Kuukkels, minulla huonovointisuus alkoi tuolla tavalla, mitä kuvaat. Kaikki oli kunnossa periaatteessa, siis työ, koti, aviopuoliso, talous jne., mutta mikään ei tuntunut miltään eikä kiinnostanut. "Jotain" oli ikään kuin vialla, vaikkei mitään selvää syytä pystynyt osoittamaan. Minulla tuo olotila ei kuitenkaan ollut ihan kokonaan toimintakyvyttömäksi tekevä silloin. Pystyin käymään töissä, vaikka työkin meni koko ajan huonommaksi, ja pystyin hoitamaan arkisia asioita. Mikään ei kuitenkaan motivoinut eikä tuntunut olevan tietä mihinkään suuntaan elämässä. Oli vaikea edes ajatella hakea apua, kun ei ollut selvää ongelmaa.
Hain ensin vähän apua, ja sen jälkeen tuli sellainen vaihe, että itkin paljon ja usein. Menin luontoon kävelemään, näin kauniita asioita ja itkin elämääni ja kaikenlaisia asioita. Itkua vain tuli. Tässäkin vaiheessa vielä kävin töissä ja arki oli kasassa aika normaalisti. Lähes kaiken ylimääräisen ajan itkin.
Olin jo ehtinyt saada vähän apua ja olin aikeissa hakeutua terapiaan, mutta minulle kävi niin, että sitten tuli ihan todellisia isoja elämänkriisejä monta peräkkäin ja romahdin niihin. Toivuin kriiseistä jollain tavalla osittain, mutta en koskaan täysin ennalleni, mitä se ikinä tarkoittaakaan. Jos se tarkoittaa aiempaa toimintakykyä, niin se ei minulla palautunut aiemmalle tasolle. Se johtui noista isoista kriiseistä ja heikoista kyvyistä selviytyä sellaisista.
En tiedä, millä tavalla olisin voinut toipua tuosta tilasta, mitä kuvaat, koska minulla siihen sattui tulemaan noita isoja kriisejä heti perään. Minusta kuulostaa hyvältä, että olet hakenut apua, kuukkels, mutta avun hakeminen ja saaminen ei tosiaan ole helppoa, varsinkaan oikeanlaisen avun saaminen.
Itse yrittäisin pitkää psykoterapiaa. Siitä on ollut eniten apua itselleni. Siinäkin on vaan ollut tosi vaikeaa löytää kunnollista terapeuttia. Kaikki on ollut vaikeaa. Tämä on vain oma kokemukseni. Joillain muilla on sujunut paremmin. Ymmärrän kuitenkin, jos oikeanlaista apua ei millään löydy ja kaikenlaista itse yrittää ja välillä tuntuu, ettei jaksa enää eikä ole totta, että apua voisi saada. Sellaisesta on itselläni paljon kokemusta. Avun saaminen ei ole helppoa, eikä se välttämättä sitten auta edes. Taas pitää aloittaa alusta.
Minulla "syyksi" paljastui lapsuudenaikainen turvaton ympäristö ja tietynlaiset herkät persoonallisuuden piirteet, joiden kanssa oli ollut vaikeaa selvitä niissä olosuhteissa. Olin luullut lapsuudenkotiani normaaliksi ja ulkoisesti moni asia olikin normaalin näköistä. Ulkoiset raamit olivat kunnossa. En ollut tiennyt psyykkisestä turvallisuuden tunteesta esimerkiksi ollenkaan. Vasta terapiassa koin ensimmäistä kertaa, että sellaistakin voi olla olemassa. Ylipäätään tunnetasolla en ollut kokenut niitä asioita, joita myöhemmin sain kokea ja joista myöhemmin ymmärsin, että niiden pitäisi olla osa normaalia lapsuutta. En tiennyt, että sellaisiakin tunnekokemuksia oli, koska en ollut kokenut niitä. Niiden lisäksi on traumoja, joihin psykoterapia ei ole vaikuttanut. Se on auttanut osittain, tiettyihin tunnepohjaisiin ongelmiin, tai paremminkin tunteiden puuttumiseen, koska niistä ei ollut kokemusta.
Voisi ehkä sanoa niin, että sisäinen tunnemaailma ei ollut minulla silloin käytössä juuri ollenkaan, enkä tiennyt, mikä oli minua itseäni ja mikä jotain muuta. Olin pärjännyt jollain pienellä mieleni osalla eteenpäin päivästä toiseen. Johonkin asti elämässä sillä pystyi selviytymään, mutta sitten alkoi vähitellen hiipiä tuollaista oloa, mitä kuvasit. Ensin oli vain ihan vähän ja sitten se lisääntyi.