Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.11.2022 klo 03:10

Tekis mieli missata koko yö ja mennä vaikka keittiöön kokkailee. Mut tiedän, et sit se lähtee laukalle. Mut ku ei yhtikäs väsytä. Johtuu kai monesta mukillisesta teestä. Pitäis alkaa jua glögiä.

Onneks aamulla saa nukkuu ja sen jälkeen meen suihkuun ja sit teen tytön makaronilaatikon ja paistan joulutorttuja itelleni. Työntäyteinen päivä siis. Ei parane nukkuu kauan, et ehtii tekee kaiken.

Pääkipu hellitti vihdoin illalla ku alentusin ottamaan lääkettä siihen. Onneks se auttoi, vaikka apu kestikin muutaman tunnin tulla. Nyt jännätään, palaako se, kun lääkkeen vaikutus lakkaa.

Mul on syömiset menny vähän huonosti. Sain paistettuu 7-8 munaa ja joukkoon yksi makkara. Mitään muuta en oo syöny. Sitäkään en ois syöny, mut joku pakotti mun päänsisällä siihen.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.11.2022 klo 21:18

pääkipu jatkuu, pahee iltaa kohen. laitoin lääkärille viestin mun ongelmista, mistä kärsin tällä hetkellä, mistä en ole täällä kummemmin puhunut. tyttö ja tuttu on kehottanu laittaa sitä viestiä jo kauan.OLen kohta kuukauden "kärsinyt" ja melkein rukoillut että "parantuisin" ja kaikki palaisi normaaliksi, mut ei niin ei. Joten mun oli pakko laittaa se viesti lääkärille ja pyytää häneltä yhtä pilleriä. Toivon suuresti ettei tästä tuu yhtä helvettiä mitä jokunen vuosi sitten oli. Menin tämän asian kanssa todella huonoon kuntoon.

laitoin tytön ruuan jääkaappiin odottaa et huomenna hakee. huomen pitäis jaksaa mennä suihkuun, kun tänään en o jaksanu. ehkä menen tänään ennen 4 nukkumaan, ni saan enemmän unta.

huomenna ehkä teen joulutorttuja. pitää kattoo millainen olo on. en ota sitä taikinaa viel sulaa.

huomenna näen tytönki, toivon ainakin.

äiti on viettänyt hiljaiseloo. mitään ei o kuulunut sieltä. en ees ti' onko isä hengissä enää. ja mä en soita sinne. tä on tätä meidän "riitaa", kun kaksi rapua ottaa yhteen.

en o jaksanu tänään panostaa ruokaanka. heitin pannulle kasvispussin ja makkaran ja paistoin kypsäksi. oli hyvää. en jaksa enää mitään syä. juon teetä va. join mä 5dl ruiskaakaota tos. jos huomen saan tortut tehtyy, ni juon lämmintä glögi' sitten.

tänään olen maannu sohvalla, kutonut hiukan ja kattonut tv:tä ja tietsikkaa. sain tiskikoneen päälle ja puhasta tiski' ja pytyn pestyy. olen tyytyväinen tähän työmäärään verrattuna siihen että olen heikossa hapessa ja pääkipuinen. mut kyl tä tässä menee...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.11.2022 klo 11:24

sain käytyy suihkussa.

soitin isälle ja onnittelin sitä. hän kysy, tulenko kahvlle. en tieny mitä vastaa, kun en halunnu petyttää häntä. mut tyttö on menossa sinne jossain välissä.

mitäs täs viel. en taida tehä torttuja tänäänkä. no säilyy onneks pakkases taikina.

jospa sitä nyt jatkais käsitöitä...

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 13.11.2022 klo 11:45

Olin eilen niin väsynyt että menin puoli yhdeksältä nukkumaan. Heräsin sitten jo varhain. Silti väsyttää edelleen.

Imuroin äsken näkyvimpiä pölypalleroita seinän vierestä, mutten jaksanut ryhtyä imuroimaan kunnolla. Pyykit laitoin koneeseen.

Ostin eilen eineksen, jota aion syödä tänään. En jaksa minnekään lähteä. Illaksi voin tehdä voileipiä ruisleivästä, tuorejuustosta, kalkkunaleikkeleestä ja tomaatista. Huomasin pitäväni tuosta yhdistelmästä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 13.11.2022 klo 17:18

Tähän asti olen selvinnyt. Joka paikassa tuntuu väsymys ja lihaksia hiukan särkee.

Olen vain lepäillyt kotona koko päivän. Mikään ei oikein kiinnosta. Väsyttää vain kovasti.

Yritän kohta mennä pesemään hiukset, vaikken oikeasti jaksaisi. Haluaisin vaan käpertyä sänkyyn ja nukkua. Silti tiedän, että jos nyt iltapäivällä menen nukkumaan, luultavasti en nukahda tai jos nukahdan, herään parin tunnin päästä enkä saa yöllä enää unta millään. Pitää yrittää yli kahdeksaan valvoa, mieluummin yhdeksään. Sitten voi mennä nukkumaan, jos en enää pysy hereillä. Näin olen miettinyt. Pääsen vähemmällä puurtamisella, jos toimin tällä tavalla.

