Pelon hallitseminen
Olen herännyt taas uuteen työpäivään . Muutama sekuntti onnen tunnetta kun pää ei ole vielä mukana todellisuudessa kunnes arki taas palautuu mieleen .
Luvassa iltavuoro leikkausyksikössä jossa työskentelen . Mieli on rauhallinen mutta samalla surullinen koska tilanne epidemian osalta on se mitä on .
Henkisesti valmistaudun taas yhteen päivään missä mieli pitää pitää kasassa ja pelot taka- alalla . Tähän on pitänyt opetella . Se ei ole tullut itsestään .
En voi pelätä työskennellessäni mahdollista tartunnan saantia . Voin vain suojata itseni niin hyvin kuin voin . Suojavarusteiden pitäminen on raskasta niin henkisesti kuin ruumiillisesti . Ruumiillisesti kun tuntuu välillä ettei henki kulje tarpeeksi , tuntuu että keho väsyy nopeammin kun varusteet saavat aikaan kehon kuumeneminen ja valtavan hikoilun jonka seurauksena kun vihdoin voit riisua ne olen kauttaaltaan hiestä märkä . Henkinen .kun puet ne päälle se on taas kerran muistutus tapahtumasta jota et uskonut koskaan elin aikanasi tulevasi kokemaan .
Pelkään että kannan viruksen töistä kotia . Päivä on täynnä itsensä jatkuvaa puunaamista ja puhdistamista niin että iho on aivan kuiva ja arka . Silti kun lähden koti mietin olen varmasti tehnyt tarpeeksi . Tehnyt kaikkeni etten vie mahdollista tartuntaa kotia .
En voi tavata äitiäni joka kuuluu riskiryhmään ja kuuluu kotihoidon piiriin . Olen työni puolesta iso riski hänelle .
Puhumme puhelimessa päivittäin. Lopetamme aina samalla tavalla ” Hei hei …nähdään sitten juhannuksena ” .
Puhelun jälkeen toivon että näin tosiaan vielä käy koska jos hän saisi tartunnan hän ei todennäköisesti siitä selviäisi . Pelkään ja toivon että hän on turvassa
Pelko on läsnä koko ajan. En voi sitä ohittaa tai yrittää ees itselleni valehdella ettei sitä olisi .
Ainoa mitä voin tehdä on myöntää että Se on olemassa mutta pyrkiä siihen ettei se hallitse kuitenkaan elämääni . Onnistunko siinä ??? En aina . Joskus kun minulla on yksinäinen hetki kotona annan itselleni luvan pelätä . Annan kyynelten valua jos ne ovat tullakseen.
Luotan tulevaan . Luotan siihen että pelon aika tulee olemaan vielä joskus ohi ja tulevaisuudessa se on vain huono muisto .