Pelko tulevaisuudesta.

Pelko tulevaisuudesta.

Käyttäjä nimimerkki_ aloittanut aikaan 19.03.2022 klo 12:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä nimimerkki_ kirjoittanut 19.03.2022 klo 12:15

Olen 20-vuotias nuori aikuinen nainen. Olen sairastanut jo 6 vuotta syömishäiriötä ja masennusta. En ole koskaan päässyt elämään nuoruusvuosia samalla tavalla kuin muut ikäiseni. Lukio-opiskelut ovat vielä pahasti kesken, eikä valmistuminen ole ajankohtainen asia millään tasolla… Lukiota olen käynyt jo 4 vuotta ja se etenee todella hitaasti, koska voimavarat ovat hyvin rajallisia. Saan onneksi apua ongelmiini joten se on hyvä. Pelkään silti uskomattoman paljon, etten koskaan tule olemaan mitään. Mun vanhat ystävät käy töissä amk-opiskelujen ohella, on jo valmistunut lukiosta, hakee kesätöitä, jopa hankkii lapsia jne. kun mä suoritan lukiota heikolla menestyksellä, vaikken ehkä ole edes opiskelu- tai työkykyinen. Pelkään, etten koskaan uskalla hankkia töitä tai valmistu. Olen itsenäistynyt ja asun yksin, mutta käytännössä elän kelan tuilla opiskelijana. Tuntuu pahalta olla se, jonka mielenterveysongelmat estää elämästä täysillä. Yritän ajatella optimistisesti & toivon että asiat järjestyvät, mutta entä jos en koskaan parane tai tule esim työkykyiseksi? Entä jos olen ikuisesti yhteiskunnalle roska? Olen vielä nuori, joten sinänsä turha stressata mutta kyllä se mietityttää kun muut pääsee elämässä eteenpäin samaan aikaan kun minä kamppailen syömishäiriön ja masennuksen kanssa vaikka voisin parantua ja olla terve!!! Mitä ihmettä minun pitöisi tehdä???

Käyttäjä ask kirjoittanut 03.05.2022 klo 21:20

Hei minullakin on pelko tulevaisuudesta, olen valmistunut ammattiin, kolme vuotta sitten. Olen nyt välivuodella kohta kolmas vuosi menossa, en ole ollut töissä ollenkaan, enkä ole työkykyinen, lukiota en ole käynyt, minulla on oppimisen vaikeus. Minäkin mietin mitä pitäisi tehdä? Minulla on ollut jo pitkään, semmoinen olo, etten oo hyvä työssä ja en jaksa, onko voimia jne.. kirjoittaa onneksi jaksan onneksi sentään, mitäköhän tulevaisuudesta tulisi??

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 04.05.2022 klo 18:27

Hei aloittaja nimimerkki_!

Sinä olet hyvä ja kiltti. Onko sinulla ystävää joka olisi kanssasi? Pystytkö saamaan pois mielestäsi mielipiteen että olisit muka epäonnistunut? Pystytkö ajattelemaan että lukio valmistuu sinulla sinun tahtisi mukaan ja sinun tavallasi? Vertailuna sanoisin että itse olen jatko-opiskelija, ollut jo 23 vuotta enkä ole valmistunut. Miten voisit potkia häpeän tunteen pois? Älä välitä ihmisten negatiivisista kommenteista.