Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.08.2020 klo 16:53

Soroppi ❤

Päivällä meni selkä. Kipeyty yhtäkkiä niin kipeeksi ettei sohvalta tai wc-pytyltä pääse ylös ilman sisäistä huutoa ja tuskaa.

Mulla ei ole mitään iloa olohuoneessa enää, katon tän yhden ohjelma ja painun sänkyyn sitten. Saa nähä miten siellä menee. Meinaan nyt en saa mitään otettua jos ei ole käden ulottuvilla. Puhelinki oli vessas pyykkikorin päällä. Oli se taiteilua saada se taas mukaan.

Tyttö tuli ja toi mulle vähän sokeria, limua, leikkrlettä, leipää ja margariinia. Mut tällä hetkellä ei tee mieli mitään syä een.

Soitin äitil ja sanoin et jos aamul klo 8 on selkä kipee, soitan tk:hon. Mä en silloin mitään fyskaria tarvii va suoraan kotain nappeja. Äiti ehdotti häneltä yksii pillereitä, mut sanoin että en uskalla ottaa ilman lääkärin määräystä, kun menee kolmio lääkkeitä nyt jo 4x pvä.

Tytöl taisi tehä pahaa kattoa mua. Vaikka yritin olla näyttämättä hänelle. Muutenki hän näkee.

Isän kerhotkin on suunniteltu. Aloittaa loppu kuusta 1x vko muistikeskuksessa. Katotaan miten se menee, jos menee ollenkaan hyvin. Täällä kotopuoles alkaa joskus kerho. Isä alkaa siellä sit käymään satunnaisesti tai osan aikaa va.  Näin äiti mulle sano. Tä helpottais mua valtavasti.

Sit isäl on jo loppu vuodeks intervallit vissiin katottu.

Isän tarkistusaika silmälääkäriinki tuli. Mut vielä ei ole varma et isän silmä leikataan ja et siihen näkö tulisi.

Mulle soitettiin hammaskirurgiselta. Pitäis kuulemma viisaudenhampaita poistaa. Sanoin et ootte hiukan myöhässä, et ne on kaikki viety joskus 2000 luvun alussa. Sit se kysy missä ja kerroin. Sano et nii näköjään onki, mitähän se lääkäri on sekoillut 😂

Mun pitäis äkkii soittaa tosta väliaika paikasta. Että aika hammaslääkärille tiedossa. Ekana kyl soitan ja hoidan ton selän ja sit suun.

Mul piti huomenna olla hoitaja, mut peruin sen. Maanantai lääkärille mun on PAKKO mennä.

Mut nyt alkaa paikat sattuu täs asennos, joten on keksittävä toinen asento.

Käyttäjä Zirkoni kirjoittanut 05.08.2020 klo 22:34

On ihan normaalia et tollane erilaine liikunta kipeyttää paikat, etenki jos et normaalisti juurikaan harrasta liikuntaa säännöllisesti. Tollases epätasaises maastos jokaine jalan pikkulihaski työskentelee. Se muutama päivä voi olla kipeetä, ja kolmantena päivänä pahimmillaanki ehkä ja vie joskus alkaa kun on tottumaton liikkuja, kyl se sit hellittää ajan myötä.
Venyttely ja lämmin voi auttaa lihaksii palautumaan nopeemmi ja auttaa kipuiluunki.
Älä ole siitä siis kovin huolissas, tottumattomuutta on vain. Jos sulla on, ni ota magnesiumia, se vissii tekee lihaksille hyvää.
Alotin itse pitkästä aikaa jälleen lenkkeilyn ja pohkeet on ollu tosi kipeet aluks, mut siit se on hiljalleen hellitelly ku on venytellyt ja jatkanu taukopäiviä välissä pitäen taas lenkkeilyä.

Ootko saanut lääkärille lappua aloteltua? Aloita vaik miettimällä sitä, mihin kaipaat kannanottoa tai mikä sua huolestuttaa sun tilanteessa. Onnistut varmasti, kuvaat tännekin olojasi aika selkeesti. =)

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.08.2020 klo 02:33

Kello 2:23

Mä en saa unta. Päässä pyörii asioita, jotka sinne ei kuulu. Siellä pyörii suunnitelmia.