En tiedä, miksi vuorokausirytmi on nyt aikaistunut näin paljon.

Tänään ei onneksi tarvinnut välittää toisesta ihmisestä. Olen yrittänyt vaan pärjätä yksikseni. Tällaista päivää ei ole ollut pitkään aikaan. En muistanut, miten helppoa on olla uupunut yksin. Ei tarvitse pakottautua juuri mihinkään. Vain pyykkejä pakottauduin laittamaan pesuun ja ruokaa lämmitin. Ja nyt hiukset pitää pestä.

Tässä mielessä pitäisi olla kiitollinen helpommasta päivästä. Silti on huono olo. Se ei lähde pois.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 14.11.2022 klo 00:00

Voiko verenvuotoon kuolla, vai meneekö siitä huonompaan kuntoon va? 🤔

Päätä alko iltaa kohen sattuu. Alaselkää myös hiukan kipee. Liikkeelle tarvii lähteä varovasti ja silti silmät pimenee. Oon tätä jokunen vuosi sitten kärsiny ja silloin menin todella huonoon kuntoon.

Söin n. 27h paaston jälkeen. Tai voiko sitä kovin paastoksi sanoo, ku join teetä. Mut kumminki sain syötyy. Paistoin kruunukasviksii ja pilkoin joukkoon vegepuikkoja. Huomen ehkä taas. Mut nyt en pilko puikkoja kasviksien joukkoon. Ei se erikoisemmin maistunu. Pakkopullaa.

Miettisin tos illalla, voiko lettuja ( pieniä) pakastaa? Jos kerralla tekis ison satsin ja paistais ja pakastais. Olis valmiina iltapala tai ruoka. Ja vois tehä kasvislettuja noista soseista valmiiksi pakkaseen.

Pitäis varmaaan koittaa alkaa nukkuu...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 14.11.2022 klo 14:22

Olen nyt vasta jotenkuten hereillä. Yritin 10.30 herätä, mut en jaksanut olla ku 30 min hereillä, kunnes nukahin uudelleen ja nyt olen joku 30 min ollu hereillä.

Laitoin torttulevyt sulamaan. Saa jotain syötyy samalla.

äitikin soitti. alkoi syyttelee mua hiljaiselosta. siel on ollu mielenkiintoinen isänpäivä. onneks mä en ollu siellä.

äiti on tänään saanu tietää ettei isällä ole enää lääkäriä. nyt herää kysymys että mihin soittaa, ku kipee ja mistä lääkkeet. voiko suomen terveyden huolto hyljätä / evätä ihmisen avunpyynti kipeenä? ei uskalleta isälle sanoo, muuten sen puheet alkaa taas kuolemiset.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 14.11.2022 klo 23:14

Sain mä niitä torttuja pikku hiljaa syötyy. Ajattelin, jos huomen tekis mannapuuroo. Söis sitä muutaman päivän.

Olo on heikko ja voimaton. Väsy painaa. Ajattelin mennä tunnin sisällä nukkuu. Huomisesta heräämisestä en tiä. Että koska jaksan.

Loppu viikolla on hirvee repiminen joka puolelle. Sinä päivänä sinne ja tona tonne. Sit kauhia siivoaminen ja tavaroiden purkuu....

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 15.11.2022 klo 09:01

Vein tytön kouluun, kun satoi. Paluumatkalla ostin ruokakaupasta täydennyksiä ja illaksi ruokatarvikkeet. Pitää taas jaksaa laittaa. Ajattelin paistaa pihvit pitkästä aikaa. Liha oli tosi kallista.

Myös tomaatti ja kurkku ovat nyt kalliita. Ostin vielä niitä, mutta mietin, että voisin niiden sijaan käyttää jotain muita kasviksia. Kotimaiset juurekset on aika halpoja. Unohdin ostaa lisää porkkanoita. Me syödään niitä aika paljon.

Ruokaan menee paljon rahaa. Jos saisi aikaiseksi suunnitella vähän paremmin, voisi säästää varmaan puolet ja syödä silti monipuolisesti. Aina jotkut ruoka-aineet on halpoja, oli sesonki mikä tahansa. Hävikkiäkin tulee välillä, vaikka kuinka yritän välttää. Jotain menee väärin, kun aina sitä tulee. Jotain on pilaantunut tai viimeinen käyttöpäivä on jäänyt pitkälle taakse.

Lääkärin pitäisi soittaa tänään. Yritän olla puhelimen ulottuvilla.

Keitin kahvia ja yritän saada voimia kerättyä sen verran, että jotain saisin tehtyä. Pyykkiä pitäisi kerätä kuivumasta kaappiin ja pestä lisää. Muuta pakollista juuri tälle päivälle ei ole ruuanlaiton lisäksi.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 15.11.2022 klo 19:47

laitoin kellon soittaa vähän ennen 10:ntä, mut en jaksanut nousta. 12:sta nousin ja melkein heti äiti soitti ja pyysi heille. Autoin häntä kantamaan yhtä kassia, kun hän jäi mun pysääkillä pois. Heillä autoin jouuvalojen pattereiden laitossa ja isän kanssa juttelua. Äiti sit antoi mukaan muumi-joulukalenterin, 2 parsakaalta ja leivän ainakin. Kaupasta ostin maksalaatikkoa, jätskiä ja kolaa.

