Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 20.12.2021 klo 14:51

Saloka, saitko nuudelit ja makkaran tehtyä? Minulla nyt ruuanlaitto edessä. Ostin jauhelihaa. Mitä teen siitä. Yksinkertaista jauhelihakastiketta perunoitten kanssa. Vai mitä tekisin. En jaksaisi tehdä mitään, mutta lapsi pitää ruokkia. Ja pitäähän sitä itsekin syödä.

Siivotakin pitäisi. Jaksoin imuroida eilen vähän olohuonetta ja käytävää ja keittiöstä reunoilta. En jaksa millään jatkaa. Ruoka on pakko tehdä, mutta imurointi ei ole pakollista. Myös pyykkiä pitäisi pestä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 20.12.2021 klo 15:29

Alennuin ottamaan särkylääkkeen ja se tehos aika hyvin. Juttelin tossa tytön kanssa aika kauan. Samalla laitoin pyykit kaappiin. Syötyykin tuli. EI se paljoo täyttänyt,mut tuli jotain mahantäytettä. Ei toi pääkipu ole kokonaan poissa, mut se silmän kaivamisen tunne ja nenän ja suun puutumisen tunne on poissa.

Jos nyt virkkais hiukan aikaa ja sitten kattois miten päivä menee... Aamulla kumminkin siivotaan toi makkari, jos tukari haluaa. Ei siinä kamalasti siivottavaa ole, mut kumminkin tuntuu että se on mulle liikaa. TUntuu että kaikki on mulle liikaa tällä hetkellä, jopa käsityöt.

Pitäisikö mennä koittaa sohvalle maate? En haluais.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 20.12.2021 klo 16:53

Silppua valkosipulikynsiä, ruskista runsaassa voissa, sekaan jauheliha, sekaan pari kolme kananmunaa, paista möhnä, sekaan kokonainen koskenlaskija, ehkä purkki tomaattimyrskaa, mausta suolaa ja pippuria.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 20.12.2021 klo 18:27

Purjevene kirjoitti:
Joutsen?

Siis onko op 27 nro 1 lisänimi "Joutsen"?

Tuo nocturne on kappale jonka jokaisen masentuneen kannattaa kuunnella. Sitä seuraava nro 2 on myös hieno ja lohduttava. Tuossa Wikipedian artikkeli nro 7 op. 27 nros 1-2 nocturnoista... toivottavasti moderaattorit eivät bannaa tätä linkittämistä:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nocturnes,_Op._27_(Chopin)#Nocturne_in_C-sharp_minor,_Op._27,_No._1

Tietenkin jokaisella ihmisellä on oma terapeuttinen musiikkikappaleensa itsensä lohduttamiseen. En ole musiikkitieteilijä mutta luulen että tietyt sävelet, sävellajit, soinnut, melodiat, sointukulut jne. rauhoittavat ihmistä enemmän kuin toiset. Ehkä se johtuu vain ääniaalloista jotka hierovat aivoja niistä kohdista joissa on ihmisen masennus.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: lisäys ja pohdinta
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: lisäys ja editointi
Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 20.12.2021 klo 18:51

Eieiei, kuulostaa herkulliselta. Otin reseptin talteen. Nyt mentiin jauhelihapitsalla. Tyttö auttoi. Hän halusi niin kovasti sitä pitsaa, että oli valmis auttamaan. Sen jälkeen en millään olisi jaksanut laitella loppuja palasia pois jääkaappiin. Alkoi olla voimat ihan lopussa.

Sain hänet auttamaan myös kuivien pyykkien keräämisessä. Laittoi omansa kaappiin. Kykenin keräämään omani. Yksi koneellinen pyörii. Se pitää vielä jaksaa ripustaa kuivumaan, kun valmistuu.

Selkää vähän särkee.

Kokouskin on onneksi ohi. Se oli ihan kauhea. En mieti nyt sitä enää.

Haluaisin päästä jo nukkumaan.

Ihanaa, että te olette täällä.

Käyttäjä kirjoittanut 20.12.2021 klo 20:07

Masennusta pois hierovat ääniaallot, sytytit kipinän käydä läpi Chopinin säveliä.... Kiitos, oli hyvä joululahja... Mitä jakaisin sulle Eieiei? Tunnen sinua vielä niin vähän.

Saloka, sulle antaisin semmoisen fakiirimaton kuin lapsilta joskus sain, ja sen päällä olen saanut helpotusta päänsärkyihin ja muihinki kolotuksiin kun vaihtanut kohdetta mihin kohdistuu.

Purjevene, sinulle järkkäisin jnkn käymään yllättäen kuullakseen sinua livenä. Kohtaamaan. Vaikeus vaan kun vaan ajatuksin voi lämpöä lähettää. Se joku osaisi kohdata myös tytärtäsi. Teille tuoda jotenkin hauskan hetken.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 20.12.2021 klo 21:03

Samat sanat Purjevene, ihanaa että te ihmiset olette täällä, noin kymmenkunta aktiivista kirjoittajaa tässä Aikuisen elämää -osastossa. Liian vähän on ihmisiä kirjoittamassa. Liekö syy se että he eivät uskalla tai eivät jaksa.

