Pitkittynyt masennus, kokemuksia/sen hoito?
Onko täällä palstalla paljon ihmisiä joita vaivaa pitkittynyt masennus, eli tilanne on jatkunut jo monta vuotta, sanotaanko nyt vaikka 5v ylöspäin?
Itsellä masennus ollut jo lapsesta asti ja nyt 22-vuotiaana sitä on kestänyt melkein 10 vuotta, huolimatta siitä että olen ollut jo 8 vuotta hoidossa.
Lääkkeet ei tunnu sopivan yhtään minulle, olen liian herkkä niihin reagoimaan enkä kestä olla vaikeiden sivuoireiden kanssa. 2 vuotta kävin psykoterapiassa, loput ajasta olen ollut joko nuorisopsykiatrian polilla tai nuorten vastaanotolla hoitokontaktissa. Olen käynyt myös kirkon nuorisotyöntekijän luona juttelemassa, etsivä nuorisotyön kanssa sekä käynyt parisuhdeterapiassa avopuolisoni kanssa.
Diagnoosina on edelleenkin vaikea masennus, vaikka tietyllä tavalla esim teinivuosiin verrattuna olo on hieman parempi. Edelleen kuitenkin se normaali arki vaatii valtavia ponnistuksia että selviän päivästä toiseen ja väsyn lähes tyhjästä, kokoaika työtä en varmaankaan jaksaisi mutta osa-aikatyötä ja työkokeilua olen tehnyt jonkin verran. Kotona en sitten jaksakaan tehdä juuri mitään ja huono itsetunto sekä ahdistus vaivaa edelleen.
Miten te muut jotka olette masennuksen kanssa kamppailleet jo vuosia jaksatte sitä arkea ja elämää? Onko teillä kokeiltu jotakin erilaisia hoitomuotoja lääkkeiden ja terapian lisäksi tai minkä koet auttaneen eniten?