Moikka!
Olen 23 vuotias nainen, työskentelen vartijan hommissa.
Suurin ongelmani tällä hetkellä on ihan älyttömät pelkotilat.
Alustan tätä vähän niin on helpompi ehkä päästä kiinni tähän.
Nelisen vuotta sitten olin pahassa onnettomuudessa, jossa oli hyvinkin lähellä oman hengen menettäminen. Olin sairaalassa ja jouduin leikkaukseenkin.
Aluksi ei ollut minkään näköisiä oireita, mutta parin vuoden päästä aloin pelkäämään milloin mitäkin, sairautta, yksin olemista jne.
Välillä pelkotilat hävisivät kokonaan ja välillä ne olivat todella lieviä. Nyt kuitenkin, olen työskennellyt n.6kk isyumatyössä, Aulavartijana, 10h päivässä pelkkää istumista ja välillä pääsee jaloittelemaan. Pelkään aivan kuollakseni saavani veritulpan. Pitkin päivää ja työpäivän jälkeenkin tutkin onko jaloissani jotain merkkejä tulpasta ja säikähdän pienintäkin kipupistettä jaloissa, vaikka se olisikin vain rasituksesta johtuvaa.
Samaan aikaan pelkään eri ruokalajien, lääkeiden ym. syömistä, koska pelkään saavani allergisen reaktion ja että kurkkuni turpoaa, enkä saa happea. Myös muiden vakavien sairauksien pelko kolkuttelee välillä.
Liikun suht. säännöllisesti ja olen aina ollut terve, joten minulla ei pitäisi olla pelkoa mitään kohtaan.
Oma mieheni kyllä tukee minua ja auttaa kun kotona kuumottelen tulpan tulemista. Mutta huomaan että hän ei aina jaksaisi näitä minun pelkotiloja, enkä kyllä oikein itsekään enää jaksaisi.
Kaikkein eniten turhauttaa se, että tiedän että stressaan turhaan, mutta silti pelkään… siksi monesti ihan itkukin pääsee kun ei jaksaisi aina vaan pelätä… se meinaan väsyttää ja turhauttaa ihan sikana!
Epäilen että tämä johtuu traumoista jotka tapaturma on minulle aiheuttanut.
Onko muilla jotain vastaavaa, pelkotiloja ym.? Ideoita miten niistä pääsisi eroon tai saisi edes helpotettua oireita?