Tuosta reseptistä vielä: ehkä suolan voi jättää pois sillä koskenlaskijahan on melko suolaista, ainakin se musta versio.

Sauna voisi ehkä auttaa lämpöhoitona selkäkipuun, tai kuuma suihku.

Olen lukenut joltain teiltä tqi useammaltakin että lukeminen auttaa, kaunokirjallisuuteen uppoutuminen. Voi kuinka tuota kaipaankaan. Olen joskus aiemmin todennut itselleni että voisin jaksaa elää ja kenties jopa voittaa masennukseni ja unohtaa surut, lukemalla. Vain ja ainoastaan lukemalla. Koko loppuiän lukemalla, välittämättä sosiaalisten kontaktien katkeamisesta, erakoitumisesta, yksinäisyydestä. Jo aiemmin täällä tai toisessa ketjussa mainitsin rauhan joka mieleni valtaa kirjastoissa. Että saisin pyhittää loput elämästäni kirjoille. Kirjat ovat ikuisia.

• Muokattu moderaattoreiden toimesta 3 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: -
Käyttäjä saloka kirjoittanut 20.12.2021 klo 21:31

tännepäin tuli sit kovat rajoitteeet,saa nähä miten tukihenkilö jutun käy.Äiti pelkää et kaupat menee kiinni, mut sanoin ettei ne sitä voi tehä.

7 tiskiliinaa on virkattu. Enää tänään en virkkaa yhtään.

Pääsärky laantui, pientä särkyä on,mut epäilen sen johtuvan tästä villapaidasta, joka haisee järkyttävästi huuhteluaineelta. Vähän on tarttunut liikaa.

Tunnin päästä pääsee onneks sänkyyn ja sit pitää alkaa heti miten alkaa koittaa nukkuu. Mitenköhän käy. Olisin jo nyt oikeastaan sänky kunnossa, mut pelkään mennä näin aikaisin nukkuu.

Otin jauhelihaa sulaa, pienen bäkin. Yritän keksiä siitä jotain, tai sit syön sen nuudelin kanssa. Ei onneks tarvii ku pari päivän ruoka tehä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 20.12.2021 klo 23:05

20e voitto muuttui kuulemma 25e voitoksi. Olen ihmeissäni. Miksi mua näin arvostetaan, vai voiko sellai sanoo. Olin vaan laittanu vahingossa 0 tilalle + kun olin tilinumeroa sössinyt. Nyt se on oikein ja tarkistettu moneen kertaan.

Mitäpä täs. Huomen aikane herätys. Pitää saada itteni myös hereille ja ylös sängyst sillon. Puhtaat vaatteet päälle ja alkaa tätä makkaria siivoo. En sit tiä mitä me tukarin kans tehään. Joudutaanko ulos, vai saadaanko olla sisällä.

Huominen on huomenna, joten turha sitä on nyt murehtii. Huomenna ja yöllä voi tapahtuu ihan mitä vaan. Onneksi tänään ei ole ollu niin kovat tärinät ja olot. Tyttö toivo ettei niitä ole sit ku hän tulee. Ymmärrän hyvin häntä. Ei ole kivaa katella ku äiti ei ole normaalissa tilassa.

Mul ei o mistään mitään hajua tai tietoa. Menen, minne virta kuljettaa. Yritän olla tressaamatta, vaik ranneke tänä hälytti ja käski rauhottumaan. Yritän rauhottua. Se rintalastakipukin ja yläselän kipu on ollu poissa. Olisiko se ollu jotain piiloahdistusta. Ku kipu loppu, vauhti alko. En ees tunne itteäni masentuneeksi. Mutta tiedostan että sitä on siellä jossain. Tällä hetkellä kyl tuntuu, et vois valvoo koko yön ja alkaa vaikka siivoo, mut kerrostalossa on säännöt ja yöllä ei saa metelöidä. Joten on pysyttävä sängyssä...tylsää....

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 21.12.2021 klo 10:08

Saloka, toivottavasti tukarin kanssa tulisi hyvä päivä ja saisitte makkarin siivottua sillä tavalla, että tulisi sinulle hyvä mieli siitä!

Yritän mennä hoitamaan loppuja jouluasioita nyt. Sain nukuttua jonkin verran, vaikka yö jäi lyhyeksi. Välillä tulee ahdistuspiikkejä, mutta päivä vaikuttaa toistaiseksi kohtalaisen toimintakykyiseltä.

