Pelottaa koko ajan
Joku laukaisi taas mun ”kaiken pelkäämisen”. Nyt olen jo aika pitkään (1,5v?) onnistunut enemmän tai vähemmän olemaan pelkäämättä kaikkea ja nyt tuntuu ihan kauhealta kun huomasin taas mm. huuhtelevani tiskikoneesta tulevia tiskejä käsin varmuuden vuoksi, koska pelkään pesuainejäämiä jne jne. Minulla oli siis tuolloin 2011 todella voimakas kemikaalipelko.
Jouduin tällä viikolla viisaudenhampaan poistoon ja vaikken ole koskaan ennen pelännyt hammaslääkäriä, sain ihan järjettömän voimakkaan pelkopaniikki-itkukohtauksen ennen tuonne lääkäriin menoa… Itkin hysteerisesti kaksi tuntia ennen kuin olisi pitänyt lähteä lääkäriin, enkä lopulta saanut oikein kunnolla edes henkeä. Ajattelin, että mieluummin kuolen kuin annan ottaa hampaan pois suusta, vaikka tiedän hyvin, että ei ole viisasta pitää suussa puoliksi puhjennutta viisaudenhammasta ja se tulee aiheuttamaan jossain vaiheessa isompia ongelmia, ellei sitä poista. Noh, paniikissani soitin äidilleni, ja sanoin itkun keskeltä, etten pysty menemään sinne lääkäriin, että minua ei ole koskaan pelottanut mikään näin paljon. Äitini ensireaktio oli tuttu… valitettavasti. En tiedä osaanko kuvailla sitä, mutta hänen ensireaktionsa on aina vähän sellainen väheksyvä, syyllistävä, kyllästynyt ”oletko tosissasi”-tyyppinen. Kun sitten vakuutin olevani oikeasti tosissani aivan kauhuissani, hän kyllä sitten sanoi että ei sinua sinne kukaan pakota jne. Mutta äänessä oli pettymystä ja kyllästymistä, joka tuntui tuossa tilanteessa erittäin pahalta. Soitin itkukurkussa hammaslääkäriin ja hammashoitaja puhelimen toisessa päässä sanoi ystävällisesti ja rauhallisesti, että jos tulisin edes käymään paikalla – katsomassa paikkoja ja juttelemassa. No, jostain kumman syystä päätin tehdä näin – vaikka silmäni olivat suurinpiirtein muurautuneet umpeen itkemisestä, ja arvelin, ettei puhumisesta tulisi tuolloin mitään.
Lääkäriin päästyäni, hammaslääkäri oli erittäin rauhallinen, ymmärtäväinen ja sai minut suostuteltua viisaudenhampaan poistoon siinä. No, leikkaus meni hyvin, enkä ole kokenut minkäänlaista kipua missään vaiheessa, enkä ole edes turvonnut lainkaan. Eli pelkoni oli ainakin tämän hampaan kohdalla erittäin turha.
Mutta: nyt toipilaana oloni on ollut tuskaista henkisesti… pelkään kaikkea. Pelkään, että syön liian aikaisin jotain joka ei olisi ollut sopivaa jne. Pelkään nukkua, koska pelkään jotain yhtäkkistä komplikaatiota (vaikka ei ole mitään syytä olettaa, että sellaisia tulisi, kun kaikki on mennyt ihan superhyvin). Ja ennenkaikkea, pelkoni on laajentunut kaikkeen muuhunkin: pelkään että telkkari syttyy yöllä tuleen, pelkään, että 2 viikkoa sitten viemäriin kaatamani kodin putkimies kulkeutuu jotenkin kummallisesti poistoletkun kautta pyykkiini jne. Ja tuntuu kuin tulisin hulluksi näiden pelkojeni kanssa… Ja olen niin yksin näiden ongelmieni kanssa!!
Viimeksi pääsin kemikaalipelostani ajattelemalla että ”ihan sama jos kuolen, koska en haluaisi ehkä muutenkaan elää” – nyt kuitenkin haluan elää, enkä halua kuolla. En pysty käyttämään siis tuota taktiikkaa ehkä tällä kertaa… 😞
Pakko oli vähän purkautua. Inhottava, epämääräinen olo! Ja niin yksinäinen 😭