Voi saloka, kuulostaa siltä, että sinulla on tosi huonoja öitä nyt. Voimia! 💚
Minulla viime yö meni jostain syystä paremmin. Nukuin melkein yhdeksän tuntia enkä heräillyt kuin pari kertaa. En tiedä, oliko sillä vaikutusta, mutta olen nyt yrittänyt päivällä väsyksiin asti kävellä pitkiä matkoja joka paikkaan. En millään jaksaisi ja kävellessä tulee huono olo, mutta kävelen silti kauppaan ja kirjastoon ja syömään ja joka paikkaan. Kävelen pidemmälle isompaan ruokakauppaan enkä osta lähimmästä. En mene bussilla tai autolla vaan kävelen. Kävelen ja kävelen ja kävelen. Välillä palaan kotiin. Hetken päästä taas lähden. Minulle päivän aikana tällä tavalla kertyvät ehkä kahdeksan kilometriä on valtavan suuri määrä verrattuna normaaliin. Huomasin, että puhelimen sovelluksesta pystyy katsomaan, montako askelta ja kilometriä on tullut käveltyä.
Äsken nukahdin sohvalle, kun olin niin väsyksissä tämän päivän kävelemisestä. Nukuin ehkä tunnin. Toivottavasti se ei vie yöunia. Normaalisti en nukahda päivällä.
Luultavasti en jaksa kovin kauan tätä jatkaa. Kävelemiseen menee hirveästi aikaa. Eikä tahdonvoima riitä. Ja pitää keksiä, minne menee. En pysty motivoimaan itseäni kiertämään lenkkiä ympäri turhan takia. Yritän silti nyt pari päivää jonnekin kävellä ja hoitaa samalla pieniä asioita.
Kun ensin kävelin puolet tai ehkä kolmasosan tästä määrästä ehkä viikon ajan tai pari viikkoa, uni meni entistä huonommaksi. Mitähän siitäkin voi päätellä. Lopulta en nukkunut enää juuri ollenkaan. Jos kävelen vain muutaman kilometrin, uni muuttuu ihan repaleiseksi ja lähes olemattomaksi verrattuna siihen, jos en liiku ollenkaan. Nukun paremmin, jos en liiku ollenkaan! Se menee ihan päinvastoin kuin mitä yleensä sanotaan. Sitten kun ensimmäistä kertaa eilen kävelin päivässä vähintään tuplasti eli noin kahdeksan kilometriä, nukuin paljon. Sitten se menee "oikein päin". Outoa.
Luultavasti kävelemisellä ei ole mitään osuutta nukkumiseen. Eihän se voi sillä tavalla valvottaa vai voiko. En tiedä. Luultavasti sattumalta yöt vain menevät näin. Useimpien asioiden suhteen on sillä tavalla, että mihinkään en voi itse oikein vaikuttaa. Joskus vaan sattuu tulemaan parempi yksi yö.