Perhesuhteet kuluttavat

Perhesuhteet kuluttavat

Käyttäjä Plussa aloittanut aikaan 17.02.2015 klo 12:30 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Plussa kirjoittanut 17.02.2015 klo 12:30

En tiedä enää mitä tehdä tai miten suhtautua. Koen että siskoni ja äitini ovat kuluttaneet omat voimani täysin. Olen heille ehkä myös katkera. Ikinä en ole heille maininnut asiasta enkä aijo. Yritän vain niellä tunteeni ja yrittää hymyillä. Eniten minua harmittaa se etten pysty olemaan heidan seurassaan hyvällä fiiliksellä vaan aina ottaa päähän. Tätäkin yritän peitellä. Millä pääsen tästä yli niin ettei minulla olisi aina näin paha olla??

En nyt sen tarkemmin ala selittämään yksityiskohtia, mutta siskostani sen verran, hän on narsisti. Hän valehtelee ja värittää asioita. Hän on epäluotettava, hänen pitää olla jatkuvasti huomion keskipisteenä. Hän tilittää minulle jatkuvasti omia dramatisoituja ongelmiaan ja elämäänsä. Ei koskaan kysy miten minulla menee. En voi puhua hänelle asioistani, hän kuuluttaa niitä kirkossa. Eikä hän tunnu välittävän edes.

Äitini on vähän monimutkaisempi tapaus. Hän on ylikiltti ja ylihuolehtivainen, mutta se on teennäistä. Toisella syrjää hän on täynnä vihaa ja katkeruutta, jota hän purkaa syyllistämällä muita, lähinnä isääni. Hän on myös huomiota tarvitseva. En siedä hänen käytöstään, tuntuu välillä että maailma pyörii vain hänen pillinsä mukaan. Tai ainakin pitäisi.

En puhu asioistani kelleen, en halua vaivata kavereitanikaan kaikillahan tässä on omat ongelmansa. Haluaisin vain jotenkin päästä yli tästä vihasta ja katkeruudesta. Olen vain kiltti ja tunnollinen. Vaikka sisällä kytee… Ehkä olen hieman marttyyrikin tässä en tiedä. Onko kellään kokemuksia, neuvoja?

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 18.02.2015 klo 16:02

Hei. Etkerro minkä ikäinen olet, mutta ilmeisesti kuitenkin aikuinen kun krijoitit tänne aikuisten palstalle?
Oma kokemus on että otin etäisyyttä sellaisista ihmisistä jotka toivat vain huonoa oloa, niinkauan että pääsin yli omista vihaisista tunteista. Minulla ainakin ne lakkasivat ajan myötä enkä enää niin ottanut vakavasti joidenkin puheita tai tekoja.
Tietyllä tavalla kun oppii elämään oma elämää ja antaa muiden elää omaansa niin saa rauhan. Voi olla tukena, muttei kannata mennä mukaan kaikkeen täysillä tunteilla.
Nyt kun tätä kirjoitan tajuan itsekin että noin voi suhtautua myös jos joku on ilkeä minulle, ennen aina loukkaannuin hirveästi mutta voinpa seuraavan kerran antaa mennä toisesta korvasta ulos ilkeät sanat.
Tsemppiä sinulle!