Eniten pelkään taas pettyväni aamulla, s saan tasiihen ettei terveydenhuolto tässä kaupungissa halua enää auttaa mua. Jos aamulla tulee hylsy ennen ku ees tapaa an lääkärin, sit luovutan kaikesta. Ihan kaikesta. Pistän pillit pussiin ja pussi kii.

Ei tästäkään kirjoittamisesta tuu mitään. Tarvii varmaa kokeilla nukkumista taas, jos 5h sais nukuttuu....

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.08.2020 klo 09:01

9.40 on aika. Selkä on tosi pahana. Miettisin että, enkö pääse ollenkaan sängystä ylös tänään. N. 20 min yritin ja laitoin vaatteita päälle. Tiesin et ylös ku pääsen, ni helppaa vähän. Kävelles huomaan että jos lantio on vääräs asennos tai jalka, ni tulee kipuja.

Saa nähä pääsenkö tk:lle asti, vai menetänkö kivusta tajuni tai tasapainon.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.08.2020 klo 16:14

En päässy ees lääkärin lähelle. Hoitaja pimputti tietokonetta ja kyseli kysymyksiä. Lopulta kysy, mitä haluan, mitä teen siellä. No sain mä lihasrelaksentteja ja kipugeelii.

Nyt on 2 reksaa vedetty, sängyst en pääse ylös, helpolla. Pääon sekaisin kolmiolääkkeistä. Epätietoisuus, mikä selkaa vaivaa.

Apteekin vieres oli kauppa. Hain äkkiä pepsi maxin ja sipsipussin. En tiä pystynkö nousemaan enää tänään ja jos pystyn ni pystynkö voitelee leivät.

Anteeksi sekava teksti, otin tunti sit päivälääkkeet.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.08.2020 klo 01:24

1: 15

Alkaa vasemman jalan liikkeet sattua. Vaihdoin litimärät alushousut, hikoilen niin paljon. Oon nytki hiestä märkänä. Samalla otin housut pois. Ei tänne ketään ulkopuolista tuu. Iltapalaleivät sain tehtyy ja syötyy. Mulla on vissiin niin paljon kipuja joita en tunne, että seistes ja kävelles alkaa tuntuu et naama vaalenee ja taju lähtee. Nyt yöllä kun kävin vessas, suju se hiukan paremmin. Ehkä se et oon tropannu itteni lääkkeihin.

Nyt ois ajatus laittaa kello kilkattaa joskus 9 aikoihin. Yrittää mennä sit hakemaan vettä ja ottaa lääkkeet. Sit voin jatkaa unia tai kattoo mitä tekisin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.08.2020 klo 08:13

8: 02

Tunti kesti sängystä mennä vessaan, jalkoja kävelles raahaten. Onneks mul ei ole puulattiaa.

Nyt on tropit otettu taas ja voide laitettu.

Mietin mitä teen jatkolla. Kotoota ulos en voi mennä, en ees telkkarii kattoo olohuoneeseen.

Hikinen oon, joko liikkumisesta tai sit toi lääke tekee sen. Eikä o mitenkää mukavaa.

Yön sain lopulta 7 asti nukuttuu eli muutamia tunteja. Nukutaan päivällä sit.

Olen miettiny ja miettiny, mikä tota selkää vaivaa. Onko se noidannuoli vai onko jotain vakavempaa, esim. Välilevyissä jotain. Mulle sanotaan faces et lepää nyt ku luvan kans saat, mut en viitti sanoo joo, mut olis se kivaa päästä vessaan ja takas ja nousta sängyst normaalisti.

Alkaa silmät painuu kii...

Käyttäjä kirjoittanut 07.08.2020 klo 09:25

Voimia taisteluun Saloka. On niin vaikea tasapainoilla hyvien vaihtoehtojen ja haittaa aiheuttavien vaihtoehtojen välillä.

Voimia joka hetkeen 💕

Hyvää viikonloppua!

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.08.2020 klo 16:18

kiitos keskustelua.

