Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 10.01.2022 klo 09:23

Minua helpottaa hiukan arkeen keskittyminen ja arjesta kertominen. Saloka, olen oppinut sen sinulta, kun olen lukenut kirjoituksiasi. Se on hyvä tapa ja pitää kiinni perusasioissa paremmin, olen huomannut.

Mukavaa, että löysit sopivan uuden pianon, Eieiei. Paljon jaksat tehdä. Miksiköhän paikkakuntalaiset ovat sinulle töykeitä. Oletko jollain tavalla erilainen kuin mitä heidän mielestään "pitäisi olla".

Laitoin tytön pyykkejä koneeseen. Tuntuu etten nyt tee mitään muuta kuin pesen pyykkiä.

Tänään yritän tehdä sitä nakkikastiketta. Löysin jonkinlaisen muistilistan keittokirjan välistä. Olen aiemmin laittanut suolaa ja pippuria siihen. Voissa ruskistan jauhot ja sitten vettä ja mausteita. Sinappia ja ketsuppiakin vähän olen laittanut, vai ehkä pyrettä. Tuosta ei ihan tarkkaan saa selvää. Kermaa olen lorauttanut lopuksi. Varmaan ilmankin sitä tulee ihan hyvää. Olen merkinnyt muistiin epämääräisesti. Nakit on kuitenkin aina hyviä, eikä niitä voi täysin pilata kastikkeella. Yritän saada jonkinlaisen kastikkeen aikaiseksi.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 10.01.2022 klo 11:04

Pyykit on ripustettu kuivumaan. On vähän huono olo. Yritän lukea.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 10.01.2022 klo 15:18

Tänään on vaikea päivä. Olo on niin heikko et tekis mieli tehä jotaìn, et pääsis tästä kärsimyksestä. En vaa tiä mitä tekisin. Syön nyt jo liikaa, kun maha ei vedä. Juon niin paljon ku pystyn. Silti olen heikossa kunnossa.

Pakossa tein porkkanamuffineja. En kyl tiä kuka nekin syö. Ja kuka ton keittiön kaaoksen siivoo.

Söin ruuan. Lisäsin porkkanaraastetta. Jos olo paranis ees vähän. Mut epäilen sen pahenevan va. Niin se on nykyään tehnyt.

Pitäis jaksaa noita kässätöitä tehä. Vois alkaa kattoo telkkaa samalla, ku kuulokkeetki päätti et musa loppuu nyt.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 10.01.2022 klo 21:29

Purjevene, kiitos reseptistä, aion tehdä tuota nakkikastiketta myös. En ole koskaan ennen tehhyt. Asun ja olen syntynyt eräässä länsirannikon kaupungissa jossa puhutaan murretta joka kuulostaa töykeältä vaikkei puhuja itse välttämättä ole. Mutta esim. "Hauska nähdä sinua pitkästä aikaa! " on "Eläk sääki viäl?!" Muutamista syistä johtuen en ole koskaan tuntenut kuuluvani tähän seutuun koska vanhempani eivät ole täkäläisiä, ts. olemme olleet "ulkomaalaisia". Onhan tämmöselläkin asialla jokin vaikutuksensa toiseuden kokemuksiini. Toisaalta tämän kaupungin muistot ovat minulle tärkeät. Kaikesta huolimatta haluan asua täällä ja jäädä tänne. Vaikkei minulla ole ystäviä. Ei koskaan ollut eikä koskaan tule olemaan.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 1 kuukausi sitten. Syy: lisäys
Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 11.01.2022 klo 09:39

Sain aamupalaa tehtyä ja vein tytön kouluun autolla kun oli hirveästi kantamuksia hänellä ja kylmä. Väsyttää ja on huono olo nyt.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 11.01.2022 klo 11:34

Eieiei, toi "elääks sääki viel" alkaa kuulostaa tutulta. EI kai asuta samoilla "kulmilla".

Tiskivuori odottaa edelleen, mut en saa itteäni raahattuu keittiöön. Olo on hiukan parempi mitä eilen, mut korvat on lukossa, toinen ainakin.

Tyttö on kipeenä edelleen.

Ehkä mä meen tiskivuoren valloitukseen...

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 11.01.2022 klo 11:57

Saloka ja Eieiei, teillä taitaa olla yhteistä murretta. Minulle "eläks sääki viel" ei kuulosta tutulta. Mielenkiintoinen tapa tervehtiä, näin ulkopuolelta kuulostellen, ikään kuin lähtökohtaisesti tuttavat eivät enää eläisi. Miten tuohon kuuluu vastata? "No kyl mää elän täs viel"?

Käyttäjä saloka kirjoittanut 11.01.2022 klo 14:41

purjevene 😂

Pakkailin tossa pieniä kaapissa olevia huppareita siskolle, jos se vaikka pystyisi käyttää niitä. Tyttö on niin pitkä, että ne on sille napapaitoja.

Äiti tulee ehkä vielä tänään tänne. En tiä lähteekö mun eka villapusero hänen matkaansa. Ainahan voi uuden tehä itelle.

Mulla on joku ihme antamisen tarve taas menossa. Haluan että muilla on lämmin ja iloinen olo, kun ite kärsin kylmyydestä ja onnetonta elämää.

Yö oli taas täynnä elokuvia. Eka kesti 2 tuntia. En tiä enää, miten saisin ne loppuu ja saisin nukkuu ihan rauhassa. Joka öinen helvetti alkaa ottaa voimille jo.

Äiti tuli....

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 11.01.2022 klo 18:17

Tyttö taas sai itkuraivarit, enkä millään jaksa tätä enää. Hän oli suuttunut jostain koulutunnista ja raivoaa sitä nyt minulle. On ihan sama mitä sanon tai teen tai jätän sanomatta tai tekemättä.

