Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

Käyttäjä saloka kirjoittanut 10.08.2020 klo 06:51

6: 45

Odotan et saan soittaa tk:hon. Taas kun kävi vessas on tuska hiessä ja jomotuksessa. Tietää tehneensä jotain muuta kun maannu.

Tänään oli tarkoitus suihkussa käydä, mut enhän mä niitä pesuaineita lattialta saa. Ja muutenki toi pystyssä olo on vaikeaa.

Mä sit yritän tänään istuu sohvalla ja kattoo tallennuksii. Ķutoa siinä ehkä.

Kaikki riippuu mitä tk:ssa sanotaan. Näenkö ees lääkäriä. Mitä pelkkä hoitaja voi tietokoneen takaa tehä? Kummalliseks on muuttunu tä kaupunki.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 10.08.2020 klo 18:21

18: 08

Syön samalla leipää.

Sain aamulla ajan tk:hon. Luulin et turha reissu, mut ei. Sain piikit taas. Samalla kehotuksen ensi viikolla soittaa fysioon.

Jouduin lääkärin peruu, enkä saanu soittoaikaa. Joskus klo 15 aikoihin hän soitti lyhyesti tiedottaes et lähtee ja joku lääkäri tulee tilalle. Selitin hänelle peruumisen syyn, koska en halua huonoa mainetta.

Nyt mietin, kuinka kauan ne piikit tehoo. Koska alkaa taas se julmettu kipu. Nyt liikerata on paljon isompi mitä ennen piikkejä. Mut en silti poimi lattiallta tavaroita.

Sain muutaman voltaren pillerin, jonka haen huomenna. Ajattelin kävellä kauppaan ja apteekkiin ja takas. Onneks tukari on mukana. Saa nähdä kuinka kipeeksi selkä tulee. En osta kaupasta paljoo mitään. Mut jotain herkkua ja leipää.

Huomenna pitää ratkoa mysteeri, miten saan mehupullon alahyllyltä, missä se on.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 11.08.2020 klo 06:06

5: 40

Piikkien vaikutus lakkaa ja kipu alkaa. Vessaan meno onnistu joten kuten. Taas ylös nouseminen oli kivuliasta samoin siirto sängyn laidalle. Tuskahien nosti pintaan, taas.

Kun olen käyny apteekis ja kaupassa, otan sen lääkkeen. Ekana oli ajatus ottaa vasta illalla. Mut nyt ku tilanne muuttui noiden piikkien kans, ni otan sillon ja aamulla ja toivon ettei maha mee kuraks, ni ku molemmista piikeistä.

Mä niin toivon et reissu menee hyvin. Että mulla riittää energiaa kävellä ja voimia taistella kipua vastaan.

Nyt on tapahtunu sellai, etten muista mikä päivä on. Pitää sekinkattoo jostain.

Mut joo, saisin 4h vielä nukkuu, ennen ku kello herättää. Pitäis varmaan koittaa. Otin aamulääkkeet jo. En tiä onko liian aikaisin.

Pitää kaupasta muistaa ostaa pilttii. Se lääke täytyy ottaa atérian yhteydessä ja mä en aamusin oikee syö. Jos saisin piltin kurkusta alas. Juu tiän, ei tarvii ravintoarvoista eikä mistään semmoisista puhua nyt. Se makumaailma mua jännittää. Jos mä sanon et lauantaimakkara on suolasta, ja joku toinen tulee sanoo ettei se miltän maistu, ni miltä piltti mun suussa maistuu sit. No se jää nähtäväksi. Tänään ekan kerran.

Sit tarvii tänään tai huomenna ottaa operaatio mehun nosto, jollei tukari tuu tän kämppään siks aikaa. Siltä voin pyytää ehkä apua.

Kaipa mä jatkan hetken unia ja sit alkaa operaatio housujen laitto. Se ei ihan perinteisrsti mee. Onneks on löysät housut. En viitti näillä helteillä juoksuhousuja pitää, kun tuntuu rt se on ku makkarankuori. Josta haluaa eroon. Tiukkien caprien kans on taiteilua laittaa, joten päädyin noihin housuihin.

Mut nyt nukkuu....

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 11.08.2020 klo 08:46

Hei saloka, miten tk:n kanssa kävi? Ylellä oli joku vuosi sitten juttua, että terveydenhoitajien koulutuksessa ollaan siirtymässä siihen suuntaan, että heidän ammattitaitonsa/valtuutensa riittäisi entistä laajemmin hoitamaan useimmat tavalliset vaivat, ja lääkärit hoitaisivat vain visaisimmat, erityisosaamista vaativat jutut.  Toki kestää aikaa ennen kuin kaikki on ajan tasalla.

Mainitsit jossain aiemmin jonkin jumpan jota yritit/olet yrittänyt vuodelevon alkuvaiheessa. Millaista se on? Sisältääkö se venyttelyä?

