Pitäisikö taloyhtiön ilmoittaa etukäteen remonteista kaikille?

Pitäisikö taloyhtiön ilmoittaa etukäteen remonteista kaikille?

Käyttäjä Tunnusx aloittanut aikaan 22.01.2017 klo 16:35 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tunnusx kirjoittanut 22.01.2017 klo 16:35

Ei sinänsä kuulu mielenterveyteen mutta samalla kuuluu. Asuntoyhtiössä missä asun niin alakerran ilmoitustaululle tuli lappu että tulee jokin julkisivuremontti. Minulle ei ole ilmoitettu mitään kun en käy niissä taloyhtiön kokouksissa. En vain pysty menemään sinne kun muutenkin tuntuu miten täällä kytätään jokaista menemistäni. Moikkailen toki kaikille mutta muiden ilmeistä näkee sen mitä normaaleilta ihmisiltä aina kun minua katsovat. Sellaista peiteltyä halveksuntaa.

Eikö kaikille silti pitäisi ilmoittaa remonteista reilusti etukäteen? Nyt oli vain lappu ilmoitustaululla että julkisivuremontti tulee ensi kesänä. Tuli aika ahdistava olo kun ei tiedä mitä sekin maksaa. Tuli vain mieleen että onko minut jätetty tahallaan paitsioon kaikesta. Jos toivovat että muuttaisin pois kun tarpeeksi kyttäävät ja muuta.

Olen sairaseläkkeellä joka ei niin iso ole mutta kun sain asuntoni maksettua ennen kuin sekosin ja jouduin jäämään eläkkeelle sekä asun yksin niin pärjäilen jotenkin. En juo enkä polta niin säästyy siinäkin. Lääkkeisiin menee tosin tänä vuonna satasen verran kun hallitus päätti pienentää lääkekorvauksia. On muitakin sairauksia kun tämä hulluus. Auto tosin on mutta sitä tarvitsen kun muuten on hankalaa liikkua monessakin mielessä. Tiedän että monella on vaikeampaa kaikin tavoin ja varsinkin taloudellisesti mutta omat asiat ahdistaa tietysti aina eniten.

Eli sitä vain pitäisikö kaikille ilmoittaa hyvissä ajoin tulevista kustannuksista vaikka ei kokouksissa käykkään?

Käyttäjä kirjoittanut 22.01.2017 klo 17:57

Tietenkin pitäisi ilmoittaa ja olisi pitänyt jakaa kaikille kokouspäiväkirja missä kerrotaan miten remontti rahoitetaan ja aikataulu.

Käyttäjä Tunnusx kirjoittanut 22.01.2017 klo 19:00

Kiitos nopeasta vastauksesta maanvaiva vaikka nimimerkkisi ei tee sinulle oikeutta. Täytyy kirjoittaa isännöitsijälle vaikka tietää miten siitä taas jutut lähtee kiertoon. Hermostun aina tälläisistä kun ei oikein tajua näitä juttuja.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 23.01.2017 klo 12:43

En tiedä, miten se asia menee, et tarviiko ilmoittaa. 😐 Mäkin tulin syksyllä yks päivä kotiin ja ala-aulan seinään oli teipattu putkiremontin aikataulu. En tienny semmosesta mitään. Oon kyllä vuokralainen. Muutin viime keväänä ja kysyin vuokrantantajalta, onks remontteja tulossa. Hän sanoi, että ei ole. 🙄 Mut olisin kyllä varmaan muuttanut, vaikka olisin tiennyt putkiremontin olevan tulossa.

Menin pois tolaltani joksikin aikaan, mut rauhoituin sitten, kun sain parin tutun kanssa puhua asiasta. Johonki täältä pitää varmaan kesällä lähteä remontin alta, mut eiköhän se jotenkin järjesty. Toivon, ettei vuokra nouse tavoittamattomiin, koska rakastan tätä kotia enkä halua pois täältä. ☺️❤️

Käyttäjä kirjoittanut 23.01.2017 klo 14:00

Vuokralainen on vähän eri asia kuin asunnon omistaja. Vuokralainen ei saa osallistua yhtiökokouksiin, jos hänellä ei ole asunnon omistajan antamaa valtakirjaa.

