Hyvää uutta vuotta kaikille. Olen lukenut miten vaihtelevasti se on itse kullakin alkanut, ja haluan lähettää ihan jokaiselle toivoa paremmasta. Olen kirjoitustenne johdosta huomannut ja miettinyt, kuinka kauniisti te jaksatte välittää ja huolehtia toinen toisistanne ja läheisistänne siitä huolimatta, että koette suuria ogelmia oman terveytenne ja hyvinvointinnekin kanssa.
Mietin miksi sairastuneet, väsyneet ja muuten yhteiskunnan laidoille ajautuneet ihmiset ovat niin paljon inhimillisempiä toisiaan kohtaan kuin esimerkiksi näennäisesti menestyvät ja pärjäävät sote-alan ammattilaiset. Ei voi yleistää. Ammattilaisiakin on moneen lähtöön. Voi kuitenkin olla, että monella ei ole käytännön ymmärrystä asiakkaidensa elämäntilanteista ja kokemuksista. He ovat kuitenkin valta-asemassa päättäessään asiakkaan oikeudesta ja tarpeesta tukeen ja hoitoon.
Hiljattain tapasin ammattilaista pitkän odotuksen jälkeen. Ajanvarausten kanssa oli sekaannuksia ja minulta vaadittiin ymmärrystä inhimillisestä erehdyksestä silloinkin, kun olin hajoamispisteessä. Ammattilaisen taholta koin kylmyyttä, puolustelua ja täydellistä välittämisen ja empatian puutetta minun tilannetta kohtaan. Kun lopulta pääsin vastaanotolle toisena päivänä, voitte kuvitella, että oli vaikea avautua ja pyytää apua samalta henkilöltä, joka oli minuun niin kylmästi suhtautunut. Jotenkin sain tarinani kerrottua ja loppua kohti kyseinen työntekijä alkoi pehmetä. Ihan lopuksi hän pyysi anteeksi aiemmin sattunutta sekaannusta. Hän edelleen puolusteli itseään, ettei se hänen vika ollut jne, mutta osoitti anteeksipyynnöllään, että hän oli pahoillaan minun kokemuksesta.
Tämä kohtaus sai minut ymmärtämään, että meitä auttavat ammattilaisetkin tarvii ymmärrystä ja empatiaa, jopa asiakkailtaan ja potilailtaan, mikä tuntuu hassulta. He vain vaativat sitä hanakammin kuin me, jotka olemme jollain tavalla nujerrettuja. Juuri tuo tuen ja avun vaatiminen jopa huonommassa asemassa olevalta asiakkaalta on merkki maailman käsittämättömyydestä, johon tartuin mm. Purjeveneen eilisessä kirjoituksessa. Ammattilaiset ovat osa organisaatioita, jotka ovat osa yhteiskunnan oravanpyörää, joka on sairas. Jotkut sinnittelee oravanpyörässä, jotkut putoaa pois ja kaikilla on jollakin tavalla paha olla. Kaikki on kuitenkin pohjimmiltaan hyviä, näin minun on uskottava, jotta jaksan elää tässä maailmassa, johon olen syntynyt.
Tästä lähtee tämä vuosi. Jaksamista kaikille <3