Hei Aavameri!
Hyvä juttu, kun olet aiheestasi avautunut. Et todellakaan ole yksin pelkojesi kanssa. Meitä on muitakin; ketkä näistä aiheista enemmän puhuvat ja ketkä vähemmän. 🙂
Maailmassa tapahtuu kaikenlaista, ja se huolettaa varmaan useimpia meistä. Ihmisillä on tapana varmaankin täyttää aikansa kaikenlaisella "puuhalla", jotta vaikeita asioita ei tarvitse kohdata. Niinhän se sanonta jotenkin näin menee, että " ei kyse ole siitä, että joukko ihmisiä tekee pahaa, vaan siitä, että se toinen joukko (hyviä ihmisiä) sulkee silmänsä asioilta".
Kuten joku tässä ketjussa kirjoitti, pidetään ympäristön asioista huolehtivia "viherpiipertäjinä", mutta tosiasia on se, että ellei meillä ole ympäristöä, meillä ei ole mitään. Eli kyllä siitä ympäristöstä pitääkin olla huolissaan. Minun mielestäni on hienoa, että olet huomioinut tästä nykyisestä informaatiotulvasta juurikin sellaisia asioita, joilla on väliä. Mutta se ei tietty ole hyvä juttu, että ne ahdistaa koko ajan. Itsekin olen sitä ahdistusta välillä kokenut hyvinkin voimakkaasti, mutta koettanut sitä sitten purkaa esim. osallistumalla jonkin vapaaehtoisjärjestön toimintaan. Olen ajatellut, että kantamalla yhden ihmisen osani (sen, mihin juurikin sillä hetkellä kykenen) kekoon, pystyn edes siten vaikuttamaan asioihin.
Luin juuri eilen uutisen Rokka-koirasta, joka auttaa suomalaisine isäntineen Afrikassa saamaan kiinni norsun salametsästäjiä, ja noiden ihmisten auttamishalu sai tuntemaan suunnatonta kunnioitusta kyseisiä ihmisiä kohtaan. Heidänkin työnsä on työtä ympäristön hyväksi. En kerro tätä siksi, että kaikkien meidän tulisi heittää arkityömme ja tehdä yhtä suuria muutoksia elämäämme. Kerroin Rokka-koirasta siksi, että se inspiroi ainakin minua, ja antaa toivoa, että hyviä ihmisiä on olemassa. Mutta jotain pientä voimme tehdä, ja vapaaehtoisjärjestöt antavat siihen hyvän mahdollisuuden. Se pienikin askel riittää.
Kannustan sinua hakemaan apua (niin kuin olet jo tehnytkin) masennukseesi. Itsekin olen apua aina tarvittaessa hakenut ja saanut. Mahdollisuuksia siihen onneksi nykyään on. 🙂
Tsemppiä kevääseen ja voimia sinulle.