Sain pankissa asiat hoidettua. Siellä oli tungosta ja hikistä, mutta onneksi olin varannut ajan. Onneksi nyt on kaikki taas selvää.
Pystyin myös laittamaan ruuan, mutten kovin paljon jaksanut syödä itse. Nyt alkaa olla uudelleen nälkä.
Zirkoni, kyllä, olen sanoittanut tunteita tytölleni pienestä lähtien, sekä hänen että omiani, ja olen yrittänyt puhua myöhemmin ja aiemmin ja asiantuntijan kanssa ja ilman ja vaikka millä tavalla. Hän saa uuden raivokohtauksen puhumisyrityksistä. Ei se auta mitään vaan pahentaa tilannetta entisestään. Pitää vaan jotenkin selviytyä itse, jos aion pysyä hengissä. Välillä tuntuu, ettei silläkään ole väliä.
Varmaankin hyvää tarkoittavat asiantuntijoiden ohjeet toimivat joidenkin lasten kohdalla. Kaikkien kohdalla ei toimi.
Saloka, aloin miettiä, että jos äitisi tilalla olisi minun äitini ja sanoisin äidilleni, miltä hänen kertomisensa minusta tuntuu... puhuisin vain itsestäni, syyttämättä häntä jne. kaikkien ohjeiden mukaisesti "oikein". Olen näin tehnyt pari kertaa. Äiti sai hirvittävän raivokohtauksen, jossa hän alkoi sättiä minua, ja jäi tällä tavalla vihaiseksi päiväkausiksi. Kosti ja ilkeili kahta kauheammin. Sama alkaa aina uudelleen. Hän ottaa argumentiksi myös sen, että olen hakenut apua ja olen siis psyykkisesti hullu mutta hän on normaali.
Ei tuollaiselle ihmiselle toimi ne neuvot, joita yleensä ehdotetaan. Jotta ne toimisivat, toisella osapuolella pitäisi jonkin verran kykyä ottaa vastaan toisen ihmisen kertomusta tunteistaan. Jos hän ei kykene vaan ajattelee kaiken jotenkin pelkästään itsensä kautta, sataprosenttisesti, niin tilanne vain pahenee. Hän ei pysty.
Silloin jää itselle kaksi vaihtoehtoa: en pidä yhteyttä ollenkaan tai pidän rajallisesti keinotekoisesti, hänen ehtojaan myötäillen ja oman todellisen itseni piilottaen. Tai on vielä kolmaskin: teen niin kuin hän haluaa eli murskaudun itse. Valitsen tällä hetkellä jotain kahden ensin mainitun väliltä.
Jos olen oma itseni, hän sättii, ilkeilee, raivostuu, menee aivan tolaltaan. Tämä voi kestää pitkään. Aiemmin hän soitteli illalla myöhään ja esitti välillä hätätapaustarinaa, jonka seurauksena sinne olisi pitänyt lähteä heti (enkä lähtenyt) ja välillä syytellääkseen muuten. Nyt ei ole tullut tuollaista pariin vuoteen, ehkä siksi, etten enää iltaisin vastannut hänen puheluihinsa ollenkaan. Vastaan vain aamulla ja alkuiltapäivällä, jos hän soittaa. Samoin soitan hänelle itse vain samoihin aikoihin. Puhelut ovat harventuneet, eikä sellaisia näytelmäntapaisia inhottavia puheluita ole enää tullut. Nyt teeskennellään melko neutraalia. Tämä on vähemmän huono vaihtoehto kaikista todella huonoista vaihtoehdoista.
Oma teoriani on, että äiti ei edes tajua. Hän on ikään kuin syyntakeeton. Tai sitten siinä on tahallista ilkeyttä. En osaa sanoa. Olen aina ajatellut enemmän niin, että hän ei tajua.
Saloka, olen jollain tavalla samastunut kuvauksiisi äitisi kanssa tapahtuneista asioista, joista olet kertonut, koska niissä on jotain yhteistä minun äitiini nähden. Itse vedän rajan tiukemmin suhteessa omaan äitiini tällä hetkellä, mutta perusongelma on hyvin samanlainen. Sen voi sitten ratkaista kuka mitenkin. Ei sitä saa paremmaksi muutettua, vaikka itse tekisi mitä tahansa. Minusta on hienoa, että pystyt saloka ylläpitämään noinkin läheistä suhdetta äitiisi, vaikka se on äärimmäisen vaikeaa.