Parhaan ystävän itsemurhan jälkeen
Muutaman kerran olen jo yrittänyt tänne kirjoittaa, mutta en ole kuitenkaan pystynyt. Jos nyt saisin jotain sanottuakin…
Reilu kuukausi sitten paras ystäväni teki itsemurhan. Oltiin tunnettu ihan muutaman vuoden ikäisestä saakka, ja oltiin aina kuin siskokset. Minä olin se pikkusisko jota ystäväni halusi aina suojella, hän oli se vahva isosisko. Ystävyyttä oli kesti noin 33 vuotta. Viime vuosina emme nähneet kuin kerran vuodessa korkeintaan (ystäväni avioitui ja sen myötä muutti toiselle paikkakunnalle). Mutta soiteltiin parin viikon välein, ja siinä välissä läheteltiin useita tekstareita. Välimatkasta huolimatta pidettiin yhtä.
Sitten tapahtui jotain kamalaa. Minä sain siitä tietää sitä kautta, että luin netistä uutisotsikoita, ja aloin epäillä että jotain on sattunut, kun tekstariin ja soittoonkaan ei ystäväni vastannut. Sitten sainkin varmistuksen asialle. Jos olisin kuullut siitä muuten, suoraan ilmoitettuna, olisi ehkä ollut helpompaa. Tai sitten ei. Mennyt kuukausi on ollut ihan yhtä tuskaa.
Olin hautajaisissa. Kappelissa itkin koko tilaisuuden ajan, muistotilaisuudessa pystyin hieman itseäni kokoamaan. Hautajaisten jälkeen on ollut sikäli hieman helpompaa, että en ole itkenyt enää ihan jatkuvasti, ja arjen normaalitoimet alkavat taas sujua. Paha olokin on vielä melkein koko ajan, vaikka välillä on jo hyviäkin hetkiä.
Alussa mietin kovasti, olisiko pitänyt aavistaa tällaista jostain. Olisinko voinut estää tätä, jos olisin osannut kysyä jotain. Olisikohan ystäväni yrittänyt jotain viestittää minulle jossain vaiheessa, enkä vaan huomannut. Nyt ymmärrän kyllä sen, että en olisi. Kai. Järki sanoo niin, vaikka siltä ei tunnu. Ja nyt sentään jo tajuan että ikävä kyllä tämä on aivan totta, eikä vain kuvitelmaani. Alkuviikot oli ihan hirveä olo, kun aina en ollut varma onko tämä tapahtunut oikeasti, vai olenko nähnyt vain unta. Moneen otteeseen piti käydä hakemassa vanha lehti kaapista, ja katsoa sitä että tajusi että totta tämä on.
Ikävä ja kaipaus on ihan suunnaton. Tää on niin väärin. Ja kun tähän juttuun liittyy nyt vielä paljon muutakin, minkä vuoksi koskaan ei saada tietää esim. mitään syitä mitä tähän on johtanut, vaikka niitä selviäisikin. Parasta ystävää ei enää ole. Öisin näen painajaisia tapahtuneesta. Mielessäni kyselen jatkuvasti vain, että Miksi?? Miksi hän ei soittanut mulle jo ajat sitten, että on ongelmia. Olisin antanut mitä vaan, jos olisin jollain tavalla voinut auttaa!
Mitenkä tästä eteenpäin? Ei hajuakaan siitä, miten tässä pitäisi itse jatkaa normaalielämää. Tottakai perusasiat hoituu; työ, perhe, rutiinilla niistäselviää. Mutta entä oma mieli, tuleeko tässä koskaan enää entiselleen? Kaikki sanoo että aika tekee tehtävänsä, ja suru hälvenee. Toisaalta pelottaa sekin, että mitä tapahtuu sinä päivänä, jolloin ei satu enää niin paljon? Unohtaako sitten, vai mitä? Ei tätä unohtaakaan voi. Eikä sitä mitä oli ennen tätä surullista tapahtumaa. Toisaalta tietää, että pitäisi päästää irti, mutta toisaalta ei ole valmis luopumaan ystävästään (pehmeetä puhetta, kun toista ei ole enää). Sitä vaan huutaa toisen perään… Jos lapsia ja miestä ei lasketa mukaan, niin hän oli mun elämäni tärkein ihminen.
Nyt meni ajatus poikki, kun puhelin soi. Mutta jospa tästä sekavasta vuodatuksesta joku jotain selvää saisi…