Pelko irtisanomisesta.

Pelko irtisanomisesta.

Käyttäjä Piakristiina aloittanut aikaan 30.11.2011 klo 17:13 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 30.11.2011 klo 17:13

Työpaikallani on irtisanomisuhka. Kymmenet ihmiset saavat lähteä, mutta vielä ei tiedetä milloin. Tiedän että masennun ja jopa romahdan jos itse saan potkut. Näin kävi syksyllä 2008 jolloin minut lomautettiin yli neljäksi kuukaudeksi työpaikalta. Sen jälkeen olen joutunut taistelemaan työpaikastani monien määräaikaisten työsopimusten muodossa. Ja välillä olin poissakin työpaikastani. Nyt olen vakituinen työntekijä ollut pari vuotta.
Olen aivan paniikissa kun ajattelenkin päivää jolloin minulle annettiin lomautuslappu. JOuduin samantien jonkinlaiseen psykoosiin. Pystyin vain vähän aikaa tekemään töitä, mutta pian romahdin ja vain itkin ja lähdin kotiin. Join yöllä viinaa että saisin nukuttua edes jonkin tunnin. Lääkäri määritteli tilani jonkinlaiseksi sopeutumishäiriöksi stressitilanteeseen. Siis en osannut käsitellä asiaa normaalisti. Nyt pelkään samanlaista reaktiota, jos saan irtisanomislapun.
Jos jollain on kokemusta niin voisitteko neuvoa kuinka voisin valmistautua etten saisi taas jotain itkukohtausta ja paniikkikohtausta. Toisaalta olen jo alkanut henkisesti valmistaa itseäni, mutta en tiedä toimiiko se. Toisaalta ajattelen että olisi helpotus päästä pois raskaasta 3 vuorotyöstä, mutta kun ei minulla ole mitään aavistusta mitä alkaisin sitten tekemään. Toisaalta voisin olla vähän aikaa työttömänäkin, mutta meillä on mieheni kanssa asuntolaina jota lyhennämme yhdessä.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 01.12.2011 klo 20:02

Heippa
No minäpä vastaan sinulle ja toivottavasti olisi jotain hyötyä.
Yksi tärkeä neuvo on että älä ikinä murehdi tulevia asioita sillä se vie todellakin
ihmiseltä enerkijaa.
Jos yksi portti sulkeutuu niin toinen portti kyllä aukeaa ja elämä ja asiat
kyllä järjestyy.
Oletkos sinä liitossa ???
Olkaa puolisosi kanssa toinen tukee toista ja puhukaa kaikista asioista
niin se antaa voimaa.
Mutta jos meinaa olla väsymystä / masennusta niin kannattaa käydä heti
ammattiauttajan luona niin saat varmasti apua ja auttaa elämääsi.
Kaunista loppuvuotta sinulle

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 01.12.2011 klo 22:49

Tsemppiä Piakristiina! Ikävää pelätä potkujen saantia. Se on nykypäivää. Sama pelko täälläkin.🙂👍

Käyttäjä Tuumaaja68 kirjoittanut 02.12.2011 klo 15:58

Seuraavissa yt:ssä tulee lähtö itsellekin mutta mitäpä tuota etukäteen murehtimaan. Sitten tehdään jotain muuta. Ei muuta kuin jo psyykkaa itsensä valmiiksi niin ei se satu. Nyt on jo vähän niinku kolmas ammatti menossa eikä olla kuin puolivälissä teoreettista työuraa, niin opetellaan vaikka lisää ammatteja. Hmmm, mitähän sitä haluaisi tehdä isona? 🙂

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 02.12.2011 klo 16:55

Kiitos vastauksistanne ja tuestanne! 🙂 Sitähän se on nykypäivää että irtisanotaan ihmisiä. Täytyy vaan nyt ajatella positiivisia asioita ja yrittää etsiä jotain uutta. Olen yrittänyt nyt valmistautua ajatuksia tulevaan, mutta vaikea se on mitään uutta keksiä. Mutta suuri kiitos teille.

Käyttäjä minnimee kirjoittanut 04.12.2011 klo 20:14

Olen pähkäillyt samoja asioita jo vuoden, mutta toisesta näkökulmasta: irtisanonko itseni vai jaksanko sellaisessa yrityskulttuurissa, joka ei vastaa omia arvojani? Olen hakenut kymmeniin uusiin työpaikkoihin tuloksetta ja jossain vaiheessa vaivuin jo epätoivoon. Vaakakupissa painavat arvostus ammattitaitoani kohtaan, halu olla mukava työkavereilleni ja tietysti myös muhkeat tulot ja toisella puolella arvostus harrastuksiani kohtaan, halu olla kavereilleni enemmän läsnä ja vapaus. Aika tasoissa on menty.