Edit: aloitin vastaamaan illalla enkä huonannut että sulta oli tullut uusi viesti. Hyvä kuulla että liikkuminen on nyt jo jonkin verran helpompaa, ja ilmeisesti käynnistä kuitenkin oli hyötyä. 🙂

• Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 3 kuukautta sitten. Syy: pitkä aika viestin aloittamisen ja loppuunkirjoittamisen välillä
Käyttäjä saloka kirjoittanut 11.08.2020 klo 10:35

10: 27

Kiitos soroppi. Liikkuvuus oli tossa parempi, mut nyt taas mennään hitailla kierroksilla. Puolen toista tunnin päästä saan sen lääkkeen, jota äiti sano et jos se ei tehoo, sit ei tehoo mikään.

Olen siis menossa 30 min päästä apteekkiin.

Kysyit soroppi mitä jumppaa oon tehny, jalkoja nostellu sallitun rajoissa, peppuu nostellu,  varpaita heilutelli ja yms.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 11.08.2020 klo 14:26

14: 22

otin kipulääkkeen joka vei isomman kivun pois. Liikkues määrätyt asennot sattuvat vielä. Se niin ku repii ja sattuu yhtäaikaa.

Nyt on tieto menny hoitajalekkin. Kysy olenko kipulääkkeitä syöny, laitoin listan mitä oon saanut ja mitä syöny. TUli et aika hurjat tropit. Mutta ois maanantaina hänelle aika aamusta, katon sunnuntaina miten menee ja sit teen päätöksin. Hyväksyy hän tai ei.

Mun pitäis saada enemmän nestettä kroppaan, tai onko toi pissaaminen selän takii niin vähäistä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 11.08.2020 klo 18:54

18: 42

Kipulääkkeen teho loppui. Samoten vissiin panadolin ja sirlalundin, jotka otin klo 15. Istumaan en pysty, kun tuettuna. Sängyltä ylösnousu on tuskaa ja hidasta. Kävely sentään onnistuu, mut vasemmalta selkä/lonkka/lantion kohtaa sattuu tai tuntuu. Samoin mahalleen olles. Tuskahiki valtasi jälleen, kauan sainki olla kuivana.

Mä en enää tiä mitä teen?

Itken täällä hiljaa, ettei naapurit kuulisi. En jaksa kauan enää raahata itteäni  (massaa 121kg) sängyn laidalle ja nostaa siitä itteäni istumaan, vaikka sattuu niin peevelesti. Sitten koittaa nostaa itteni ylös, peppu ylös ja jalat vähän koukkuun. Siitä selkä suoraa, ku käsillä "kävelet" reisiä pitkin. Kun oot vihdoin suorana, mietit kantaako molemmat jalat. Sit pääset matkaan. Sama ruljanssi vessas. Takasin sänkyyn toisinpäin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.08.2020 klo 04:05

3: 38

Heräsin taas kesken unien, enkä saa unta. Sit posteljooni pelästytti mut ilmeisesti. En tiä uskaltaako tässä enää nukkuu, vai riittääkö tä pari tuntia. Oikeastaan heräsin janoon, onneks oli pullollinen mehua vieres. Päivällä saanki jua ton mansikkamehun pois.

Suunnittelin, jos pääsisin jotenki suihkuun tänään. Jostain tarviin hiuspesuaineet, ku ne ovat lattialla. Mulla oli toi kassi pakattuna mm. Hiuspesuaineet, jos ne saan otettuu. Uusi saippua mulla onki keittiön pöydällä. Jollen muuten ni sit ilman hiusten pesuu, suihkuun. Pitää va ekana kehittää, miten alishousut saa jalasta ja jalkaan takas. Mut kai mä siihenki jonkun keksin, jollei muuta ni jumpataan vähän.

Mun tosiaan pitäis olla nukkumassa. Olin klo 01 vielä hereillä, ku tyttö soitti. Ei mul kyl ole mitään muistikuvaa, mist puhuttiin ja mitä sanoin. Pitää päivällä kysyy.

Päivällä yritän olla aktiivisempi ylhäällä olija. Sisko haluaa et virkkaan hänelle pienen laukun. Olen joskus tehny hänelle semmosen ja se on venähtänyt nyt. Mun pitäis noi puuvillalangat kuvata siskolle, että saa ite valkata tällä kertaa värin, ettei ole porkkanan värinen.

Sit ajattelin katella vähän tallennuksia, kun niitä kerta on tullu roima määrä ja samalla neuloo lapasia. Olla ja istua niin kauan kun pystyy. Sitten tulla vasta sänkyyn lepämään. Juua teetä ja nauttia puhtaasta ihosta.