Ruuan jaksoin laittaa ja nyt on syöty ja tiskit on koneessa.

Pyykkäsin koko viikonlopun, niin ei tarvitse nyt jaksaa enää.

On masentunu ja väsyny olo.

Käyttäjä kirjoittanut 11.01.2022 klo 18:55

Heh, mustaa huumoria tuo "Eläk sääki viäl?!" Ja siihen voi vastata, että "Jaa mää vai...?"

Eieiei, mun on pakko tarttua tuohon, kun kirjoitit, että sulla ei ole ystäviä, ei ole koskaan ollut eikä koskaan tule olemaan. Mistä tiedät huomisesta vai oletko päättänyt, ettet ystäviä koskaan haluakaan...:( Vai liiotteletko vain? Toivon jälkimmäistä 🙂

Kivaa viikon jatkoa <3

Käyttäjä saloka kirjoittanut 11.01.2022 klo 19:52

Tyttö tehny nega testin. Alkaa onnex olo vissiin pikku hiljaa helpottaa.

Otin marketin kalkin. Hyi 🤮. Miten saan tän maun pois suustani... kyl mä tyydyn apteekin kalkkeihin tästä lähin.

Sisko kävi alhaalta hakemassa ne pari paitaa ja kaulurin.  Äiti otti 2 hupparia. Äiti mäkätti taas, mun pitäis kaapista ottaa pienet ja rikkeemmät pois. Kuka antaa jaksuja siihen. Se ei ole niin helppoa ku hänellä.

Olen tota kauluria neulonu.

Paha olla...

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 12.01.2022 klo 13:57

Minäkin ostin viime kerralal marketista halvempaa kalkkia. Ne on niin isoja tabletteja, etten millään saa nielaistua sellaista. Pitäisi olla sileä pinta, jotta menisi alas paremmin, mutta näissä on karhea. Eikä auta, jos puolittaa ne. Puolikkaan nielaiseminen on yhtä vaikeaa ja sitten se pitää saada onnistumaan 2 kertaa. Pitäiskö yrittää murskata nuo ja sekottaa johonkin ruokaan. Eikö koirille tai kissoille joskus tehdä sillä tavalla. Jos sillai menisi alas helpommin itselläkin.

Käyttäjä kirjoittanut 12.01.2022 klo 14:24

Purjevene kirjoitti:
Tyttö taas sai itkuraivarit, enkä millään jaksa tätä enää. Hän oli suuttunut jostain koulutunnista ja raivoaa sitä nyt minulle. On ihan sama mitä sanon tai teen tai jätän sanomatta tai tekemättä.

Ruuan jaksoin laittaa ja nyt on syöty ja tiskit on koneessa.

Pyykkäsin koko viikonlopun, niin ei tarvitse nyt jaksaa enää.

On masentunu ja väsyny olo.

Hei, raivari on terve reaktio johonkin.. On tietysti raskasta joutua sen kohteeksi, tai sijaiskohteeksi. Äitinähän sitä on lähinnä lasta, tulilinjalla siis. Kapsahtaako tyttäresi kaulaan joskus jos on olo jotenkin paremmin, kuin hyvin? No ei minunkaan, mutta se on kai sukutaipumus pitää positiiviset olot itsellä ja jakaa enimmäkseen raskasta oloa? Murrosikä tekee joskus raskaita oloja joiden alle kaatuu jos ei niitä vastaan taistele purkamalla.

Tsemppaisin sinua, jos siitä olisi tukea, jotenkin konkreettisesti. mutta on vain nämä digitekstiset sanat...

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 12.01.2022 klo 16:31

Kiitos, keskustelua!

Väsynyt olo on. Laitoin tiskikoneen päälle. Nyt se lotisee tuossa.

Käyttäjä kirjoittanut 12.01.2022 klo 16:49

Voi Purjevene, voimia sinulle! Itselläni ei ole lapsia, joten en voi kuin kuvitella miten vaikeaa on olla vanhempi. Elämä on niin vaikeaa näin aikuisenakin. Ja nolona minun täytyy myöntää, että myös minulla on taipumus joskus raivota kaikkein läheisimmälle ihmiselle jostain kokemastani, täysin läheiseeni liittymättömästä vaikeudesta. En halua niin toimia. Tiedän, että se satuttaa minulle rakkaita ihmisiä, ja vihan laannuttua tunnen hurjaa syyllisyyttä. En ole sitä kuitenkaan oppinut itsessäni vielä muuttamaan vaikka haluaisin. Olen toki ollut myös samankaltaisten raivareiden vastaanottajana lähisuhteissani, joten tiedän, miten raskaalta se tuntuu.

Jos aikuisen elämä on vaikeaa ja ristiriitoja täynnä, miltä lapsista mahtaa tuntua, kun he katsovat meidän maailmaa, joihin heidän täytyy kasvaa. Itse muistan lapsuudesta ja nuoruudesta sen täydellisen hämmennyksen ja käsittämättömyyden tunteen ensin aikuisia kohtaan ja myöhemmin teini-iässä myös ystäviä kohtaan. Oli usen sellainen tunne, että en kelpaa, ellen yritä jotenkin kovemmin olla esim. kiltti, rauhallinen, vaatimaton, pidättyväinen, muiden kaltainen jne... Tunne, että en kelpaa omana itsenäni...että minun pitäisi muuttua. Ja nyt haluan itse muuttua tietysti sellaiseksi, että en satuttaisi lähimmäisiäni raivareillani.

Purjevene, en tiedä mihin tämä pohdinta johtaa, mutta se sai alkunsa sinun kirjoituksesta, jonka johdosta tunnen suurta myötätuntoa sinua ja tytärtäsi kohtaan. Toivotan teille voimia yhteiseen olemiseen <3