Persoonallisuus ja masennus
Olen sairastanut masennusta vaihtelevasti yli 15 vuoden ajan ja syy siihen selvisi lopullisesti parisen vuotta sitten, kun sairastuin uudessakin työpaikassa.
Ongelmani on se että pystyn tekemään töitä masentumatta niin kauan kuin työ pysyy mielenkiintoisena.
Päässäni pyörii jatkuvasti erilaisia ideoita ym. ja viimeisin työni teatterin lavastemetallimiehenä oli hyvin pitkälle juuri minulle sopiva ja sain siellä lempinimeksi Pelle Peloton koska löysin aina nopeasti ratkaisun vaikeisiinkin pulmiin ja pystyin tekemään mitä tahansa lavastaja keksikin.
Mutta haastavia tehtäviä ei sielläkään ollut tarpeeksi vaan suurin osa työstä oli yksitoikkoista hitsaamista.
Teatteria edeltänyt työni museokirvesmiehenä oli myös alkuun haastavaa, kun oli opeteltava jo aikoja sitten unohdettuja työmenetelmiä mutta muutamassa vuodessa se muuttui turhauttavaksi kun olin oppinut kaiken mitä työssä tarvittiin ja sen seurauksena sairastuin masennukseen.
Määräaikainen työsopimukseni teatterilla jätettiin uusimatta kun syksyllä 09, vain viiden teatterivuoden jälkeen sairastuin uudelleen masennukseen, tutuksi tulleen turhautumisen vuoksi ja jäin vieläkin jatkuvalle sairaslomalle.
Olin kesällä 2010 parin kuukauden työkokeilussa teatterilla ja silloin tuli selväksi että en pysty enää
normaaliin työntekoon tai työaikaan.
Työnantajani on kaupunki ja olimme sopineet teatterin kanssa että hakisin osatyökyvyttömyyseläkettä ja työnkuvaani muutettaisiin niin että voisin keskittyä kokonaan ”pelle pelottoman” töihin koska rutiinityöt uuvuttivat niin paljon että en kyennyt enää tekemään mitään muutakaan.
Nyt sain kuulla että teatteri ei aio enää palkata minua, enkä pysty myöskään palaamaan kirvesmieheksi, eikä kaupungilla ole mitään luonteelleni sopivaa työtä teatteria lukuunottamatta.
Olen käynyt psykologisissa testeissä (mm. Petrea)ja kaikki kertovat samaa ”erittäin lahjakas, turhautuu jos ei ole uuden oppimisen mahdollisuutta, pohditaan kauanko jaksaa tehdä töitä”, mutta mitä työnantaja voi tehdä asialle, ei mitään, ainoastaan herroille ”räätälöidään” sopiva työ jos he jostain syystä eivät entistä työtään voi tehdä.
Yritän nyt päästä työkyvyttömyyseläkkeelle ja mahdollisesti ryhtyä ainakin aluksi osa-aikaiseksi yrittäjäksi jos vain voimia riittää, mutta en usko että minulla on riittäviä perusteita eläkkeeseen, diagnoosini ovat toistuva vaikea masennus, ahdistuneisuus, unihäiriöt sekä paniikkikohtaukset, kaikkiin on lääkitys mutta ne eivät vaikuta perimmäiseen syyhyn eli persoonallisuuteeni ja lähinnä vain hidastavat tilanteen pahenemista.
En voi myöskään tuosta vaan alkaa täysipäiväiseksi yrittäjäksi koska pelkästään jokapäiväisistä kotitöistä selviäminenkin on välillä työn ja tuskan takana, joudun usein turvautumaan rauhoittaviin lääkkeisiin että selviän edes kodin siivouksesta ja yrittäjyys toisi paljon epävarmuustekijöitä eikä se taatusti helpota oloani.
Itsemurhakin on käynyt mielessä pahimpina aikoina, mutta tiedän mitä murheita se aiheuttaa muille enkä usko että tilanteeni koskaan menisi niin pahaksi että turvautuisin siihen.
Tunnen olevani ansassa koska luonnettani en voi muuttaa ja lottovoittokin on helpompi saada kuin löytää työpaikka joka olisi minulle sopiva.
Joskus toivon että olisin tavallinen ”Matti Meikäläinen” koska tuntuu että heillä on helpompaa.
Lähipiiriini ja työtovereihini kuuluu Matti Meikäläisten lisäksi myös minunkaltaisiani ”luovia” persoonia ja suhteellisesti suurempi osa heistä on kärsinyt masennuksesta kuin enemmistönä olevista ”Mateista”
Luovuus on sekä lahja että taakka ja usein taakka tuntuu suuremmalta kuin lahja.
Täällä on varmasti muitakin jotka eivät tunne kuuluvansa tähän maailmaan tai aikaan,
oletteko löytäneen jonkin keinon selvitä ilman että joudutte syömään jatkuvasti lääkkeitä tai tuntemaan oloanne ahdistuneeksi?