Meillä suvulla, ei mulla ja miehellä, on perinnöksi saatu asunto-osake, jossa on vuokralainen. Emme itse pääse juuri koskaan kokouksiin pitkän matkan takia. Tiedämme aina kaikki taloyhtiön asiat jo ennen kokousta, kun tulee kokouskutsu jossa sanotaan mitä käsitellään ja mistä tehdään päätöksiä. Sitten, jos tehdään päätös, niin annamme jollekin valtakirjan ja hän saa äänestää puolestamme mutta me tietenkin päätämme mitä hän saa äänestää. Sitten tulee kokouspäiväkirja jossa päätökset kerrotaan.

Ja juuri vasta oli talossamme putkiremontti ja jokaisella osakkaalle tuli tietty summa maksettavaksi. Sen sai maksaa joko taloyhtiön neuvottelemalla lainalla tai miten muuten tahansa. Yhtiövastiketta ei nostettu.
Meidän osakkeen omistajana piti ilmoittaa vuokralla asuvalle henkilölle se, että asuntoon tulee remontti. Hintaa ei tietenkään ilmoitettu, koska se ei vuokralaista koskenut.
Hän pystyi asumaan asunnossa remontin ajan, vain muutamana päivänä piti olla pois. Hän itse hoiti siksi aikaa sijaisasunnon.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 23.01.2017 klo 17:08

maanvaiva kirjoitti 23.1.2017 14:0
Ja juuri vasta oli talossamme putkiremontti ja jokaisella osakkaalle tuli tietty summa maksettavaksi. Sen sai maksaa joko taloyhtiön neuvottelemalla lainalla tai miten muuten tahansa. Yhtiövastiketta ei nostettu.
Meidän osakkeen omistajana piti ilmoittaa vuokralla asuvalle henkilölle se, että asuntoon tulee remontti. Hintaa ei tietenkään ilmoitettu, koska se ei vuokralaista koskenut.
Hän pystyi asumaan asunnossa remontin ajan, vain muutamana päivänä piti olla pois. Hän itse hoiti siksi aikaa sijaisasunnon.

Oikeesti pystyi asumaan kotona muutamaa päivää lukuunottamatta?? Helpottavaa kuulla, että niin voi olla. Toivottavasti meilläkin menis silleen. Mulla on kuitenki se rauhoittava tieto, että on yks mahdollinen paikka mihin voin mennä jos täällä ei pysty asumaan. Yks tuttu asuu kesät aina mökillään, ja hän lupasi alustavasti, että voin muuttaa hänen asuntoonsa remonttia pakoon, jos tarvii. Onni myös, että meidän talo remontoidaan kesäaikaan. Sillon on helpompi järjestää noita asumisasioitakin.

Mä oon vähän huolehtinut siitä, seuraako putkiremonttia vuokrankorotus. Vuokra on aika alhainen asunnon kokoon ja kuntoon nähden, mutta kuitenkin aika maksimi mitä pystyy näin työttömänä maksamaan. Uskon kuitenkin, että nämä asiat jollain lailla järjestyy ja saan vastakin asua tässä.

Tunnusx, julkisivuremonttikaan ei oo kyl kovin kiva juttu. En tiedä, kuinka kalliiksi semmonen tavallisesti tulee. Toivottavasti saat asian selvitettyä ja rauhan sen suhteen. Voihan se ihan hyvinkin järjestyä ja ehkä talosta tulee sitten hieno. Kauankohan semmonen remontti kestää?

Käyttäjä Tunnusx kirjoittanut 23.01.2017 klo 17:28

Kirjoitin isännöitsijälle emailin ja lähetti viestin.