Eieiei, sinulle kirjasto vaikuttaisi olevan vastaavanlaista hyvää mieltä ja rauhaa tuottava paikka kuin joillekin ihmisille voi olla esimerkiksi kirkko tai museo tms. Mietin, mikähän minulle olisi vastaava.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 21.12.2021 klo 11:32

Juu sain makkarin todella hyvään kuntoon,nyt on tytön hyvä tulla ja nukkua siellä. Vielä vaihdan petivaatteet, ni hän pääsee puhtaaseen sänkyyn. Tunnin suunnilleen ahersin, enkä ees väsynyt. Välillä oli olo että mikä maa, mikä valutta ja oli ihan pöhkö olla, mut ei muuta ku kaasua lisää.

Kerroin tukarille että mulla on joku ihme energiapiikki tai joku ollu nyt viikonloppusta asti. Hän ehkä huomasi sen nytkin.

Nyt pitäis mennä paistaa jauheliha ja tekee ruokaa. Ehkä lämmitän nuudelia sen kanssa. Helppoa ja nopeeta.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 21.12.2021 klo 12:08

nyt on syöty. Ei se erikoisen hyvää ollu, mut jotain mahan täytettä sentään.

Mul on yläselkä sellai kipee että varmaan siivoes meni joku junttaraan. EI se sellai satu mitä jokunen päivä sitten. TÄ on selvästi lihaksissa, lapaluiden välissä. Sattuu ku syvään hengittää. ja käsiä liikuttaa.

Pitää va yrittää ottaa iisimmin tä loppu päivä ja koittaa saada se kuntoon.

Mut kaipa mä alan tekee noita liinoja ja kattelee striimii...

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 21.12.2021 klo 14:52

Saloka, sinä olet kiltti, hyvä ihminen. Herkkä ja älykäs. Näen sen viesteistäsi. Vääryydet ja ihmisten ilkeys satuttaa sinua. Välität omaisistasi, rakastat heitä. Arvostan sinua. Kaikki kärsimyksesi pitäisi saada pois sinulta.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 21.12.2021 klo 22:56

Kiitos Eieiei.

Aloin tekee kauluria. En tiedä montako teen. Ja mihin laitan.

Olen ollu huolissani äitistä, kun se on ollu kodin ulkopuolella. Olen pelänny et siellä ulkona on liukasta. Onneks äiti on selvinny.

Paikat on kipeenä ja pääkin. Täytyy oottaa rannekkeen latautumista, ennen ku pääsee nukkuu. Onneks aamulla saa nukkuu. Viime yö menikin ihan harakoille taas vaihteeksi.

Tä makkari tuntuu paljo tilavammalta, autiolta. Ku se siivottiin. Suora kulku ovelta sänkyyn, eikä tarvinu pelätä jalan katkasuu.

Mun täytyy vissiin huomen siivota jääkaappi. Huonot pois. Muutenki siivota hyllyjä. Äiti tuo mulle vissiin lisää munia. Pitäis tehä tilaa kattiloille, et saan jouluna keiton ja puuron kylmään.

Huomenna on onneks suht iisi päivä. Vois kattoo, jos suihkuun eksyy. Sit jo to tyttö tulee johonki aikaa. Täytyyki huomenna kysyy sitä. Pe vien tai saatan tytön isovanhemmille. Olen äitil sanonu että en ole heillä kauan, koska en uskalla pimeellä liikkua. Siinä mun jouluni sit on. Syön keiton ja puuron jämiä niin kauan kun niitä on. En oikee tykkää mennä vanhemmille, mut teen sen tytön takii. Jos pystyn edes 30min olee siellä, on jo hyvä mulla.

Mieli on vähän matala. Surullinen. Pelokas. Ne vauhtihetket päättyivät päivällä. Enää ei jaksa innostua, ei tehdä, ei ajatella eikä muutakaan. Ei kiinnosta puhua kenenkään kanssa. Haluan olla va omassa kuplassani, maailmassani.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 22.12.2021 klo 11:54

NYT mulla meni hermot. Äiti jankuttaa koko ajan ettei ole rahaa ja että elävät suunnilleen miten elävät. Onneks isä ei peljoo syö. Laitoin hetki sitten sille viestin, että laittaa tilinumeron. Kieltäytyi antamasta. Laitoin toisen että olen ihan tosissani. Takas ei tullu tilinumeroa,vaan viesti että kattoo illalla. Mulla on yks äitin tilinumero, mut en uskalla laittaa siihen rahaa, jos se on vanha tili.

Ei kannata mua herättää kesken unien. Olen herkästi räjähtävä ja sekava silloin. Saan ajatuksia,ehkä hullujakin. Äiti meinaan soitti puol 11 aikoihin.

Kutosin hiukan aikaa tota kauluria. Mietin kuinka korkean kauluksen teen siihen. Pitää ottaa varmaan pidemmät puikot ja koittaa itteni kaulaan sitä.

Mut joo,mä jään tänne märisemään.