Mut kerron sit miten mun ajatukset onnistuu. Siinä voi tulla niin paljon mutkia matkaa... mut ne mutkat on ratkaistava itse tai uskaltaa pyyrää apua. Olen joutunu viikon aikana pyytää monelta ihmiseltä apua, jopa sellaisilta joita pelkään. Mun oli kohdattava pelkoni puhelimessa ja ovea avaamassa. Mun on pitäny kertoa tarinani monelle ihmiselle, tarinaa jonka alkua en itsekkään ymmärrä enkä tiedä. Mut onneksi on tukinet, jonne voin kirjoittaa, olkoon yö tai päivä. Kyl ne joskus julkastaan sitten.

Kello on yli 4 jo. Vois 5 asti koittaa nukkuu ja jollei onnaa, nousta.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.08.2020 klo 07:10

6: 56

Ei sit tullu uni, joten otin pari pilttii ja pillerit ja teemukin ja tulin sohvalle kitumaan. Tässä ei saa yhtään hyvää asentoo ja jos saa, ni noustes on kamalat kivut.

Lupasin siskolle ettii puuvillalankojani. Mut nyt kun katon, ne on 3n suht ison pahvilaatikon alla, jotka on täynnä lankaa. Oli pakko laittaa siskolle viestiä ja äskön just laittokin viestin ettei ole kiirettä, ettei saa nostella.

Ajattelin 8n jälkeen suunnistaa kohti suihkua. Ettii pesuaineet, kattoo vaatteet ja jne. Sit suihkun jälkeen alkaa se operaatio ku tarvii pukee.

Oon huomannu oikeassa reidessä pieniä mustelmia. Ilmeisesti iteaiheutettuja. Kun oon noussu ylös seisomaan, niin oon puristanu reisiä niin paljon.

Käyttäjä kirjoittanut 12.08.2020 klo 10:48

Saloka 💗 enkeleitä sulle pyydän askeleitasi ja muita toimiasi auttamaan...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.08.2020 klo 13:41

13: 31

Kiitos Keskustelua, kauniita sanoja.

Sain käytyy suihkus. En jaksanu enää hoitoainetta laittaa. Kai nyt joku haiven jää päähän.

Söin tos loput piltit. Ei oikee maha tykänny. Tuli heti pientä ärsyttävää kipua. Ehkä se ei o tottunu siihen. Huomiseks tarvii tehä sosetta, hedelmäsosetta. Jos se ois lempeempää.

Heräsin tosiaan 4ltä. Nousin puol 6. Menin kattoo telkkarii. Selkä vihotteli joka hemmetin asennos, vaikka olin lääkkeet ottanu.  Nyt on taas rauhallinen, kun makaan. Tunnin päästä taas lääkkeet.

Koitin aamulla kutoa, mut moti meni ku teki kipeetä. En o siis mitään järkevää tänään tehny.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.08.2020 klo 21:36

21: 27

Olen ottanu kipulääkettä kerran enemmän kun saa. Mut en muista koska. Olenko eilen ottanu 3x vaikka saa ottaa 1-2x. Pitää olla tarkempi, vaikka ois kuinka väsyny ym.

Kohta otan viimiset lääkkeet tänään. Sillä pitäis pärjätä aamuun, eli taas aikanen herätys. Saa nähdä kuinka paljon unta tänä yönnä tulee.

Tytöllä alkaa viiminen kouluvuosi. Ens kesänä pitäis paperit olla taskussa. Mut epäilen. Häntä ei tunnu kiinnostavan yhtään tämä vika vuosi.

Jos mä ottaisin noi yölääkkeet j ja alan sriimii kattoo...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.08.2020 klo 11:17

11: 15

Nukuin/lepäilin pitempään. Nousin vasta puol 11. Tein lämmintä teetä ja nyt kylmää. Olen hiukan neulonu.

Mieli on toivoton. Surullinen. Ehkä se täst, joskus

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.08.2020 klo 15:18

15: 13

En mä jaksanu kun muutaman ohjelman kattoo. Keitin pastaa itelleni hiukan. Sit tuntu pääs et nyt on stoppi ja tulin sänkyyn. Kattelin tos  muutaman lehden. Enempää en jaksanu. Olen ihan poikki, mut en tiä mistä.

Taidan koittaa päikkäreitä...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.08.2020 klo 18:55

18: 47

Nukuin tunnin ja sit käteni puutu. Mut se autto jaksamaan mua tähän asti. Kävin vähän aikaa telkkaa kattoo ja kutomassa lapasia. Mahdanko huomenna uskaltaa mennä nojatuoliin, siin olis ehkä parempi istua, mut pääsenkö pois siitä.

En taas tiä mitä päivää nyt eletään, mut kyl se selvii ku kattoo kännykän kalenteria.

Ootan va että kello kävis, että pääsis kokeilee nukkumista. Ja kattoo kuinka kauan sitä nukkumista tulee. Jätin yhen leivän, jos sen yrittäisin aamulla syä ennen lääkkeitä. Oon tosi huono aamusyöjä. Huomen tarvii niitä pastoja tai pastaa taas keittää ja syä.