"Syksyllä ilmeni, että ulkoseinien saumaukset ovat huonommassa kunnossa kuin oletettiin ( saumaukset uusittu v. 2006 ) ja saumauksien uusiminen on ainakin pakko tehdä keväällä 2017 .

Info-tilaisuudessa jaetaan materiaalia ja materiaalia toimitetaan myös niille, jotka eivät pääse paikalle. Ylimääräinen yhtiökokous tekee sitten päätöksen helmikuun lopulla remontin toteuttamisesta tai toteuttamatta jättämisestä.

Sitä ennen pidetään urakkakilpailu, jolloin saadaan tieto ennen kokousta mitä hankkeen toteuttaminen tulisi oikeasti maksamaan.Rahoitus on mahdollista hoitaa 25 vuoden mittaisella lainalla, jolloin kuukausierä jää hyvin kohtuulliseksi.

Keskeneräisestä ja valmisteluvaiheessa olevasta asiasta ei ole katsottu aiheelliseksi ennen Info-tilaisuutta tiedottaa."

En kyllä muista että olisin saanut yhtään mitään tietoa etukäteen vaikka väittävät. Kaipa tuo oikein on vaikka aika diktaattorimaiselta toiminnalta kuulostaa. Pitääköhän yrittää mennä tuonne ylimääräiseen yhtiökokoukseen vastustamaan hanketta? 25 vuoden lainaa mainostavat eli tulee aika iso lasku varmaan. Täytyy kyllä sitä ennen syödä rauhoittava jos toinenkin että sinne pääsisi. Sitten mokailee taas jotain tai on liiankin avoin. Miksi nykyaikaan yleensä pitää järjestää jotain fyysisiä yhtiökokouksia. Kaikki voisi hoitua äänestystä myöten netissä.

Kun olisi aikoinaan älynnyt kun asuntolainaa otti niin ostaa joku mummonmökki maalta. Sitten ei olisi mitään tälläistä. Kun ei ole perillisiäkään eikä varmasti tulekaan niin on aika yksi lysti mihin kuntoon jää kämppä kun kuolen. Juuri kun alkoi olla aika tasainen olo niin nyt sitten tälläistä. Pikkujuttu varmaan hyvinkin monen mielestä mutta minä hermostun tälläisestä aina niin pirusti. Kaikki stressi on niin myrkkyä. Tulisi lottovoitto niin ostaisin metsätilan ja sinne keskelle pikku mökki missä saisi olla rauhassa ilman naapureita.

Taidan olla aika epäsosiaalinen kummajainen mutta kun niin moni on pettänyt ja huijannut että on nykyään epäluuloinen kaikista. Sitten taas kumminkin välillä on avoin kaikille ja uskoutuu puolitutuille. En siis tarkoita teitä vaan ihan livenä. Puolitutulle johon on vasta tutustunut kertoo avoimesti tarinaansa ja yleensä se on siinä. Puolitutusta tuli tuntematon. Töissäkin niin moni oli olevinaan ystävä ja nyt jos on sattuut näkemään niin eivät ole huomaavinaa tai sitten vain nopeasti nyökkäävät ja äkkiä pois ettei kummajainen tule juttelemaan. Välillä sitä katuu niin pirusti etten saanut edes itseni hengiltä, surkea tapaus niin surkea..

Kiitos kumminkin, auttoi kun sai purkaa taas sydäntä. Eikä näihin mun höpinöihin niin tarvitse vastailla tai lukea. Auttaa vain itseäni kun höpötän asiat julki. Teillä on vakampiakin ongelmia monella.

Käyttäjä kirjoittanut 23.01.2017 klo 20:05

Mulla nyt ei niin hirveesti ole omia ongelmia juuri nyt, siksi luen ja pohdinkin muiden ongelmia.
Kun sanottiin, 25 vuoden lainaa mutta pienellä kuukausimaksulla, niin ei se niin huolestuttavaa ole. Tulee varmaan todella pieni kuukausierä eikä talous mene tiukille.
Voisi kuvitella, että kuukausierä on paljon alle 100 euroa.

