käyttäjä Mutakakku95 aloittanut aikaan 15.01.2018 klo 20:14 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Mutakakku95 kirjoittanut 15.01.2018 klo 20:14

Onko täällä palstalla paljon ihmisiä joita vaivaa pitkittynyt masennus, eli tilanne on jatkunut jo monta vuotta, sanotaanko nyt vaikka 5v ylöspäin?
Itsellä masennus ollut jo lapsesta asti ja nyt 22-vuotiaana sitä on kestänyt melkein 10 vuotta, huolimatta siitä että olen ollut jo 8 vuotta hoidossa.
Lääkkeet ei tunnu sopivan yhtään minulle, olen liian herkkä niihin reagoimaan enkä kestä olla vaikeiden sivuoireiden kanssa. 2 vuotta kävin psykoterapiassa, loput ajasta olen ollut joko nuorisopsykiatrian polilla tai nuorten vastaanotolla hoitokontaktissa. Olen käynyt myös kirkon nuorisotyöntekijän luona juttelemassa, etsivä nuorisotyön kanssa sekä käynyt parisuhdeterapiassa avopuolisoni kanssa.

Diagnoosina on edelleenkin vaikea masennus, vaikka tietyllä tavalla esim teinivuosiin verrattuna olo on hieman parempi. Edelleen kuitenkin se normaali arki vaatii valtavia ponnistuksia että selviän päivästä toiseen ja väsyn lähes tyhjästä, kokoaika työtä en varmaankaan jaksaisi mutta osa-aikatyötä ja työkokeilua olen tehnyt jonkin verran. Kotona en sitten jaksakaan tehdä juuri mitään ja huono itsetunto sekä ahdistus vaivaa edelleen.

Miten te muut jotka olette masennuksen kanssa kamppailleet jo vuosia jaksatte sitä arkea ja elämää? Onko teillä kokeiltu jotakin erilaisia hoitomuotoja lääkkeiden ja terapian lisäksi tai minkä koet auttaneen eniten?

Käyttäjä Plenus kirjoittanut 18.01.2018 klo 16:43

Minulla on ollut masennusoireita jostain 10/12 -vuotiaasta alkaen ja olen nyt 30-vuotias. Masennus on vaivannut oikeastaan ihan koko ajan, tosin välillä se on ollut lievempää, välillä taas ihan lamaannuttavaa. Lisäksi ahdistuneisuus, syömishäiriö ja PTSD vaivaavat. Hoitona on ollut keskusteluapu, psykoterapia ja lukuisat eri lääkekokeilut.

Neurofeedbackista oli minulle paljon apua, tosin se on varsin kallista (noin 40 kerran hoito maksoi noin 4500€). Sen avulla pahin masennus ja ahdistus poistui ja on pysynyt nyt vuoden verran poissa. Minulla on kuitenkin ollut koko ajan sellainen olo, että kaikki ei ole niin kuin pitäisi, koska masennuslääkkeet ja terapia eivät auttaneet juurikaan.

Nyt sitten onkin selvinnyt, että minulla on ADD. Palaset loksahtelevat hiljalleen kohdalleen ja olen aloittanut lääkekokeilun. Eli juurisyynä masennukselleni ja ahdistukselle onkin ADD, johon masennuslääkkeet tai hoidot eivät auta. Valoa tunnelin päässä?

Toivon sinulle kaikkea hyvää ja oikein paljon jaksamista. Masennus on aivan hirveää maanpäällistä helvettiä. Toivottavasti vointisi alkaisi kohenemaan!