Selän tilanne on vieläkin huono ja se saa mielen matalaksi. Vessareissut on kivuliaat niin kun sängyssä siirtyminenkin. välillä jalan liikuttaminenkin tekee kipeetä.

mietin asioita.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 08.08.2020 klo 05:08

5: 02

Heräsin just. Sain mä joku 5h nukuttuu. Nyt ois jano. Mietin, ottaisko nyt sen aamurumban et yrittäis nousta ja käydä täyttää mehupullo ja käydä vessas samalla. Tosin mulla on tällä hetkellä hyvä asento.mut sit taas jos nyt hoidan asiat, nii mun ei tarvii klo 9 tehä sitä ja saan lääkkeet aikaisemmin. Voisin sit takasin tulles mennä ja etsiä hyvä asento ja nukahtaa taas. Näin mä taidan alkaa tekee...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 08.08.2020 klo 19:32

19: 25

Tapahtumarikas päivä. Jouduin soittaa häkeen ja tilata lanssin. Ei ne mua vieny, va anto 2 piikkiä. Jotka ei ole tähän saakka auttaneet ollenkaan. Kipuja on ja tuskahikeä.

Nyt ku tos kävin vessas, meinas taju lähtee. Onneks sain kivuiltani pääni jotenki alas. Pikku hiljaa tuli harmaita palloja jotka täytti näkökentän ja alko korvissa soimaan.

Äiti pisti pakkolevolle. En saa enää sängyst poistua.

Istuin mä alkuillast joten kuten n. 2-3h. Ja kipeetä teki.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.08.2020 klo 06:58

6: 50

Tein jumppaa taas ja nousin istumaan ottaes lääkkeet. Tajuhan siitä meinas mennä. Ja tuska hiki kaupan päälle. En tiä mihin soittaa ja koska. Tk:hon jos soitan, ni pitää kyetä mennä sinne. Päikkyyn en edelleenkä pääse, istumisongelman vuoksi. Mä en enää tiä mitä tehä.

Yön sain vihdoin nukuttuu, kun sain unesta ki. Joku 5-6 h.

Vessaan pitäis mennä, mut en uskalla. Mitä jos lähtee taju, kuka sen huomaa tai kuka pystyy auttaa ku oon lattialla...mut pakko mun on mennä...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.08.2020 klo 19:18

19: 03

Kipua on edelleen, mut pystyn nousemaan tällä hetkel sängystä ihan hyvin. Tai hyvin ja hyvin.  Suorana tarvii olla koko ajan. Lattialta ei saa mitään. Istues tarvii selkä tueta niin et on puol makuulta. Mut kyl mä tos muutamia tunteja katoin telkkaa ja kutosin hiukan. Väsymys on kortilla. Ei jaksais ku maata sängys ja nukkuu.

Huomen olis psykan lääkäri, mut yritän vaihtaa sen soittoajaksi. En millään pääse tämän  selän kans sinne. Ja voinhan mä sanoo puhelimes sen etten ole yli 2kk syöny kun leipää ja joskus jotain säilykkeitä yms. Ei se kumminka välitä siitä. Tiedän et mun energiat on nolla. Hikoilen ku sika, tosin se voi johtuu kivusta.

Huomen vois kattoo miten toi vaatteiden riisuminen tällä kertaa (olen vaihtanu ennenki) . Ni siitä tiiän kannattaako suihkus käydä kun pukeminen on sit sata kertaa hankalempaa.

Jotenki oon huomannu että en käytä vasenta jalkaa esim. Sängys siirtymiseen. Mut kyl mä käveleb seb kans.

Käyttäjä kirjoittanut 09.08.2020 klo 20:35

Vaikeaa aikaa elät. Voimia ja varjelusta!

Kannan sinua kun muistan... ❤

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 10.08.2020 klo 01:10

Hui, tulipa sulla selkä älyttömän kipeäksi! Tuntuu pahalta että kannustin sinua lähtemään sinne luontopolulle, kun siitä oli noin kerran noin ikävät seuraukset. Toivottavasti huomiseen mennessä alkaa helpottaa. Kivut käy voimille, ehkä keho tarttee lepoa parantuakseen. Voimia ❤

Kannatan psykalle tuon sanomista mitä suunnittelit. Ei siitä haittaa voi olla, ellei hyötyäkään?

• Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 3 kuukautta sitten. Syy: lisäys