Käyttäjä Tunnusx kirjoittanut 24.01.2017 klo 10:09

maanvaiva kirjoitti 23.1.2017 20:5

Mulla nyt ei niin hirveesti ole omia ongelmia juuri nyt, siksi luen ja pohdinkin muiden ongelmia.
Kun sanottiin, 25 vuoden lainaa mutta pienellä kuukausimaksulla, niin ei se niin huolestuttavaa ole. Tulee varmaan todella pieni kuukausierä eikä talous mene tiukille.
Voisi kuvitella, että kuukausierä on paljon alle 100 euroa.

Jos tunnustan niin on se ihan kiva jos joku vastaa eli kiitos. Pelkään kai että kaikki aina kyllästyy muhun. Siksi en livenäkään oikein halua mennä kenenkään seuraan kutsumatta.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 03.02.2017 klo 15:02

Meillä oli tällä viikolla tiedotustilaisuus putkiremontista. Kaks ja puoli kuukautta pitää kesällä asua muualla. 😮 En odottanut ihan niin pitkää aikaa. Vähän toki harmittaa, kun viime keväänä vasta muutin, että heti toinen kesä pitää olla pois kotoa. Mut onneksi on tiedossa jo yks mahdollinen asunto, jossa voisin ehkä olla sen aikaa. 🙂 Ja vaikken sinne pääsiskään niin kyllä kesäaikana aina joku vuokrakämppä löytyy.

Vuokrantaja soitti ja sanoi, ettei vuokraa ei tietty tarvii remontin ajalta maksaa... niin mulla on sitten varaa maksaa vuokraa missä asunkin silloin. Suurin huolenaihe on se, miten saan mustikat pakastettua. 😀 Toki sekin vähän jännittää, miten kestän väliaikaisen muuton, kun muutokset saa helposti menemään pois raiteiltani. Mutta eiköhän kaikki ihan hyvin mee. 🙂 Viemärien sukitus tulee ensin, tässä lähiviikkoina ja sillon on viikon verran viemärien käyttökielto arkisin 8-18. 😝

Käyttäjä Tunnusx kirjoittanut 04.02.2017 klo 06:52

Putkiremontti tuntuu olevan se kaikkein ikävin remontti kun silloin ei voi asua kotona. Ikävä se on mennä muualle asumaan. Toivottavasti löydät jonkun hyvän paikan. Jossain ne teki onnistuneest iputkiremontin kahdessa viikossa mutta maksoi varmaan enemmän niin ei monikaan taloyhtiö halua maksaa. Kyllähän kaikki kehittyy ja toivottavasti on tulevaisuudessa halvempaa ja nopeampaa.

Sain viimein tiedot siitä remontista isännöitsijältä kun kirjoitin sille ja kerroin että on hiukan vaikeaa noihin tilaisuuksiin mennä. Meilläkin menee koko talo huputettavaksi ensi kesänä, hauskaa. Voi onneksi sentään asua kotona mutta jonnekin se on päiväksi lähettävä kun meteli on varmasti melkoinen. Yhtiövastike tulee nousemaan useita kymppeja riippuen minkähintaisen tarjouksen valitsevat. Sitä ennen on ylimääräinen yhtiökokous ja täytyy yrittää mennä sinne ja yrittää vaikuttaa halvimman ratkaisun puolesta. Täytyy vain miettiä monta rauhoittavaa uskaltaa syödä ettei mene liian sekaisin.

Kun pystyisi myymään asunnon ja ostaa jokin mummonmökki maaltä missä asuisi loppuelämän. Tuntuu vain niin ylitsepääsemättömän vaikealta ruveta sellaista suunnittelemaan.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 04.02.2017 klo 11:39

Oliks arvioita, kauanko talo on hupussa? Ei sekään kovin kivaa oo. ☹️ Toivottavasti hoituu sujuvasti. Tsemppiä yhtiökokoukseen sitten, kun en aika on!