Persoonallisuushäiriö, kokemuksia?
Hei,
aloitan oman viestiketjun ja toivon, että keskustelua syntyy aiheesta. Kysymykseni kuuluu: Onko tämän sivuston lukijoilla diagnosoitu persoonallisuushäiriöitä? Itselläni on ollut jo pitkään diagnoosina ”epävakaa persoonallisuus”, enkä ole tiennyt mitä se tarkoittaa. Olen sitä joskus kysynyt lääkäriltä ja saanut siihen ympäripyöreän vastauksen. Luin nyt Wikipediasta aiheesta ja moni asia, mikä on sinne kirjoitettu, sopii minuun. Se ei ollut mukavaa luettavaa ja kauhistuin siitä, että tilani on oikeasti niin vakava. ☹️ Olen hakenut ja saanut apua vaihtelevasti jo 90-luvun loppupuolelta asti, mutta en ole mielestäni saanut apua persoonallisuushäiriööni. Olisi kiva lukea muiden kokemuksia persoonallisuushäiriöistä ja miten ne ovat vaikuttaneet elämän erialueisiin.
Minulla on ollut elämä enemmän tai vähemmän sekaisin aina. Olen edistynyt hitaasti opinnoissa ja elämässä yleensä enkä ole kyennyt luomaan kovinkaan monia pitkäaikaisia ystävyys- tai parisuhteita. Mieltäni vaivaa usein vanhat pettymykset ja lapsuuteni hankalat kokemukset ovat yhä tunnepitoisina pinnassa. Siedän vähän pettymyksiä ja vastoinkäymisiä ja ne jäävät vaivaamaan minua pitkäksi aikaa. Minun on vaikea unohtaa sitä, jos minua on kohdeltu kaltoin enkä osaa antaa anteeksi. Olen ajoittain epäilevä, vetäytyvä ja ahdistunut ja saan hallitsemattomia ahdistuneisuuskohtauksia. Olen kai aika hankala persoona, jos minut tuntee paremmin. Hyvän päivän tuttavana olen siedettävä ja mukava. Elämäni on tämän takia raskasta enkä tunne useinkaan mielenrauhaa. Toivon, että saisin pian helpotusta tähän.