Kuppi meni kuitenkin nurin n. neljä viikkoa sitten, kun muun syrjimisen, savustamisen, vastuunpakoilun ja muun ällöttävän lisäksi yrityksemme johto käyttäytyi agressiivisesti. En voi katsella sellaista vierestä, sillä pelko ei kuulu minun ajatukseeni hyvästä työympäristöstä. Hain samantien ahdistukseen saikkua (4 viikkoa ja kahdet lääkkeet) ja huomenna olisi ensimmäinen työpäivä.

Ei ole. Irtisanon itseni. Olen tehnyt töitä 16 vuotta olematta päivääkään työttömänä, joten minun ei tarvitse enää suorittaa. Nyt on aika ottaa jotain itselleenkin. Tuo yritys ei ole mun arvoinen, eikä kenenkään pitäisi joutua moiseen halventamisen tyyssijaan. Jokainen sieltä lähtenyt on lähtenyt samasta syystä, mutta mikään ei muutu.

Haluan sanoa kaikille pelokkaille, että työ ei ole sinun määritelmäsi. Jokainen meistä on jotain (ja paljon!) myös ilman työtämme. Kapitalistinen yhteiskunta yrittää tietysti istutttaa päähämme ajatuksen siitä, että olemme vain ammattimme, mutta se ei pidä paikkaansa. Seuraavan kerran, kun joku kysyy: "kukas sä oot", vastatakaa jotain muuta kuin työnimikkeenne. Kyllä se oma minä sieltä taas löytyy 🙂 Minäkin olen vasta matkalla, vaikka neljä viikkoa olen jo harjoitellut.

Käyttäjä Jones53 kirjoittanut 05.12.2011 klo 11:18

🙂👍

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 11.12.2011 klo 20:03

Kiitos Minnimee vastauksestasi. Olin itse vastaavassa tilanteessa vuosia sitten. Olin työpaikassa jossa jouduin tekemään kahden ihmisen työt eikä minua siellä arvostettu. Sitten vaan tuli mitta täyteen ja irtisanouduin. Ei se helppo päätös ollut, mutta näin ajan kuluessa olen tullut siihen tulokseen että se oli hyvinkin tärkeä päätös. Mutta irtisanominen on aika lailla eri asia kuin itse irtisanoutuminen. Siinä on ihan eri ajatukset päässä. Mutta kyllä nyt olen valmistautunut ajatuksissani siihenkin. Ehkä siitä selviää hengissä. Kiitos muillekin jotka olette tsempanneet! 🙂

Käyttäjä minnimee kirjoittanut 04.01.2012 klo 22:13

Huh huh. Olen ollut nyt 6 viikkoa sairaslomallani. Niin sekaisin mun pää tuolla työpaikalla saatiin, että olen ollut ihan hukassa itseni kanssa. Tänään sain kuitenkin ekan selväjärkisen ajatuksen aikoihin: mitä vähemmän mulla on mistä antaa, sitä enemmän mulla on annettavaa! Ei mulla ole enää yhtään rahaa pankkitilillä, eikä kohta enää asuntoakaan, mutta samaan aikaan mä rakastan ihmisiä kerrankin omana itsenäni. Vihdoin en määritä itseäni rahan ja materiaalin avulla vaan sieluni, tunteideni ja ajatusteni kautta. En pysty edes kuvailemaan, miten ihmeellinen tunne tämä on.

Kyllä mua pikkuisen pelottaa saanko koskaan uutta työtä. Tähän aikaan ei todellakaan kannataisi olla työtön, koska uusia paikkoja on hirvittävän vähän ja mitä kauemmin olen pois työelämästä, sitä vähemmän kiinnostava työntekijä olen. Kyllä mulla on aidosti halu mennä takaisin töihin, koska mulla on aivan valtavasti osaamista. En vaan tiedä haluanko antaa sitä rahasta vai pitäisikö heittäytyä vapaaehtoistyön pariin. Kuitenkin olen sitä mieltä, että vähemmän juoksen rahan perässä, sitä parempi olen myös työntekijänä.. En vaan tiedä, ymmärtävätkö työnantajat tätä.

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 10.01.2012 klo 18:43

Kiva kuulla että olosi on helpottunut. Itsellä vielä junnaa kaikki paikallaan. Edelleen työpaikalla jatkuu irtisanomisuhka, mutta mitään päätöksiä ei ole tehty. Lomautetut on kutsuttu takaisin töihin ja tilauksia tuntuu olevan. Mutta ilmapiiri on kireä.
Itse olen hakenut lähihoitajakoulutukseen ja pääsinkin työkkärin haastatteluun. Sitten voin päästä soveltuvuustestiinkin. Mikäli hyvin käy lähden opiskelemaan.
Tsemppiä sulle ja toivottavasti löydät töitä! 🙂👍