Nyt on olo, että saan sellaisia elämyksiä päähän, että tämän olen elänyt ennenkin. Koko ajan. Pelkään että tää päättyy siihen että jotain tapahtuu...

Mut nyt tarvii kai alkaa kutoo noita sukkia ja laittaa tietsikka kii, kun ei sieltä enää striimejä tuu. Alkaa keskittyy telkkariin ihan sen hiljaisuudessa. Sit mennä ajoissa nukkumaan....

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 16.11.2022 klo 11:52

Kauhea väsymys tänään. Tein tytölle ja itselleni aamiaisen ja heti, kun hän lähti kouluun, menin takaisin sänkyyn. En millään jaksa tehdä mitään. Tänään väsyttää vielä enemmän kuin aiempina päivinä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 16.11.2022 klo 14:48

Siivottiin äitin kanssa täällä huomista varten. Onneks ei ollu paljoo siivottavaa. Äiti imuroi ja mä kuljin perässä ku hai laivaa.  Vein jätesäkillisen roskia roskiin.

Nyt uunissa on pata, tai mikä lie. Laitoin vuokaan vaan perunakuutioita, porkkananpaloja ja parsakaalia ja sit suolaa ja soijakermaa. Huomenna kun tulee evakosta tai perjantaina tarvii toi toinen parsakaali ja muutkin juurekset soseuttaa ja keittää, eiku toisinpäin. Ja pakastaa.

Olokin alkaa pikku hiljaa helpottaa. Olen ennen 10 noussu tänään ylös. Jotenkin jaksaa enemmän, vaikka onkin tekemisen jälkeen hiki pinnassa. Lääkäri vastasi mun viestiin ja mietin mitä vastaisin siihen. Sori että oli hätiköity viesti.

Koitin äitin korvia putsata. Hiukan sain sitä töhnää pois, mut huomenna menee kuulemma kunnon puhdistukseen.

Mitäs vielä... ei kai tässä muuta kun ootellaan ruan kypsymistä....

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 16.11.2022 klo 16:39

Tytön vaatteita pesin ja taittelin kaappiin. Muuta en oikein ole jaksanut tänään tehdä. Illalla ajattelin syödä vain voileipiä. Ostin aineksia kaupasta viimeksi, jotta pärjäisin illat voileivillä tai puurolla. Päivällä yritän syödä jotain ns. oikeaa ruokaa.

Keskittyminen ei oikein pysy missään. Yritin lukea kertyneitä lehtiä, mutta en jaksanut keskittyä pitkää aikaa. Ei minulle juuri mitään muita lehtiä tule kuin sanomalehti, paitsi jotain ilmaislehtiä. Välillä luen niitä, paikallisuutisia ja mainoksia. Joskus luen kaikki mainokset läpi ja katson, tarvitsenko niistä jotain. Yleensä en.

Joulun lähestyminen ahdistaa. En keksi joululahjoja enkä haluaisi ihan hirveästi rahaakaan niihin laittaa. Aloitan aina tosi varhain, koska tarvitsen paljon aikaa eikä kuitenkaan mikään edisty. Jonain päivänä yritin vähän kierrellä kaupoissa, mutta voimat loppuivat ja tuntui uupuneelta. En tykkää kauppakeskuksista. Siellä on liikaa hälinää ja rauhatonta musiikkia ja välkettä. Netistä etsiminen tuntuu melkeinpä vielä uuvuttavammalta kuin kauppakeskus.

En oikein tiedä, mitä lahjojen suhteen tekisin. Jos osaisin tehdä jotain itse, voisin antaa itse tehtyjä lahjoja. Jollekin voisi ehkä leipoakin jotain. Aivot vaan eivät toimi yhtään enkä keksi mitään.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 16.11.2022 klo 19:14

Itse tehdyt lahjat ovat usein kivampia kuin kaupan krääsä. En vain osaa tehdä juuri mitään. Kerran myin joulumyyjäisissä itsetehtyä karpalohilloa ja karkkeja, se olikin mukava kokemus.

Joulu itsessään ei ahdista, tämä pimeä vuodenaika vain on raskas. Joululahjoja en juuri osta paitsi kehitysvammaiselle sukulaiselle, joka joutuu tulemaan vähällä toimeen. Hänelle sillä joulupaketilla on aidosti merkitystä. Kauppakeskuksiin en mielelläni lähde, netissä saa katsella ja vertailla rauhassa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 17.11.2022 klo 07:20

Heräsin jo varhain ja yö jäi lyhyeksi. Ei vaan enää tullut uni uudestaan. Väsyttää kovasti. Olin toivonut, että jaksaisin tänään vähän enemmän. En taida jaksaa.